Lära 2-åring att stå uppbunden...

Sv: Lära 2-åring att stå uppbunden...

Jag tror inte heller på att binda med balsnören...det är inte meningen att hästen ska kunna SLITA sig lös, vilket blir resultatet om man använder snören som går av vid belastning. Men att lära hästen att ge efter för tryck, är något annat än att binda med svaga snören. om hästen lär sig att det inte är någon mening att gå emot tryck INNAN man på allvar binder fast den och lämnar den fastbunden kan man undvika problem. det är en sak att hästen kommer att testa om den verkligen sitter fast, en annan att den inte förstår vad som händer och testar gå emot trycket och får panik.

Teuqila skrev:
Trevligt att ha en till som tänker som en själv :D .
Desamma! Av ditt svar att döma så har du erfarenhet av hästträning, och det behövs sannerligen i detta sällskap! Tyvärr har många inte förstånd att lyssna o ta till sej, utan käbblar emot med en drucken papegojas envishet ( men så har dom förmodligen den pli på sina hästar som de förtjänar också! ) :D
Jag tycker det är bedrövligt att så många - och som tydligen inte har nån erfarenhet av hästträning - höjer rösten - och kommer med rent sagt idiotiska påståenden och förslag. En häst som är "normalbegåvad" behöver inte många minuter att lära sej vad det innebär att stå uppbunden om man har riktiga grejor. Tråkigt nog har det spridits lögner om repgrimmans farlighet, att den knäcker nacken,mm mm, men detta sprids bland dem som inte har någon som helst erfarenhet av grimmorna och hästar. En vanlig terylenegrimma bränner lika mycket som en repgrimma, så det är ingen skillnad. Nu har vi berättat om hur det bör gå till, sen är det upp till var o en att endera prova vår metod eller- tramsa på vidare i dimman med sina balsnören!:D

Bill, du kanske borde vara lite försiktigare med att påstå att folk som du inte känner inte kan något om hästar. Alla har rätt att göra på det sätt de tycker fungerar bäst, detsamma gäller dig även om jag personligen inte alls håller med om att ditt sätt att lära en häst att stå uppbunden är särskilt bra. Men om det fungerar för dig så är det ju bra just för dig, eller hur?!

Dock kan det emellanåt vara nyttigt med en smula ödmjukhet och eftertänksamhet här på forumet och i verkliga livet. Och att tillämpa säkerhetstänkande, vilket är just vad jag och andra gör. Visst, din häst må lära sig den hårda vägen att den sitter fast, men håller du inte med om att det är bättre att sträva efter att förebygga problemet med att den kastar sig genom att lära den att gå framåt för tryck? Lugn och säker hästhantering är bättre för både hästen och dig själv. Vem vet, din häst kanske halkar på stallgången, blir hängande i repgrimma eller vanlig grimma (det händer emellanåt att de inte heller går sönder) och skadar sig? Det behöver inte bli så allvarligt som att den bryter nacken och dör, hästar kan tyvärr liksom vi människor få kotförskjutningar i halsrygg och rygg. Och det kan ta åratal av behandling och olägenhet för hästen innan man blir kvitt med problemet. Och du som ryttare kanske aldrig får en häst som går att rida ordentligt. Så som sagt, en smula eftertänksamhet kanske kan vara nyttigt. Vilket är något man lär sig av erfarenhet från hästträning.

en "gummistropp" går inte heller av, men det "fjädrar lite" om hästen kastar sig. dvs. att det blir inte sådant "ryck" över nacken.

jo, det finns hästar som "dött" av både vanlig grimma och repgrimma.....
i ett stall jag jobbade för många år sedan va det ett ungt sto som va svår att ta i boxen (lite hanterad)så hon "skulle" stå med grimma. en morgon hängde hon DÖD i gallret. hon hade troligen rest sig i boxen, hakat i grimman i gallret högst upp och därmed hängt sig..... såg själv resultatet.:eek:

min syster har varit med om en liknande olycka i ett travstall på banan hon jobbade i.(där hade hästarna alltid grimma på natten för brandrisken)

en häst i närheten dog när dom försökte lasta i repgrimma för något år sedan. dom hade laggt linan ett varv runt frambommen och "drog" in hästen, eller rättare sagt när den va "nästan" inne hoppade den först frammåt. dom hann inte ta in linan helt innan den kastade sig bakåt, den BRÖT faktiskt nacken......

hade en häst hemma som visserligen inte bröt nacken efter att ha kastat sig i transporten, men dog av dom kotförskjutningar hon ådrog sig.

jag har jobbat i många större stall under årens lopp(har dessutom alltid haft "ett gäng" egna hästar, då hela min fam. sen jag va liten sysslat med häst). SÄKERHETSTÄNKANDE har alltid varit högt pririoterat. men olyckor, det händer ändå.............

Oj, är det fortfarande diskussioner i den här tråden!:)

Tänkte bara meddela hur det gått, och tacka för tipsen.

Jag började med att hålla henne i boxen, med repet snurrat runt ena dörrstolpen utan att binda fast henne. Då hade jag faktiskt repgrimma på eftersom jag då kunde släppa henne om hon skulle få tokpanik.

Hon accepterade det nästan direkt, så jag misstänker att hon vande sig vid ett och annat under transporten hit, i kombination med att hon aldrig tillåtits komma lös när förra ägaren lett/hållit i henne i grimskaft.

Steg 2 blev att ställa henne på stallgången och hålla repet genom en ring på väggen. Även här använde jag repgrimman eftersom jag själv höll i änden.

Sedan band jag fast henne i ringen med en säkerhetsknut, i en vanlig lädergrimma första gången, men sedan omväxlande repgrimma och den vanliga.

När jag var helt säker på att hon förstått att hon sitter fast ordentligt och inte kan röra sig obehindrat på stallgången har jag, för ca en vecka sedan, börjat sätta fast henne i båda grimskaften Fortfarande med säkerhetsknutar och i lädergrimman, men så småningom ska jag börja använda de fasta repen som sitter monterade i taket.

Jag vet att vissa, och även jag själv i vissa fall, anser att det är säkrare att binda i de takmonterade repen. Men däruppe hade jag inte nått att få loss henne om hon kastat sig, så därför har jag valt att binda henne i ringarna som sitter på boxväggarna. Balsnören och liknande går helt bort, så jag inte vill att hon ska kunna rycka sig lös på egen hand.

Hon har varit enormt cool, t.o.m den gången jag hade bundit henne med lite för långt rep och hon lyckades få in huvudet under repet och fastna. Grimman och repet satt otroligt spänt runt hennes nacke och det tog några sekunder innan jag fick loss henne. Hon väntade lugnt hela tiden och verkade helt oberörd när hon kom loss. Så klok liten häst!:love:

Kanske ska tillägga att jag inte lämnat henne uppbunden om ingen annan funnits i stallet som har kunnat titta på henne om jag t.ex. behövt hämta något i sadelkammaren.

Senast ändrad:

Jag gjorde så att när jag skulle lära mina två hästar att stå i gången (8 och 9 år och ALDRIG hanterade) Så började jag med att jag höll i ett grimskaft och en annan person i andra änden.
Sedan borstade jag hästen där och gav mat, ev hö.
Gjorde detta ett par gånger tills det verkade ok.
När hästan stod där under tiden så gick någon förbi t ex med mat, och självklart ville ju hästen gå fram men då höll vi fast och dom lärde sig det ganska så snabbt.
Sedan hade jag balsnören i ändarna ett tag, men sedan så tog jag bort det med.
jag tror det är viktigt att det går lugnt till. Stå bara i stallgången i fem minuter till att börja med och gå sakta fram..

Kul att det har gått bra med hästen :) När jag vande min ponny för några år sedan började jag i gången men då handlade mest om för hennes del att stå där i 5min när jag stod o kliade henne på halsen eller där det annars kliade. Men jag hade ju haft henne i en månad då...

Men som sagt; gör det som känns bäst för er båda och man får vara öppen för ideer när det inte går som man vill :idea:

Teuqila skrev:
Det är bara att bind fast hästen vid ett träd, bindbom spilta eller något liknande, se till att hästen sitter fast ordentligt och att grimman håller, (repgrimma är bäst går sällan sönder). sen är det bara att låta hästen stå där tills den vänjer sig. Viktigt är att den inte kan komma loss.:)

För guds skull!! Bin INTE INTE INTE i repgrimma!! :(
Får hästen panik kan den slita av sig nacken och det är det man minst av allt vill!
Ta en helt vanlig grimma och bind med en säkerhetsknut, så att du lätt kan få loss hästen ifall den grips av panik. Man vill juh inte att hästen ska bli rädd för att stå bunden. Ta det korta korta stunder och beröm mycket. låt den även känna på hur det är att sitta fast genom att kanske inte lossa grimskaftet direkt om hon börjar bråka lite. Låt hästen komma i underfund med hur eftergift fungerar, men får hon/han panik, så lossa direkt!

Lycka till med hästen ;)

Bill skrev:
För att använda dina egna ord: Det var i särklass det dummaste jag hört ! För det första har ingen häst skadat sej eller dött av att bindas i en repgrimma : vandringssägen nr 1
För det andra: För att lära hästen stå uppbunden så måste den bindas i grejor som garanterat håller ( repgrimma) för annars lär den sej att ta sej lös= misslyckande!

Så kom inte med detta trams om saker som du inte själv har provat, du lurar frågeställaren! D V S SKITSNACK!

:eek: :eek: :eek: :eek: Det är inte det minsta vandringssägen över att hästar dött pga att de varit bundna i repgrimma!!

En repgrimma är gjord på så vis att det inte finns några spännen eller annat som kan gå sönder om hästen får panik. Detta gör att om hästen får panik så rubbar inte grimman sig utan kan istället bränna sig in i nacken eller i värsta fall knäcka nacken om hästen kastar sig bakåt med full kraft.

En repgrimma är INGEN leksak och ska användas med STÖRSTA försiktighet!!

Pinky, jätteroligt att höra att det går bra med din häst!

Och det är även kul att höra att det finns folk som det är lite ordning på och som sätter säkerhet i första rummet (och som inser konsekvenserna av en repgrimmas konstruktion)! Stå på er mot alla som hävdar att hästar ska lära sig den "hårda vägen"!

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 823
Senast: Puffindog
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 939
Senast: Lager
·
Hästhantering Hej! Tänkte att jag skulle söka efter lite goda råd utöver det jag får i min "vanliga bekantskapskrets" så jag slänger in ett inlägg...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: dotzie
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt... 2 3
Svar
59
· Visningar
12 833
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka