lapphundar?

Pontevecchio

Trådstartare
Vad är det för skillnad på finsk lapphund, svensk lapphund och lapsk vallhund förutom det yttre?

/ponte som försöker lära sig.
 
Sv: lapphundar?

Jag har haft 3 svenska lappisar, måste dock erkänna att jag är usel på just skillnaden mellan dessa tre. De är vallhundar alla tre. Jag har "hört" att den finska ska vara mindre envis än den svenska och att den är lämplig "ren" sällskapshund". Jag vet att den svenska kan används som jakthund. Bla som trädskällare och/eller eftersök... Den lapska vallhunden skiljer sig även utseendemässigt från de övriga två.

Kolla mer på Svenska Lapphundsklubbens hemsida.. slk.nu. Där finns bra rasbeskrivningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 164
Tjatter Ja ibland när det känns trist så kan det vara skönt att få lite positiva nyheter.... Så här kommer en...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp