lära hästen gå i form

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare AnneKi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 178
A

AnneKi

Har en kbltravare som är under omskolning. Vi tränar halter och igångsättningar, flyttar fram och bakdel, och skänkelvikningar. Rider mest i skritt men även lite trav. Han kan inte bära sig korrekt i vare sig skritt eller trav. Han är lugn i skritten och ganska avslappnad men i traven kör han upp huvudet, han har gått med uppkäk så förmodligen kommer det därifrån. Han är ganska lugn när man sitter ner i traven men så fort man rider lätt blir han spännd och ökar...

Har någon några bra tips på övningar man kan göra? Hur gör ni för att lära hästarna gå i form??

Kan ju nämna att han ibland "klonkar i hovarna". Har det att göra med att han inte går i form eller att han inte har tillräckligt med ork pga för lite mat? (se tråd under foder)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: lära hästen gå i form

Jag är nog inte rätt person att svara på detta egentligen, har ridit en lektion under hela tiden jag haft min pålle.. :crazy: Men hur som helst tror jag det är viktigast att du låter det ta den tid det tar. Inte bara rusda iväg och bli irreterad. Jag har själv en travare, och det har tagit mig 5 år att få honom att gå i någon sånär form, sen hade det säkert gått snabbare om jag hade kunnat lite mer också :( Hur som helst så är det ju de små framstegen som man jobbar för, inte målet :) läs mkt böcker eller så, det har hjälpt mig ganska mkt.
Lycka till

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig på rätt spår! :)
Angående att han slår ihop sig.. det beror antagligen på att han ör obalanserad. Vår kallblodstravare slog sig också hela tiden i början, han snubblade mkt och hade dålig koll på fötterna. Det blir bättre med tiden! Rid gärna ut i skogen över stock och sten så att han blir lite mer uppmärksam och lär sig hitta sin balans.
Ju mer han slappnar av och ju bättre form han går i så kommer det där mest troligt att förbättras avsevärt, eller kanske rent av försvinna helt! :)

Nirak

Jag ser det inte så att man "lär" hästen gå i form, utan formen är något som kommer med styrka, balans och rätt ridning av hästen.

fortsätt att rida mycket ute, låt honom balansera upp sig själv och jobba i ett avslappnat och avvägt tempo. mycket skritt på lång tygel i kuperad mark, bygger både rygg och lär honom balansera sig.

jag tror att han slår i sko har att göra med obalans under ryttare. det bör rätta till sig när han kommit mer i balans....

Jag vet inte mycket om sånt här men de flesta hästar jag träffat har alla haft problem med att gå i form och med rätt träning har det bara släppt. De skall bara våga hitta vägen ner och bära upp sig, för när de väl hittar vägen så tycker de att det är skönt att gå så.
Min ena kompis tog såna här...täckesgjordar och satte mellan bettet och sadeln (för han var omöjlig att få ner i form) och nu efter det "ingreppet" går han ner i form hur lätt som helst.
Nu vet jag inte om detta är rätta metoden precis men det funkade, och ime att de va elastiska gjordar kunde han stå där och moja utan att tvingas ner. han kunde fundera lite själv liksom och helt plötsligt kom han på... "om ja står såhär så blir det rätt skönt.."
Vissa tvingar ju verkligen ner hästen med martingallar - gummisnoddar och det är saker jag avråder dig att använda, det kan bli motsatt effekt att hästen spänner hela ryggen istället för att han slappnar av. Visst går han med huvet där nere och har en fin böj på halsen, men ryggen är lika spänd ändå.
Mycket träning på böjt spår, det är oftast lättast för hästen att hitta ner på ett böjt spår. Så fort du känner att han börjar slappna av så släpper du efter och berömmer.
Hästar som gått med uppkäk har oftast svårare att gå i form, eller de kan, men de har svårare att hitta formen för de är så vana att gå me huvet 200 m upp i luften, hjälper en tjej med en elva årig travare som gör likadant.
Men den travarn som vi testade täckesgjordarna på går fortfarande i form och är ett nöje att rida. Men som sagt, rid mycket på böjt spår och se till att mjuka upp hästen, det är omöjligt för den att gå i form om inte hela hästen är avslappnad.
Dessutom är balansen hos både häst och ryttare oerhört viktig, låt hästen bygga upp balansen och låt honom fundera över hur han skall göra i lika situationer för att bära upp sig själv. Kavaletti, ojämn terräng, slalom...

zillax89 skrev:
Min ena kompis tog såna här...täckesgjordar och satte mellan bettet och sadeln (för han var omöjlig att få ner i form) och nu efter det "ingreppet" går han ner i form hur lätt som helst.
Nu vet jag inte om detta är rätta metoden precis men det funkade, och ime att de va elastiska gjordar kunde han stå där och moja utan att tvingas ner. han kunde fundera lite själv liksom och helt plötsligt kom han på... "om ja står såhär så blir det rätt skönt.."

Nej, det är definitivt inte den rätta metoden, och jag är övertygad om att just denna hästen bara har knäppt av i nacken. Han går inte i rätt form.
Man tvingar inte en häst till att gå i form - formen kommer när hästen arbetar rätt bakifrån.

Immer

Kan du svara mig på frågan vad du anser är skillnaden mellan en täckesgjord som tar ner huvudet på hästen och en gummisnodd eller annan lina? Helt ärligt var det det konstigaste inlägg och resonemang jag sett på länge....:confused:

en häst sänker huvudet om man tvingar den till det, för det blir en väg att komma undan obehaget.

en häst flyttar sig också undan en sporre.
eller ett spö.

att den sänkt huvudet innebär alltså inte att den gjort det för att den går i rätt form.

Immer skrev:
Nej, det är definitivt inte den rätta metoden, och jag är övertygad om att just denna hästen bara har knäppt av i nacken. Han går inte i rätt form.
Man tvingar inte en häst till att gå i form - formen kommer när hästen arbetar rätt bakifrån.

Immer

mmmm, var så jag tänkte också, men han trampar under sig väldigt fint och ser mjuk ut i hela kroppen så jag tror faktiskt inte han bara knäppt av i nacken, hela hästen ser jättemjuk och samlad ut.
Men som sagt, jag skulle inte använda denna metod på mina hästar.

*raderat*
*raderat*
*raderat*
*raderat*
*raderat*
*raderat*

mackan skrev:
Kan du svara mig på frågan vad du anser är skillnaden mellan en täckesgjord som tar ner huvudet på hästen och en gummisnodd eller annan lina? Helt ärligt var det det konstigaste inlägg och resonemang jag sett på länge....:confused:

en häst sänker huvudet om man tvingar den till det, för det blir en väg att komma undan obehaget.

en häst flyttar sig också undan en sporre.
eller ett spö.

att den sänkt huvudet innebär alltså inte att den gjort det för att den går i rätt form.

1. En täckesgjord är betydligt längre (hon hade den på längsta möjliga) Hon hade en på varje sida
2. En täckes gjord av rätt material är också mer elastisk än en gummisnodd.

3. Han visade att han inte tyckte detta var obehagligt, men om man skulle satt en gummisnodd på honom, oj va han hade protesterat.
4. Hästen stod stilla på gången, behövde inte jobba eller nånting, bara stod där och kände efter.
Ja, det kanske var det konstigaste inlägg du n ågonsin sett, men jag skrev också . nu vet jag inte om detta är den rätta metoden precis men men - det läste du inte va?

Jag är ingen expert, jag har bara ridit sen jag var fyra, det finns alltid nya saker att lära sig. Jag skrev bara vad min kompis gjorde, jag skulle aldrig göra det på mina hästar.

det finns faktiskt en film på när hon rider, då kan ni ju se själva

http://www.youtube.com/watch?v=dIfi04FQzNk

*Knapplån*

Tack alla för tipsen. Några hjälptyglar eller täckergjordar kommer jag inte att använda, antar att det bara är att rida på som vanligt och väna på att det kommer... ;)

AnneKi skrev:
*Knapplån*

Tack alla för tipsen. Några hjälptyglar eller täckergjordar kommer jag inte att använda, antar att det bara är att rida på som vanligt och väna på att det kommer... ;)

that's the spirit ;)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 499
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 752
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 482
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då... 2
Svar
39
· Visningar
6 081
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka