Jag hade också en träslöjdslärare i trean och fyran med sandpappersmani. När man tyckte att man var klar kom han och drog tjocka blyertsstreck över träbiten och fräste "putsa putsa putsa!" på grov skånska och så var det bara att börja om. Han var oerhört argsint och rätt läskig faktiskt. Han sålde även potatis på fritiden så det hände att han ringde på dörren hemma på kvällarna, man blev ju livrädd.
Syslöjdsläraren i femman berättade fritt och öppet om sitt sexliv när killarna i klassen frågade. Inte jätteingående, men tillräckligt, om hur ofta hon och hennes man hade sex och var i huset det brukade ske och sånt. Vi skrattade ju ihjäl oss då, men nu inser jag hur sjukt det var. Hon var bara kvar det året, så det kanske kom fram.
Hade en gympalärare i sjuan också som vi alla hade blivit "varnade" för, att hon var så fruktansvärt sträng och hård, gammal elitgymnast och allt. Jag var livrädd! Det första hon sa till oss var att hon egentligen brukade vägra att undervisa tjejgrupper för det är så tramsigt och flamsigt och blir inget riktigt av - och det satte nog fart på oss för det tog inte många veckor innan hon, efter en stenhård mattrugbymatch, ödmjukt erkände att hon hade haft fel om flickor och idrott.
Och en mattelärare på gymnasiet som alltid bar en kniv i bältet och även alltid satte sig framtill på ens bänk när han skulle hjälpa den framför, gärna på ens böcker.
På universitetet läste jag en kurs om den europeiska romanen, där olika föreläsare undervisade olika texter, så att säga. Någon engelsk, någon fransk, någon tysk - och så en spansk, då. Tyvärr fanns ingen lämplig föreläsare på plats, så de plockade in receptionisten på språkfakulteten

Han var bra för att inte ens vara lärare, något annat säger jag inte, men han myntade två fantastiska uttryck som fortfarande upprepas:
"In the Spain, in these days, to get pregnant, you had to be in certain positions"
och, i relation till regeringen och inbördeskriget tror jag:
"I don't know what you would choose between being fucked and extra fucked, but personally I would choose to be fucked!"