Lärare man aldrig kan glömma.

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 6 575
A

avslutat medlemskap

Ja vad har ni för "original" till lärare ni aldrig kan glömma? Jag hade en slöjdlärare som fick smeknamnet Trä-Hitler, spelade ingen roll vad man valde att slöjda så nog kom gubben med nåt helt annat man inte var det minsta intresserad av att förfärdiga. Spelade ingen roll hur mycket man slipade med sandpapperet, gubben blev aldrig nöjd, "du får slipa lite mer med nollans sandpapper" var den stående kommentaren, gick ju skitbra när sandpapperet tappat sandkornen så det var bara papperet kvar :banghead: och man fick aldrig ta ett nytt, nädå, "dom duger" sa alltid gubben. :mad:

Urtypen för att bli slöjdlärare när jag växte upp var att dom antingen jobbat som snickare eller inom industrin, var 55+, hatade killar men gillade tjejer och saknade minst 2 fingrar. :crazy:

Är det fler som drabbats av lärare som egentligen skulle haft ett annat jobb?

Vår mattelärare i gymnasiet var även vår gympalärare. Han var inte bra på nåt... :angel:
Minns på matte B hur han skummade igenom proven när man lämnade in dom. "Ser bra ut det här". Sen kom det tillbaka med IG :p.
Som tur var lyckades jag bättre med hjälp hemifrån och på omproven.

Hade en svenskalärare som satt och pratade med sig själv på lektionerna. Men det var nog mest tragiskt, hon var ofta påverkad av alkohol (det här var ju liksom många år sedan, det var nog inte mer ok då än det är nu) sjukskriven i perioder och hade otroligt dåliga lektioner. Mattelärare som inte kunde lära ut i gymnasiet hade jag också, ingen hit om man var dålig i matte så jag fick IG i Bkursen och reducerade C-kursen.

Annars har jag, peppar peppar, haft rätt vettiga lärare överlag, minns en i sjuan som alla hade hört rykten om sedan man gick i femma-sexan, vår klass fick förstås honom och han var riktigt elak på lektionerna i sjuan, alla satt som ljus i klassen för han var otroligt hård och skällde ut en om man inte hade vässad penna ens. Det var väl dock ett väldigt välplanerat spel hos honom för han blev snällare för varje år och jag tror de flesta gick ur nian med honom som favoritlärare.
Idag kan jag faktiskt inte säga att jag har haft någon som egentligen skulle haft ett annat jobb, däremot gick jag i en jäkligt stökig klass i gymnasiet, gick ju fotbollsgymnasium så de flesta satsade på sin idrott och inte på skolan (men flera har blivit proffs efteråt så det var säkert rätt) och lyckades knäcka några lärare. Jag tyckte det var elakt då men idag kan jag inte förstå hur denna klick på 10 personer fick hållas utan konsekvenser för de var vidrigt elaka mot några enstaka lärare. Riktig mobbning.

Jag har haft flera som nog borde satsat på yrken utan människokontakt.

En mattelärare vi hade sa till en kille med otroligt låg självkänsla och social fobi inför hela klassen: "Jaha, och vad vill du då din magra stackare?" och fortsatte vidare så. Killen hade fobi för att prata inför folk. Han tvingade honom göra det. Förmodligen bara för att han njöt av att göra illa honom.
Den läraren kallade också folk idioter, att de aldrig skulle kunna lära sig etc. Han gick alltid på de som redan mådde dåligt.
När jag varit borta från skolan någon sväng iom att jag var sjuk och de gick igenom samma sak flera dagar i rad ville han sätta dit mig och ringde trots att jag var myndig till min pappa för att skapa problem. Det blev omvänd effekt. Pappa blev förbannad för att man gick bakom min myndiga rygg och för att han tyckte läraren slösade min tid om jag bara skulle sitta av något jag redan kunde.

Vi har haft diverse äckliga gymnastik-lärare som uppenbart varit pervs. En stod i såna prassliga gympabyxor med höfterna framskjutna och händerna på dem men.. ja.. tält på framsidan kan man väl säga. Då var vi högstadietjejer.
En annan i mellanstadiet kom in utan att knacka i tjejernas omklädningsrum med samma svarta digitalklocka och frågade om vi glömt den. Det var hans klocka.
En tredje hade relation med elev och fick sparkas.

En träslöjdslärare satte betyg efter bröststorlek. Han var också alkoholist och sågade först av sig pekfingret in till första leden. Sen svarvade han av till nästa led. Han fick av uppenbara skäl sluta.

Jag minns min engelskalärare från högstadiet. Inte för att han var dålig utan för att min jättestökiga klass alltid var lugn på hans lektioner. Varför? Jo, han sulade den blöta tavelsvampen i huvudet på de som stökade. Behövdes nog bara 2-3 ggr, sen satt alla som ljus. Sånt får tyvärr inte lärare göra längre.

Min musiklärare lät killarna spela instrument och tjejerna fick sjunga karaoke hela högstadiet. Jag fick koppla in laptopen på varje lektion. Bad om att få lära mig att spela gitarr och fick en bunt noter. Fick ett g.

Edit: hur kunde jag glömma gympaläraren som tog mig på rumpan under klassresan till Sälen?

Ja vad har ni för "original" till lärare ni aldrig kan glömma? Jag hade en slöjdlärare som fick smeknamnet Trä-Hitler, spelade ingen roll vad man valde att slöjda så nog kom gubben med nåt helt annat man inte var det minsta intresserad av att förfärdiga. Spelade ingen roll hur mycket man slipade med sandpapperet, gubben blev aldrig nöjd, "du får slipa lite mer med nollans sandpapper" var den stående kommentaren, gick ju skitbra när sandpapperet tappat sandkornen så det var bara papperet kvar :banghead: och man fick aldrig ta ett nytt, nädå, "dom duger" sa alltid gubben. :mad:

Urtypen för att bli slöjdlärare när jag växte upp var att dom antingen jobbat som snickare eller inom industrin, var 55+, hatade killar men gillade tjejer och saknade minst 2 fingrar. :crazy:

Vi måste haft samma slöjdlärare. Han kallades just så och det gick aldrig att slipa nog bra.

Syslöjdsläraren Helga som fick de flesta att gråta. Man provade alla lösningar för att lösa ett problem i stället för att fråga henne.
Det var snudd på ett trauma för mig när maken köpte en hund som hette...tada...Helga :cautious:

Matteläraren och klassföreståndaren från högstadiet "Kermit" (hade utåtstående ögon och ett brett flin a la grod-look) som stötte på min mamma på alla kvartssamtal. På mattelektionerna brukade han komma och sätta sig på min bänk (och halva matteboken) och fråga "hur mår mamma då?" :yuck:

Underbara Betty på komvux. Om alla lärare var hälften som hon skulle komvux typ kunna läggas ner :love:

Min sträslöjdlärare saknade 2,5 fingrar. Och vaktis 2. Skolan verkar vara en farlig arbetsplats :cautious:

Jag har nog egentligen aldrig råkat ut för någon riktig usel lärare. Jag har haft några mindre vettiga dock. En mattelärare på gymnasiet som hade svårt för att undervisa trögskallar som jag och som till och med gav upp. Han blev bara irriterad av att försöka. Det störde honom att jag ville veta "varför". Varför ska man räkna ut matten på det viset och inte på det här viset? Grejen var att jag många gånger hade rätt svar enligt facit när jag kollade mina tal (och enligt läraren på prov och liknande), men uträkningarna till det rätta svaret var fel, därför fick jag fel. Och jag ville så klart veta VARFÖR ska man räkna på hans sätt och inte mitt när båda blir rätt. Jag har IG i matte B.... Hatar matte. Eller nej, lågstadiematte där man fick räkna ut typ 2+2 = och sedan färglägga den färgen som 4 blev så att det blev en bild tycker jag om, skulle kunna syssla med det i dag.....

Min lärare i historia B på gymnasiet var en man som landade röven på katedern och sedan började malandet i historia, världens segaste ämne. Jag somnade. Läraren i Historia A var raka motsatsen- "Allt jag skriver på tavlan ska ni skriva ner, precis allt" sa hon, och så började hon prata och skriva så pennan glödde, och vi lyssnade och skrev så pennorna glödde. Jag fick ett starkt G utan att läsa på i mina böcker i hennes kurs. I hans kurs däremot fick jag göra lite omprov och låg därmed på ett svagt G och han undrade så vad som hänt med mig. Det berodde kanske mer på honom än på mig...?

I Företagsekonomi på gymnasiet hade jag en lärare som blev skitarg på mig för att jag en dag enligt honom inte lyssnade på lektionen och inte hörde hans fråga till mig, riktigt arg blev han och ansåg mig vara grymt oförskämd mot honom. Så här i efterhand var det troligen snarare ett EPanfall jag fick, ett då de ändrat karaktär till de jag har nu men det visste jag inte då. Jag hade nämligen ingen aning om att han frågade mig något, hade ingen aning om vad frågan ens var, hade inte hört något och visste inte varför han var så arg. I min värld hade jag lyssnat och "varit med" hela tiden utan problem. Det skulle aldrig falla mig in att vara nonschalant mot honom, som han ansåg mig vara. Jag ställde mig totalt frågande till varför han var arg på mig och skickades därmed till rektorn. Han hade nog en dålig dag, för ingen kände igen hans plötsliga och kraftiga ilska den dagen.

Syslöjdsläraren Helga som fick de flesta att gråta. Man provade alla lösningar för att lösa ett problem i stället för att fråga henne.
Det var snudd på ett trauma för mig när maken köpte en hund som hette...tada...Helga :cautious:

Matteläraren och klassföreståndaren från högstadiet "Kermit" (hade utåtstående ögon och ett brett flin a la grod-look) som stötte på min mamma på alla kvartssamtal. På mattelektionerna brukade han komma och sätta sig på min bänk (och halva matteboken) och fråga "hur mår mamma då?" :yuck:

Underbara Betty på komvux. Om alla lärare var hälften som hon skulle komvux typ kunna läggas ner :love:
Oh, jag glömde SYSLÖJDSLÄRAREN! :turd::crazy: På högstadiet! Herregud, precis som du skriver försökte man allt själv innan man gick till henne. Jag ser illa och gjorde ofta fel, jag såg alltså illa redan då. "Jag har ju visat dig 350 gånger, hur KAN du envisas med att göra fel hela tiden?! Vad ÄR det du inte förstår, flicka!" Tja, att brodera de olika små stygnen på rätt ställe var bland annat ett problem upplevde jag. Kärringjävel! Det är tack vare mamma jag kan sy, inte din förtjänst, kärring! Mamma pratade till och med med henne om att det inte alltid är så lätt att göra rätt när man inte ser så bra så att hon kanske inte skulle döma ut mig alldeles.

Tack vare mamma kan jag sy i knappar, sy med maskin (ser inte snyggt ut dock), sy för hand och liknande, men brodera, sticka och virka fungerade aldrig....

Vi måste haft samma slöjdlärare. Han kallades just så och det gick aldrig att slipa nog bra.
Är du minst 50 år och kommer från Eskilstuna så är det samma. :D

Eftersom jag var mobbad fick jag byta klass och hamnade i en sk. hälsoklass för mobbarna kunde man ju inte flytta på, o nej. Där fanns ibland assistenter för extra hjälp åt vissa elever. En assistent fick ha gympa med oss, tja, gympa och gympa, hon satte på Mungo Jerrys "In the summertime" på bandspelaren och började dansa runt och stanna och torrjucka ibland. :crazy: Vi hade många märkliga assistenter genom åren.
Eftersom våran lärarinna inte var kompis med nåt som handlade om fysik så fick jag äran att ha fysiklektioner för klassen från femte klass. :o Dessutom var hon överårig så det hette duga, matte kunde hon inte heller. :meh:

Jag minns min engelskalärare från högstadiet. Inte för att han var dålig utan för att min jättestökiga klass alltid var lugn på hans lektioner. Varför? Jo, han sulade den blöta tavelsvampen i huvudet på de som stökade. Behövdes nog bara 2-3 ggr, sen satt alla som ljus. Sånt får tyvärr inte lärare göra längre.
”Tyvärr?”

Nja... Jag föredrar nog en skolmiljö utan övergrepp jag...

Mellanstadiefröken hade väldigt dålig hörsel och hon orkade inte använda hörapparaterna pga på 70-talet så var dom inte lika bra som nu utan förstärkte alla ljud. Då o då fick hon ett utbrott. Vi fick inte ha stövlar och liknande på oss på lektionerna och en dag mer eller mindre slet hon av M´s stövlarna och en flög iväg o dunsade i ett fönster. "Tyvärr" höll fönstret.

Jag gillade inte engelska och gick allmän kurs för den skull. Läraren var en sliten alkis som var sjukskriven då o då. På morgonlektionerna satt han vid katetern och lutade huvudet i händerna. Mumlade en fråga och tittade upp och sa namnet på den som skulle svara... För mig som kom från en frikyrklig familj och aldrig sett någon bakfull person förr så blev han liksom urtypen för alkis och vad en bakfylla är för något.... Festande sommarstugegrannar hade jag väl sett om sommarkvällarna men inte morgonen därpå :D.

Kemiläraren larvade sig med sexuella anspelningar. Målade upp ett par provglas på tavlan och sa det här är... "men jag vet vad ni tänker på"... Och vi små söta tonårstjejer fnissade generat och det var det roligaste han visste. Vi fick en vikarie i fysik som var helt vanlig o trevlig i början men sen började han också med det där larvet. Antagligen hade kemiläraren sagt att det gick för sig...

Historialäraren vädrade alltid hela rasten, även mitt i vintern. Minns än hur vi satt o huttrade men det var förbjudet att ha jackan på sig under lektionen.

Sista året på gymnasiet läste jag special-matte (extra avancerad) och vi hade en lärarvikarie som lät oss titta på Lambada för den hade en biljardscen som förklarade någon matematisk formel som jag nu har glömt vilken den var och Tre män och en baby för den var så rolig. Det var även med honom vi hade en matematisk konstutställning på Scandic hotel och vi tillbringade i stort sett en halv termin med att rita siffror och + - / ( ) på A0-ark i olika färger och former. Naturligtvis var våra kreationer till salu under utställningen och på en mattelektion senare gick vi ut och åt glass för pengarna vi tjänat in......
Jag hade 5a i matte........

När jag började på gymnasiet kunde jag inte ens elementär högstadiematte, vilket gjorde den läraren helt frustrerad (han var även min klassföreståndare). Så varje gång jag bad om hjälp blev han bara mer å mer irriterad och fräste "det där borde du kunna", det slutade med att jag valde bort matten andra året och under de två kommande åren var jag inte med på ett enda klassråd eftersom han hade dem på mattelektionerna.

Åh, det finns några stycken som man inte kan glömma av lite olika anledningar...

Vår lärare (tillika klassföreståndare) på slutet av högstadiet som var väldigt bohemisk och "annorlunda", men som höll helt underbart engagerande lektioner :) ! Hon drog sig inte för att tala om för föräldrar som klagade på att deras barn tvingades ut på raster när det var kallt/regnade att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"..... :D

Kemiläraren på högstadiet som satt vid katedern och mumlade i skägget för att helt plötsligt - och utan förvarning - höja rösten till skrik-nivå.... :eek: Jisses, vad han skrämdes :crazy: !

Matteläraren på gymnasiet (som också var en av våra två klassföreståndare) som var superstrikt till både sätt och utseende, och som väl aldrig verkade tycka om någon elev, men som på avslutningsdagen var rörd till tårar.... Jag tror att hon var så rädd att tappa kontrollen i klassrummet att hon inte vågade vara annat än strikt och torr tyvärr.... :(

Lågstadieläraren som måste ha hatat barn och drog de busiga barnen i både öron och hår! :wtf:

Musikläraren som bara lät oss sjunga Disneysånger ett helt år på högstadiet. Roligt, men jag lärde mig inget alls.

Tanten på mellanstadiet som spottade när hon pratade... usch!

Gympaläraren som tog den enkla vägen och varje lektion lät klassen välja mellan fotboll, innebandy eller basket. Om jag hade tur. Hade jag otur var det fotboll flera veckor på rad. Han var fotbollstränare på fritiden och det existerade nog inga andra sporter än bollsporter i hans värld.

Men jag har haft många underbara lärare också!

Min kemilärare i högstadiet var ett riktigt original. Han hade nog tröttnat på att vara lärare för längesen (han var närmre pensionsåldern), men han älskade att spränga saker! Saker som smällde och sprakade var nog allt han levde för. Han ägnade därför största delen av lektionerna till att göra experiment framme vid tavlan, och ibland fick vi elever även labba lite själva. På terminsavslutningarna gjorde vi alltid vätgasbomber i lite större skala, men efter att han en gång lyckats spränga fönsterrutorna på kemisalen så var han tvungen att utföra detta utomhus ;).

Vi hade ett prov per termin, och detta prov var alla instuderingsfrågor som stod i kemiboken. Vi fick självklart svaren utdelade i början av terminen, och man fick bättre betyg om man kunde svaren så ordagrant som möjligt. Kan säga att min kemikunskap är minst sagt bristfällig :p

Jag älskade min lärare i matte/fysik på Komvux. Hon var stenhård men rättvis. Hon är faktiskt en som jag ser som en mentor/förebild när det gäller kvinnor inom naturvetenskap. Det var nämligen inte lätt för henne när hon gick på universitetet och hon höll på att hoppa av flera gånger men kämpade sig igenom.

Hon var också skitsur på oss i fysikklassen en gång... vi hade misslyckats rätt rejält på ett prov (absolut inte hennes fel, vi hade slappat). Hon skällde ut oss (litegrann) och gav oss valet att få en chans till och se till att plugga eller acceptera det ursprungliga provet som förmodligen skulle resultera i en betygssänkning för flera.

På universitetet fanns det ju flera minnesvärda föreläsare... :D En professor underkände mig och en kursare på en tenta där vi borde fått godkänt... vi tog mod till oss och frågade varför vi blev underkända och svaret var: "Jag förväntade mig bättre av er två" O_o :rofl: Jäklar vad vi pluggade till omtentan :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka