Laptop-kvalitet på FAI

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 878

rebus

Trådstartare
Någon som vet något mer än att ett av tre ston tog sig förra året på FAI från Laptop?
Har sett ett väldigt fin 07:a efter honom u. ett syskon till mitt sto ( samma mor) och är därför sugen på att använda honom. Eftersom det bara var tre ston som använde honom-08 så säger det inte så mycket, det blir 33% dräktigt, och hade det varit flera ston hade jag helt klart inte vågat.
Stoet har tagit sig på första seminering med TAI de tre gånger hon varit dräktig, hon är 13 år och annars fullt frisk med föl vid sidan i år.
Jag har aldrig provat FAI tidigare, vågar man chansa på Laptop?

Sv: Laptop-kvalitet på FAI

Ja, absolut!! Han kostar ju bara 4000 kr!

Heimdal sa att det ej är rabatt på det priset om man har ett prestationssto men att om veterinären är duktig (använder stor mängd sperma på en gång) så är det stor chans att få dräktigt med fryst.

Jag funderade på honom o kan tänka mig honom i framtiden!

Någon som känner till några avkommor?

Ja, han kostar 4000:- per dos. Nu är jag inte så insatt i hur fryst fungerar med mängd, men använder man inte en hel dos på en gång? Vad är det för skillnad på dos och strå?

En dos är det antalet spermier man enligt rekommendaton ska seminera med när det gäller fryst, vanligtvis en kvart miljard.
Eftersom det oftast blir för stor volymmängd för att frysa ner, (man kan inte frysa i så stora rör som McDonalds sugrör), så fryser man ner i mindre strån, och då krävs det 6-8 strån för att få ihop så mycket spermier.

Laptops sperma från Celle håller toppkvalitet.Den från flyinge ska man se till att få tappning-05.
Och i sverige kostar han faktiskt 4000+moms=5000 /dos
Att jämnföra med Celles 250 euro :idea:
Vet 2 som fick dräktig med honom förra året på 1/2 celle dos.
Dom hittat säkert till denna tråden

Tack för svar CK och dobbis!

Celles alternativ lät ju mycket bättre både prismässigt och kvalitetsmässigt. Jag ska fundera lite till, men nu lutar det starkt åt att jag tar honom från Celle.

Har ni bilder på "Laptopar" så visa dem gärna här.

Det var jag och en kompis som dobbis menar, vi betäckte 3 ston och fick samtliga dräktiga. Två andragångare samt ett 20årigt sto.

Dock får man inte längre dela doserna på Celle kan ju vara bra att veta. Du måste även ha importtillstånd.

Hittade ingen där innan när jag sökte på laptop 1127. Vet du vad jag ska söka på? .

:laugh: Man kan ju inte tänka på allt.
Jag funderar allvarligt på att använda honom på Fritte i år (har ju 8 strån i en frys,så det blir ju 2 försök)

KickiH och jag har länkat till samma film men olika visningsalternativ (kallar man det så?)

Du måste ha Quick Time installerat för att kunna se den filmen jag länkade till.

Och jag är kompisen Dobbis och Quickstar syftar på...... Väntar en Laptop -Calido -Calando avkomma. Gjord på halv dos.

Gira

Eftersom det oftast blir för stor volymmängd för att frysa ner, (man kan inte frysa i så stora rör som McDonalds sugrör), så fryser man ner i mindre strån, och då krävs det 6-8 strån för att få ihop så mycket spermier.

Jodå, det kan man visst. Det heter Hannover-metoden och görs manuellt till skillnad från de micropipetter som är vanligast i dag. Problemet är att det är väldigt petigt att infrysningen görs på exakt rätt sätt, annars spräcks röret vid upptiningen och dosen förstörs. Det är ett alternativ för att kunna frysa manuellt utan den jätteapparat som det innebär att investera i en maskin för tillverkning av micropipetter och med minimalt kapitalbehov, det enda som behövs är saker du vanligtvis kan få tag på i hemmet och stallet plus flytande kväve, utrustningen i seminlabbet och rör för doserna.
Anledningen till att den inte är vanlig är just svinnet då det inte var så ovanligt att doserna sprack vid upptiningen.
Vi fick testa att frysa på detta sätt då jag gick seminkursen under Anders Gånheim på Flyinge.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: maria_b
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: Habina
·
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: gylle
·
Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
5 035
Senast: Mia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka