M
Minime
Ska försöka mej på att longera bäbisen (som inte är bäbis längre men...) då tömkörning visade sej inte vara vår grej :smirk: Jag hänger inte med hennes steg vilket gör att jag råkade rycka henne i munnen flera ggr och hon lessnade ur på en gång trots min försök att aktivera henne med volter och serpentiner.
Tänkte därför testa longering att varva med så hon kan få springa lite mellan "övningarna" på töm. Men...hur börjar jag? Har svårt att tro att en häst som aldrig blivit longerad förut bara traskar ut på volten och gör som man vill :smirk: Helst skulle jag ju vilja att nån hjälpte mej, men känner ingen som kan. Vet att mamma gärna skulle säga att hon kan, men hon har inte longerat mer än mej
så jag vänder mej till experterna här!
Har försökt longera mitt sto innan och hon vill mest gå på en pytteliten volt runt mej...hur flyttar jag ut henne om denna skulle göra samma sak?
Tänkte börja med bara träns på henne, men om det funkar som det ska, tänkte jag börja använda snodd på henne så hon får jobba lite. Vad är bäst att använda då (förutom longergjord) sadel eller bröstsele?
Tips och ideer tack!!
Har försökt longera mitt sto innan och hon vill mest gå på en pytteliten volt runt mej...hur flyttar jag ut henne om denna skulle göra samma sak?
Tänkte börja med bara träns på henne, men om det funkar som det ska, tänkte jag börja använda snodd på henne så hon får jobba lite. Vad är bäst att använda då (förutom longergjord) sadel eller bröstsele?
Tips och ideer tack!!