Laptoptangentbord - ta av tangenter?

Tigertofflan

Trådstartare
Mjaha. Mitt tangentbord skulle må bra av att bli ordentligt rengjort. Det är så tight mellan tangenterna att det är omöjligt att städa ordentligt utan att först ta av tangenterna.

Frågan är om tangenterna sitter fast likadant som de brukar göra på valiga "lösa" tangentbord, dvs man kan ploppa av dem med tex en nyckel och sen bara trycka dit dem igen. Har sett andra versioner på laptoptangentbord där tangenterna inte går att trycka tillbaka om man dragit av dem, och vågar därför inte riktigt prova. Vill inte sakna en tangent, även en jag så gott som aldrig använder.

Inputs?

Sv: Laptoptangentbord - ta av tangenter?

Jag skulle nog vända det uppochned för att få ut damm och smuts istället. Råkade flippa bort en tangent på en Dell-laptop när jag skrev lite för fort och sen dess har den varit lite skev, även om den sitter fast någorlunda :)

Jag råkade hälla ett glas med äppeljuice över min laptop :crazy:
Plockade loss varenda tangent och gjorde rent samt putsade rent själva datorn. Det gick hur bra som helst. Vissa tangenter var bara lite krångligare än andra att få bort eftersom de hade fler/större fästanordning, men det gick.

Vänd uppochner och blås med tryckluft från lite avstånd om du inte vill börja pilla med tangenterna

Mjaha. Mitt tangentbord skulle må bra av att bli ordentligt rengjort. Det är så tight mellan tangenterna att det är omöjligt att städa ordentligt utan att först ta av tangenterna.

Frågan är om tangenterna sitter fast likadant som de brukar göra på valiga "lösa" tangentbord, dvs man kan ploppa av dem med tex en nyckel och sen bara trycka dit dem igen. Har sett andra versioner på laptoptangentbord där tangenterna inte går att trycka tillbaka om man dragit av dem, och vågar därför inte riktigt prova. Vill inte sakna en tangent, även en jag så gott som aldrig använder.

Inputs?

Jag har gjort det på en Dell och jag har fått tillbaka alla utom mellanslag där jag råkade tappa bort pluppen som sitter under men det funkar rätt bra ändå. För att göra ordentligt rent om man har ovanan som jag :angel: att äta vid datorn så är enda hjälpen att ta bort tangenterna och dammsuga med minisug och torka med bakteriebort. För mig har det funkat utmärkt, men mitt bästa tips är att vara lite försiktig när du tar bort dem och vara uppmärksam på vad för lösa delar som finns under.

Ja enda "problemet" är väl att jag gjorde det hela som ett test i att se om jag kan tangenternas placering. Vilket jag inte riktigt kunde till 100 %...:angel: Men det är mest ett problem för de som lånar min dator eftersom jag snabbt lärde mig "felen" :D

Jaha, jag har fortfarande inte fått städat mitt tangentbord, och nu kliar det ordentligt i fingrarna! Lyfte på en av tangenterna, men fästningen är inte som den har varit på tangentborden till mina stationära datorer...

Tog en bild, lite svårt att förklara. Underst sitter knappen i sig, den svarta pluppen, som ser ut att sitta fast i datorn. Tangenten hålls fast av två vita plastprylar, och lyfter man på ena sidan kan man se att den vita plasten är lite som ett X, där två av ändarna fästs i tangenten och två av dem i chassit(?). Själva tangenten skulle jag kunna ta av, frågan är dock hur många tangenter jag kommer ta sönder då? Delarna är så satans små, det känns som att risken är överhängande att nån pigg bryts loss på någon av tangenterna. Vågar jag?

10elvrd.jpg

Edit: Jag kan SE brödsmulorna ligga där under och skratta åt mig!!!

Edit igen: Angående tryckluft hade det varit en sjuk bra grej! Tyvärr har jag inga sånna behållare...

Senast ändrad:

Edit: Jag kan SE brödsmulorna ligga där under och skratta åt mig!!!

Edit igen: Angående tryckluft hade det varit en sjuk bra grej! Tyvärr har jag inga sånna behållare...

Finns på Biltema, Clas Ohlson o andra liknande ställen. Kostar runt 80:- för en burk.

Ah! Såklart! *facepalm* Tack!

Funderade annars på om man kan gå till en cykelbutik och fråga om de har nå bra munstrycken till sin tryckluft att låna ut ett par minuter. Om nej, äre CO nästa!

Jag har likadana tangenter på min gamla dator som jag tog ett ryck med för två-tre veckor sen. Bände loss en tangent med fingrarna/naglarna, man kan säkert även använda pincett och bända lite med och inget gick sönder för mig. Ta bort en eller ett par först och testa sen att sätta dit dom igen så att du kommer på hur du ska göra.

Lycka till.

Exakt så där ser mina tangenter ut och det var inga problem med att plocka bort alla och få tillbaka dem igen. Inte en enda grej gick sönder.
Var försiktig så kommer det nog gå bra :)

*kl* Lånar tråden lite.

Min laptop är ganska äcklig i största allmänhet, både på och under tangenter, samt troligen full med damm inuti. Tyvärr orkar jag inte sätta mig in i hur den ska städas. Är det någon som vet vilken typ av företag som kan fixa sånt? Hur lång tid brukar det ta och vad kostar det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka