Lära travare galopp

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Adephi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 806
A

Adephi

Ja, nu har vi häst på gården igen. En tjej i grannbyn har en 10-årig travarhingst som sommarhäst, och ha står uppstallad hos oss. Jag rider honom på helgerna och det jag upptäckt då, förutom att han har noll balans, är att han har abslout ingen aning om vad galopp är för nåt. Han har varken balans eller styrka nog att bära sig när det går snabbare än långsam trav, utan börjar vingla och snubbla.. Jag skulle helt enkelt vilja ha lite tips på hur jag kan bygga upp hans balans och, förhoppningsvis, lära honom vad en galoppskänkel är för nåt.

När jag rider så klättrar jag mycket med honom och går i skogen så han behöver se var han sätter fötterna. Han är väldigt framåt och vill bara springa, men ändå väldigt mjuk i munnen och man har inga problem att stanna honom. Försöker han dra iväg så gör jag halt, och han börjar förstå att man inte ska springa hela tiden.

Det stora problemet är nog tjejen som har honom. Hon rider honom i veckorna, och då blir det full fart i skogen. Hon gillar nämligen när det går fort, och det har inte hästen nåt emot. Men han blir så uppspelt att hon har svårt att hålla honom.
Jag är även rädd att hennes, om jag får säga så, flängridning ska försöra det arbete jag lägger ner på honom när jag rider på helgerna.
Jag har pratat med henne och ska hålla lektioner för henne i sommar.

Så, vad jag undrar är helt enkelt om ni har några bra tips på hur man kan träna upp balansen och lära honom galoppskänkel. Som det är nu slängtravar han tills han snubblar in i galoppen där han sen inte orkar bära sig.
Undrar också om ni har några tips på övningar jag kan låta dom göra när tjejen rider. Vi har inte tillgång till paddock eller ridhus, men väl en äng som vi kan vara på.

Sv: Lära travare galopp

Jag vill först konstatera två saker.

1. Ni ska försöka lära en 10-årig travarhingst att bära sig, och lära honom galoppera över en (!) sommar.

2. Ni tänker utöva dessa övningar på en stor äng, med jag antar och hoppas, slätt underlag.

En viss bakgrundsfakta skulle man gärna sett över hästen. Kommer den direkt ifrån travet? hur mycket riden är hästen ifråga? hur stor erfarenhet har ni båda av hästar sen innan?

Om man ska se på tiden ni har på er så är det ju defenitivt en stor nackdel. Visst har "mirakel" skett, men eftersom damen som har hästen ifråga gillar "när det går fort" så lär ju all träning för att få hästen att bära sig, tyvärr spillas när hon tar ut honom för en rid/fläng-tur.
Dessutom, jag tycker inte att man heller kan begära att en häst ska galoppera innan den lärt sig att gå balanserat i skritt och trav. Det kan bli skadligt för både häst och tyttare. En travare kräver långsam och nogrann skolning eftersom den inte har förutsättningarna "färdiga" som krävs för att bära sig. Detta tror jag inte infinner sig över en sommar. Ska man få en travare att skola sig får man nog räkna med ett par år av träning.

Jag vet inte hur du känner, men när jag hör "obalanserad 10-årig hingst som inte kan galoppera", som kutar snabbt i skogen, som ska tränas på en äng, blir jag en smula skeptisk. Har ni tänkt på vad som händer om denna häst upplever att galopp är läskigt med ryttare och sadel på de första gångerna, kastar av sin ryttare/ryttarinna och kastar sig iväg dit den själv vill? Man får ju faktiskt inse att man inte kan ha en hingst springandes hursomhelst heller. En inhägnad äng hade ju varit att föredra.

Till sist, yttligare en fråga (om ni nu beslutar er för att iallafall försöka er på detta "projekt"); Vad vinner ni på det? Vad vinner hästen på det? Det verkade ju redan som det gick i full fart för ägaren, till hennes belåtehet, så varför öka farten ytterligare en grad? och till sist, vad säger ägaren om detta?

Tips och övingar finns det många, men jag tycker jag skrivit tillräckligt, det finns säkert någon annan som vill åta sig att tipsa dig om.

Han är startad men mycket riden. Han går bra och hyffsat balanserat i skritt och långsam trav, men när det går fortare har han ingen koll på sina ben. Ängen är inte särskilt stor och han går snällt på volten utan att dra iväg.

Den erfarenhet jag har av att träna hästar är det jag lärde mig på gymnasiet samt det jag gjort med mig egen häst.

Jo, jag vet att han inte kommer att bli perfekt över en sommar, men jag vill att han ska bli bättre än han är nu.

Meningen med detta är inte att "öka farten ytterligare en grad" utan precis tvärtom; vi vill få honom att ta det lite lugnare. Problemet är att jag inte har erfarenhet av travare.

Jag har läst att ett bra sätt att lära hästen galopp är genom att gå in på en volt, ställ hästen tydligt (vänster för vänstergalopp och höger för högergalopp) och gör galopp skänkeln tydligt. Sen när ni börjar galoppera på rakt spår ska ni ställa hästen åt höger för höger galopp å vänster för vänster galopp. Ta det väldigt lugnt. Lycka till :)

Det bästa är att inte alls galopera de första året, bara skritt första halvåret och sen lägga in lite trav.

Detta tar betydligt längre tid än du hinner på en sommar, särskilt om du bara rider på helgerna. Klättra och gå i skogen är en jättebra början. Gör du det hela sommaren är han klar för lite bomarbete och arbete på böjda spår i höst och ytterligare ett par månader senare bör han vara stark nog för en vettig galopp.
Fortsätt du som du gör och bli inte frustrerad över att det tar tid är mitt råd. Tjejen som rider honom verkar ju vara nöjd ändå.

Det är bra att träna hästen lös, utan ryttare, så att den får lära sig sin egen kropp före du kräver att den ska klara det du begär uppsuttet. På ett par månader kan det hända mycket, förutsatt att hästen har förtroende för människan.
Men det kräver att hästen inte har skador, förslitningar eller annat som hämmar dess utbidning.
Jag gillar personligen löslongering och tömkörning.

Säg till henne att hon inte kan fortsätta rida så! Det påverkar hästen mycket mer än vad den kanske visar, och ingen häst mår bra av att flänga runt! Och jag tycker att du och den andra ryttaren ska börja med att få hästen att gå på tygeln ( om den inte kan det, men när de kan det i båda varven brukar de ha ganska bra balans..) Och de flesta travare är ju "voltade" Och då är det väldigt svårt för många av dem att ha balans i det varvet som de inte är voltade åt. Men gör några olika ridövninga i paddock/inhägnad och gå på volter o.s.v för att få hästen att få balans, och jag skulle itne ägna mig alls åt galoppen förrän jag känenr att min häst har balansen för att kunna galoppera. Men om du vill veta mer hur du ska göra för att kunna få en riktigt bra balans & galopp börja rida för en ridtränare, som kan hjälpa dig! Och om du har möjlighet kanske bara du eller den andra tjejen borde rida hästen ett tag så den får en bättre koncentration på sin uppgift. Alla travare jag vet (förutom ett litet antal) är enmanshästar och fäster sig mycket vid sin ryttare och gör allt den som sitter på ber om! Lycka till

Vänta tills hästen går balanserat och i korrekt form i skritt och trav samt övergångar innan ni börjar fundera på galoppen. Det är inget som du kan räkna med att du hinner med över en sommar, räkna med att det tar flera år!

Nirak

Har du ingen erfarenhet av travare så kan jag ju meddela att det kommer inte gå lugnare av att lära honom galopp, det kommer bara bli ytterligare en växel att flänga på. Det krävs MASSOR med grundjobb för att ge hästen bra förutsättningar att läsa sig galoppera utan att ha halvt ihjäl sig. Det grundjobbet kommer aldrig bli bra om inte hästen rida kontinuerligt och vettigt. TVå dar dressyr och fyra-fem dagar fläng är INTE bra. Jag hade lagt ner det projektet och jag har aldrig misslyckats med att lära någon travare galopp, då gjort utan stress, och jag har jobbat med diverse lustiga individer...

Hej. Jag har en ridtravare som jag har haft i snart 5 år, han är nu 16 år. Under alla dessa år har jag tränat honom på att få större kontroll på sin kropp, framförallt benen =P Jag har jobbat väldigt mkt med Horesmanship, lekt med honom i inhängnad och fått honom att bli lugn och trygg. Det tycker jag att du och den andra tjejen ska satsa på först av allt. Jag tycker det verkar vara helt fel att börja med att försöka lära honom galopp, det verkar som att ni försöker börja från fel håll liksom. Min häst har lärt sig galopp nästan helt på egen hand. Och nu kan vi NÄSTAN gallopera i kort galopp, vi arbetar fortfarande på det =P Så att lära en häst galopp, som inte har en aning om hur man gör och dessutom inte är samlad i ökad trav, över en sommar verkar helt omöjligt i mina öron. Eller det går säkert, men frågan är om det blir rätt.. Jag skulle föreslå att ni satsar mkt på Horsemanship, lek, skritt i ojämn teräng och kanske börja bygga på den ökade traven på banan. Varför vil ni så gärna börja med att lära honom gallopera? visst, det finns ju inget härligare än att flyga fram i galopp över en äng, men är det inte bättre att ni tar allt från början så att det blir rätt?
Det är iaf min egen erfarenhet. Och nu såhär i efterhand när jag tänker tillbaka på vår långa träning är jag jätteglad över att vi tagit det så lugnt och gjort allt sakta, för nu är min häst helt underbar att rida. Flyger fram i galoppen som vilken annan häst som helst.
Hoppas att detta har varit till nån hjälp :)
Lycka till. Om det är nåt annat så är det bara att fråga, har som sagt min egen hästs utbildning och framsteg att relatera till

Snälla söta rara - försök svara på rätt inlägg, dvs "snabbsvar" under det inlägget du vill svara på. Som du säkert läste så har jag jobbat med en och annan travare och är fullt medveten om hur mkt jobb det är...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu... 2
Svar
20
· Visningar
2 935
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 158
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka