Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

Om inte läraren har självdisciplin och moraliskt tänkande nog att säga NEJ och avböja "närmanden av småflickor som bjuder ut sig" så ska denne heller inte vara lärare. Punkt.

Annan tanke.
Det kanske inte är så lätt för en oerfaren 16-åring att säga nej till närmanden från en barndomsidol som man ser upp till och träffar nästan dagligen. En person som dessutom ska bedömma dig och sätta ett betyg på din prestation i skolan. För man är i beroendeställning som elev. Även om man är med på det själv så är det olagligt.

Jag tycker att det är förhållandet lärare-elev här som är det hemska.

Även om man är med på det själv så är det olagligt.

Mja, det är faktiskt inte olagligt för lärare att ha sex med elev - såvida eleven är över 15 år, det är med samtycke och samtycket inte fås med påtryckningar och/eller pga beroendeställningen.

Det är djupt oetiskt osv, men det är tyvärr inte olagligt alls. Det togs bort på 80-talet. (Men har diskuterats att återinföras, så lagen blir som förr då det var olagligt om eleven var under 18 år, alldeles oavsett samtycke och allt.

Men det är rätt 'modigt' att ens ta chansen. Ponera att en 16-årig elev har en tonårsförsälskelse i läraren. Läraren är smickrad och endera gör en invit eller besvarar en invit. Lärare och elev har sex, helt frivilligt och helt utan 'påtryckningar' ang betyg etc.

X tid senare ångrar sig eleven, eller X tid senare får eleven veta att h*n bara var en i raden, X tid senare blir eleven svartsjuk - ja vad sjutton som helst. Så eleven går till skolledningen med tårarna rinnande och berättar att h*n har haft sex med läraren, men att h*n gjorde det för h*n kände sig tvingad för läraren sa att eleven skulle få sämre/bättre betyg då, eller lite mer flyingeanknutet att läraren skulle rekommendera eleven till den eller det toppjobbet osv.

Även OM inte minsta påtryckning försigkom från början, så vilken lärare skulle anse dt var värt att ta den risken? Är risken att förlora jobbet och inte kunna jobba vidare inom samma yrke värt att ha sex med en tonåring?

Däremot om man inser att 'aha, det händer inget, alla vet men det är okej'. Tja, då finns ju inget som hindrar att göra om det.

SPINOFF och INTE relaterat till Flyinge vad jag har vetskap om iaf!
En aspekt man nog INTE ska förglömma heller är att om det går ett rykte - sant eller ej - om att den viss lärare ger högre betyg om man har sex med henom så när samma elev sen får en invit av den läraren så kan eleven känna sig tvungen att 'tacka ja', av rädslan för att få ett lägre betyg om h*n nekar. Detta utan att läraren kanske alls låter betygssättningen påverkas av det. Men sådana situationer är det ju också man vill undvika när man ser till att det inte förekommer.

Om inte läraren har självdisciplin och moraliskt tänkande nog att säga NEJ och avböja "närmanden av småflickor som bjuder ut sig" så ska denne heller inte vara lärare. Punkt.

Huvet på spiken. Då jag gick på lärarhögskolan hade vi faktiskt lektioner om det här innan vi skulle ut på praktik. Vi hade några väldigt unga, snygga killar som skulle bli idrottslärare i klassen och det var speciellt de som skulle bli testade av elever då de kom ut i en klass. Kan man inte hantera det ska man inte jobba som lärare.

Precis som du skriver så är det inte lätt för en elev att säga nej till närmanden från sin barndomsidol. Detta är dessutom tjejer som flyttat hemifrån sin trygga familj och bor på elevhem. De ska alltså bli väldigt vuxna över en natt.

Det går inte att försvara sånt här.

Att det sen är en duktig, trevlig, snäll och rolig person det gäller bidrar naturligtvis till att han fått vara kvar. "Inte kan väl han....". Det behövdes kanske ett sms för att ha något konkret att ta på?

Det har funnits sms förut med. Många.

Så det handlade nog inte om brist på konkreta bevis förut heller. (om inte annat så har det ju skett tämligen ogenerat i många fall. Det finns ju en anledning att 'alla' vet. Det kommer inte slå ner som en bomb bland de aktiva i ridsportsverige om namnet publiceras liksom..)

Om du har så stor insikt i vad som förekommer och förekommit på Flyinge, t ex

Sen, i flera av fallen som varit under åren har det INTE varit eleverna som 'börjat' så att säga. Mer än möjligen att de insupit varje ord under undervisningen, tindrat med ögonen över att instrueras av sin idol osv. Men de har inte förrän läraren i fråga kommit med inviter tänkt den tanken. Men när det kommit inviter har de varit smickrande, spännande osv. Men första inviten har i flera fall (kanske alla, kanske bara de - vad vet jag) varit just från läraren. Och eleverna har inte i samtliga fall uppskattat det hela vägen även om det inledningsvis var smickrande och spännande.
och med tanke på din rättspatos och sexualmoral, varför har du inte agerat kraftigt och hela tiden du varit insatt? :confused:

LIA

*kl*
Att hänvisa till hur lärare får lära sig eller hur de ska bete sig på sin arbetsplats är nog inte relevant i det här fallet. Jag tror inte att personen ifråga har en enda pedagogisk högskolepoäng utan undervisar pga sin sportsliga/yrkesmässiga kunskap.

Däremor så borde personen ha så mycket sunt förnuft att h*n borde förstå att avhålla sig från eleverna så länge de är elever på skolan.

Om man sen väljer att ligga runt på sin fritid är ju en annan sak - det är ju fullt tillåtet så länge motparten är tillräckligt gammal och med på det. Sedan kan ha moraliska betänkligheter kring detta. men det kan man ju inte göra så mycket åt.

Att hänvisa till hur lärare får lära sig eller hur de ska bete sig på sin arbetsplats är nog inte relevant i det här fallet. Jag tror inte att personen ifråga har en enda pedagogisk högskolepoäng utan undervisar pga sin sportsliga/yrkesmässiga kunskap.

Här håller jag inte alls med dig.
Det spelar väl ingen roll om en person har pedagogisk utbildning eller ej. Om man arbetar som lärare så har man en maktposition som inte får missbrukas.
Detta ansvar blir knappast mindre för att man saknar behörighet.

Sedan är ju uppenbarligen denna person avstängd från sin undervisning. Det blir man inte i första taget. Så utan att veta ngt om omständigheterna eller om vem detta handlar om så kan man nog ändå utgå från att beteendet/handlingarna har varit mkt olämpligt.

Om ngn undrar så är jag behörig lärare och har gått fackliga kurser i egenskap av lokalombud.

Precis min inställning också! Nu är jag inte insatt i det här fallet, men jag har hållit på så många år med hästar och varit på så många ridskolor att jag vet att det här det har hänt många, många gånger!

Jag vet också att rent juridiskt är det skitsvårt att göra något, är barnet 15 år är det ju "byxmyndigt" och får ha sexuella förbindelser. I två av fallen jag känner till har föräldrar, styrelse med flera verkligen gjort ALLT för att sätta dit männen i fråga, men vad ska samhället göra? Lagen säger ju att någon som är 15 år får ha sex! Och de tjejer som jag faktiskt anser blivit utnyttjade tycker absolut inte det själva! De anser att de vunnit högsta vinsten, ridläraren har ju valt just HENNE ju!

Men att Flyinge uppenbarligen blundat för det här i så här många år är en fullkomlig skandal anser jag! Hur seriöst är det att lägga locket på när de vet att sådant här försiggår?! :mad: :mad:

Tyvärr så gör det här att jag ännu mer anser de styrande i ridsportsammanhang är någon sorts elit som anser att "ger man sig in i leken får man leken tåla" och sådant, och det gör mig verkligen skitförbannad! :mad:
Det är ju utbildning inom ridsport de unga människorna vill ha, de ska ju inte behöva komma till någon sorts :devil: bordell! :mad:

Och är det så att de styrande på utbildningarna väljer att blunda för sådant här, hur ska då eleverna kunna säga ifrån? Snacka om att de då får välja mellan att stå ut och få utbildningen eller säga ifrån och packa och åka hem! :mad:

Om du har så stor insikt i vad som förekommer och förekommit på Flyinge, t ex

och med tanke på din rättspatos och sexualmoral, varför har du inte agerat kraftigt och hela tiden du varit insatt? :confused:

LIA

Min sexualmoral har du ingen aning om. Övriga frågor är besvarade i tråden? Av samma anledning som ingen annan gjort något (för det där är ett 'alla vet' både på Flyinge och utanför) - det är bara Flyinge som KAN göra något. Det är bara Flyinge som kan se till att elever där inte behöver hamna i den där sitsen.

Jag skrev ju också att man borde fatta själv som vuxen att man ska hålla sig borta från sina elever, oavsett pedagogisk utbildning eller inte.

*KL*

Det är fantastiskt vad folk är bra på att lägga sig i och spekulera i saker som inte riktigt angår dem! Om detta har hänt är det extremt tragiskt och jag tycker isf väldigt synd om den/de som blivit utsatta. Men än så länge är ingen dömd (?) och jag kan inte se hur spekulationer på ett forum på internet kan hjälpa (förutom att stilla sitt eget skvallerbehov :grin:).

Ta det lugnt, om ni behöver veta vem och vad som hänt i detalj kommer ni att få veta det, annars får ni väl leva med att det inte angår er.

/Lilllagoajag - som lovade sig själv att inte klicka in på denna länken...

Det ÄR värre, tycker jag, ju lägre ålder det rör sig om. Men som en parentes kan jag tillägga att det på det universitet som jag gick på i USA inte var tillåtet för elever och lärare att ha förhållanden, oberoende av ålder. Och det av de anledningar som Alexandra redan har räknat upp, dvs att det med stor sannolikhet leder till att undervisning, betygssättning mm blir lidande.

Precis. Jag har också ett exempel från Sverige, inom en militär frivilligorganisation, där en av befälen som hade hand om utbildningen inte betedde sig ok. Under hela utbildningstiden var han väldigt flirtig mot en del av deltagarna och det hela eskalerade under avslutningskvällen(då det dessutom förtärdes en del alkohol) då han kom med skamliga förslag. Tilläggas bör kanske också att det var en hel del av de som var där för utbildning som inte direkt var några blyga violer, men det spelade ingen roll. En av deltagarna klagade angående hans beteende till högre uppsatta(och jag vet att det fanns andra befäl som inte heller tyckte det var ok) och trots att alla inblandade var myndiga så var det hans ansvar. Just eftersom man som elev(och i det här fallet också lägre i militär rang) alltid befinner sig i en beroendeställning. Han var inte välkommen tillbaka.

Min sexualmoral har du ingen aning om. Övriga frågor är besvarade i tråden? Av samma anledning som ingen annan gjort något (för det där är ett 'alla vet' både på Flyinge och utanför) - det är bara Flyinge som KAN göra något. Det är bara Flyinge som kan se till att elever där inte behöver hamna i den där sitsen.
Jag läser vad du skriver.
Frågorna är inte alls besvarade. Du har, enligt dig själv, inifrån under lång tid varit informerad av vad som förevarit och detta är, fortfarande enligt dig, djupt förkastligt och närmast olagligt. Ändå gör du inte mer än "alla andra", nämligen sprider rykten och smutskastning till andra.

Jag vet i ärlighetens namn inte vad/om jag själv skulle gjort, eftersom jag inte har minsta insyn i vad som hänt. Förmodligen har jag en liberalare syn på sex-kontakter mellan ung-äldre än vad du har. Dvs avgörande för mig är omständigheter i olika fall, inte åldersskillnader. Men skulle jag ansett att flickorna utnyttjades, och det på ett sätt som kunde skada dom för framtiden, så inte skulle jag varit tyst. Om inte Flyinge velat reagerat, så hade dom blivit tvungna.

LIA

Vad har jag spridit för rykten?

Sen lägger du IGEN ord i min mun - jag har aldrig använt uttrycket 'på gränsen till olagligt'?

Så vad vill du - mer än bråka alltså?

Jag förstår inte detta med att vem som helst ska känna sig skyldig att anmäla ngt. Menar du/ni som har svarat så verkligen detta på fullt allvar? Är det allas ansvar att anmäla allt man tycker är olämpligt?

Är det allas ansvar att anmäla allt man tycker är olämpligt?

Nej, det kan jag inte påstå att JAG tycker. Men när det gäller något såhär allvarligt hade jag nog tyckt det var konstigt om man bara ignorerar det.

Dock kan jag tycka att att säga "du borde reagerat" är lite sent nu. Det hjälper liksom inte.

OK så alla som tycker att ngt är helt fel bör reagera :crazy:

De som borde ha reagerat är väl övrig personal på Flyinge i så fall. Det har de kanske gjort i och för sig.

Men att ngn som känner ngn som har........ på ngt sätt skulle ha ett ansvar i detta - tycker ni verkligen det?

Att ledningen äntligen agerat beror kanske på att man för först gången har en kvinnlig VD...

KL

Det står lite mer utförligt i Sydsvenskans nätupplaga.

Senast ändrad:

Fortfarande, så läser jag vad du skriver. Jag citerade inte, däremot beskrev ditt skrivna.

Är det att be om bråk, att fråga över din inställning och (uteblivet) reagerande på den sitation du finner så allvarlig? Varför vill du inte svara på frågorna jag ställt?

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ny landslagsledning, ny truppindelning och nya kriterier. Det är mycket som är nytt när Stefan Jansson och Marianne Lilja Wittbom...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Många har önskat att få ta del av både dressyr och hoppning under en och samma vecka som det var tidigare." Det säger SWB:s vd Helén...
Svar
0
· Visningar
65
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu öppnar vi dörrarna till Kunskapsarenan, ridsportens nya hemmaplan för kunskap och utbildningar. - Plattformen öppnar nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
70
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 838
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka