Lärare man aldrig kan glömma.

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 6 570
Naturkunskapsläraren på gymnasiet (naturbruksgymnasium) .. han älskade vargar. Han ÄLSKADE vargar. Han pratade om vargar på alla lektioner. han spelade upp en skiva med vargar som ylade och sa lite drömskt "det här tillfredsställer mig mer än min fru"
Han pratade också om att han gärna tog fängelsestraff bara han lyckades tjuvimportera en varg.
Plötsligt dök han aldrig mer upp på skolan.. så vem vet, han kanske lyckades

På min högstadieskola så hade vi en väldigt speciell bildlärare. Han var nog inte riktigt frisk. Eller som han själv så, han hade granatsplitter i skallen. En galen tysk. Alla hade respekt för honom. Även dom värsta busarna. Fanns ingen som skolka från hans lektioner. Var dörren stängd och du kom för sent så gällde det att du pep ett ursäkta när du smög till din plats, då var allt frid och fröjd. Sa man inget utan bara satte sig så fick man en utskällning så det stod härliga till.

Vår lågstadielärare som hade min klass som sista kull innan pensionen och ofta beklagade sig över att vi var så stökiga och hur besviken hon var över att hennes sista klass inte var en drömklass utan att hon fick oss...

Matteläraren på gymnasiet som alltid skulle stå för nära när han förklarade något, särskilt hos tjejer med lite större byst. Blä. Hans fantastiskt pedagogiska svar på frågan om det fanns några fler uppgifter att göra när man var klar med kapitlet var "du kan väl vänta lite, det är så jobbigt när elever ligger före".

Jag hade också en träslöjdslärare i trean och fyran med sandpappersmani. När man tyckte att man var klar kom han och drog tjocka blyertsstreck över träbiten och fräste "putsa putsa putsa!" på grov skånska och så var det bara att börja om. Han var oerhört argsint och rätt läskig faktiskt. Han sålde även potatis på fritiden så det hände att han ringde på dörren hemma på kvällarna, man blev ju livrädd.

Syslöjdsläraren i femman berättade fritt och öppet om sitt sexliv när killarna i klassen frågade. Inte jätteingående, men tillräckligt, om hur ofta hon och hennes man hade sex och var i huset det brukade ske och sånt. Vi skrattade ju ihjäl oss då, men nu inser jag hur sjukt det var. Hon var bara kvar det året, så det kanske kom fram.

Hade en gympalärare i sjuan också som vi alla hade blivit "varnade" för, att hon var så fruktansvärt sträng och hård, gammal elitgymnast och allt. Jag var livrädd! Det första hon sa till oss var att hon egentligen brukade vägra att undervisa tjejgrupper för det är så tramsigt och flamsigt och blir inget riktigt av - och det satte nog fart på oss för det tog inte många veckor innan hon, efter en stenhård mattrugbymatch, ödmjukt erkände att hon hade haft fel om flickor och idrott.

Och en mattelärare på gymnasiet som alltid bar en kniv i bältet och även alltid satte sig framtill på ens bänk när han skulle hjälpa den framför, gärna på ens böcker.

På universitetet läste jag en kurs om den europeiska romanen, där olika föreläsare undervisade olika texter, så att säga. Någon engelsk, någon fransk, någon tysk - och så en spansk, då. Tyvärr fanns ingen lämplig föreläsare på plats, så de plockade in receptionisten på språkfakulteten :D Han var bra för att inte ens vara lärare, något annat säger jag inte, men han myntade två fantastiska uttryck som fortfarande upprepas:

"In the Spain, in these days, to get pregnant, you had to be in certain positions"

och, i relation till regeringen och inbördeskriget tror jag:

"I don't know what you would choose between being fucked and extra fucked, but personally I would choose to be fucked!"

Under hela grundskolan och gymnasiet hade jag faktiskt genomgående rätt bra lärare.

Okej, utom en syslöjdsvikarie ett par veckor i 3:an. En tjej på kanske 19-20 som hade helt(!) obefintliga kunskaper i både ämne och allmän didaktik, svor och skrek, och till och med slog till några av oss. Hon var bara en ursäkt för att inte ställa in lektionerna, vilket nog hade varit bättre på flera sätt.
Vid den tiden, på 70-talet, krävdes nog inte så mycket för att komma ifråga som vikarie. (Det gör det väl strängt taget inte alltid idag heller, när det verkligen kniper, trots goda föresatser om motsatsen.)

Jag börjar fundera på om jag någonsin haft en "normal" lärare :angel:

> Kemi/biologi-läraren som fräste/väste åt elever hon inte gillade. Kastade också godis i huvudet på en som belöning om man svarade rätt på en fråga :D minns även när hon skällde ut mig efter noter då min klasskamrat svimmat när läraren dissekerade lunga och hjärta.

> Min psykologi/"flumkurs"-lärare (minns inte egentligen vad kursen hette på gymnasiet, det var typ "skapande verksamhet") bodde i en husbåt, ägde ingen dusch utan duschade på skolan, underkände alla elever som missat typ en lektion och undervisade efter eget tycke istället för det som stod i böckerna..

> Fysik/matteläraren på högstadiet som hatade alla elever för vi var "dumma i huvudet", och muttrade varenda lektion om att han var överkvalificerad för att undervisa här, utan borde egentligen undervisa på universitetet. Svarade aldrig på frågor för nivån vi skulle lära oss var för enkel.

> En lärare på universitetet gav mig VG i en kurs för att vi har samma favoritarkitekt.

> Samhällskunskapsläraren på högstadiet som inte orkade ha lektion med oss, utan lurade hela lärarlaget att vi skulle ut på promenad men lät oss gå hem istället :o

Högstadiet
- Svenskaläraren som tyckte det var bäst att lata oss titta pa film, varje lektion, hela aret. Det var sista lektionen pa fredagseftermiddagen sa hon hade kanske rätt. Det var roligt da men tror inte vi lärde oss sa mkt.
- Samhällsläraren, minns mest att killarna i klassen älskade ett reta henne och hon tog at sig precis allt. Min pappa hade henne ocksa och det var samma sak da.
- Idrottsläraren, allt som räknades var resultaten pa alla tusen tester som skulle göras. Fast spelade man inte hockey kunde man iaf inte na mvg.

Gymnasiet
- Biologiläraren, "OH-missbrukaren", hon hade kopierat varje sida i biologiboken pa ty 600sidor som hon visade pa lektionerna. Pa proven fick man fel om man inte hade svarat exakt sa som det var formulerat i boken även om svaret var rätt.

Samhällskunskapsläraren som tyckte vi skulle massera varandra i en ring för att få en paus under lektionen. Självklart skulle han också både ge och få massage...

Läraren på mellanstadiet som ville vara bästis med det coola gänget och hängde med på mobbningen av en kille :(

Min klassföreståndare på gymnasiet som även hade varit min pappas lärare! Han petade snorbusar som han rullade mellan fingrarna och sen sköt iväg ut över klassrummet :yuck:. INGEN ville sitta på de främre raderna.

Samma lärare bar peruk och två gånger om året skiftade han mellan sommar- och vinterperuk! Vintermodellen var något längre :D

Jag gick ju verkstadsmekaniskt på gymnasiet och min klassföreståndare var en fd. industriarbetare, huvudet kortare än oss alla och som pysslat med både boxning och brottning så det hände många-många gånger att nån hamnade i spånlådan utan att ha fattat hur det gick till när vi tjaffsade med gubben. :laugh: Härligt original som jag inte tror hade nån enda fiende. :heart

Svetsläraren däremot hatade vissa av oss från dag ett och mig slängde han ut direkt med ett "du kommer aldrig att lära dig svetsa så försvinn och kom aldrig tillbaks", konstigt att jag fick godkänt trots att jag aldrig fick svetsa en enda pinne. :confused: Gubben kom förresten in på ett jobb där jag jobbade och krävde att jag skulle svetsa ihop en grej åt honom när jag stod och svetsade ett brofundament men det blev ett "nädu, jag kan inte svetsa har du ju sagt så försvinn, gubbjävel" och sen svetsade jag bara vidare. Undrar om den svetsläraren svetsat 22 meter ner under ytan på en brokonstruktion eller lagat en brusten kranstomme på en borrflotte i ösregn och halv storm?

Alla lärarna utom svetsläraren körde nåt sorts kollektiv med oss elever så dom bytte klass lite då och då eftersom vi var i samma lokal, dom hade alla sina specialitéer så vi fick en hel del extra som inte fanns med på läroplanen och framför allt fick vi lära oss tänka själva och lösa problemen på egen hand och fick lära oss att det var inte farligt att fråga eller göra fel. Så skulle många skolor funka.

Kom på engelskaläraren i gymnasiet. Hon var klassföreståndare till hästklassen (gick naturbruk) och om man (som min klass) inte gick häst så kunde man inte mer än i rejält undantagsfall få MVG i engelskan.

Jag hade en lågstadielärare som ordagrant sa "kuken är ju det bästa vi har, utan den skulle ingen av oss sitta här" när min klass, med elever i 8-årsåldern, klagade på att det klottrades i skolbussarna.

En syslöjdslärare på högstadiet som sa "fel, fel, fel" till allt.

En hemkunskapslärare på högstadiet som fick utrymma lokalen så fort vi skalade potatis då hon var allergisk mot stärkelsen.

Matteläraren på gymnasiet som behövde en veckas tid på sig att fundera ut lösningen på c-uppgifterna i matteboken om man frågade om hjälp. A-uppgifterna kunde han förklara hyfsat, b-uppgifterna tog hela lektionen för honom att reda ut. Snacka om att vi hellre frågade klasskompisarna om hjälp när vi behövde.

Universitetsföreläsaren som hela tiden sa "keep it simple stupid" till studenterna men trasslade själv in sig rejält nästan varje gång han försökte lösa svåra matematiska uppgifter.

En annan föreläsare på universitetet som bara läste innantill på en Powerpointpresentation på ca 130 sidor på 3 h undervisningstid och blev sur över att folk inte dök upp igen efter första rasten. (Alla PowerPoints lades ut så alla kunde komma åt dem ändå.)

Åh vår historia och geografi lärare i högstadiet såååå bra . Berättade allt som en saga och fick mig och många i klassen intresserade av historia vi kallade honom Hacke . Tänk om alla lärare var så bra !
MIn byggkonstruktionslärare som trodde att tiden stannat 1960 och vägrade insett att byggbranschen gjort stora framsteg sen dess.
Vår hemska mellanstadielärare som vi avskydde då men insett som vuxen att fasen vad bra att han var tuff mot oss . lärde oss hyffs och diciplin.....

Idrottsläraren i högstadiet,
Sporter som inte innehöll en boll räknades inte som sport, favoriserade fotbollskillarna och lyssnade inte öht på nån annan.

Såg ner på hästtjejer och blundade för relativt tydlig psykisk ohälsa.

Jag avskydde idrott och förstår inte hur jag kunde ta mig igenom lektionerna :/.
På gymnasiet sen så hade vi en superbra idrottslärare, gick från g- till vg+ bara av lärarbytet.

Värsta måste vara klassföreståndaren i 3:an på lågstadiet. Han svarade bara på tilltal om man sa magistern eller magister P. Varje morgon skulle man niga och ta honom i hand, och säga ”God morgon kära magister P”. Usch! Bytte skola efter några månader bara.

Hade en musiklärare i 5:an som spenderade stor del av lektionerna med att han och eleverna berättade historier om folk som slagit sig, med ett peppat "blödde det?" även en historia om då hans mycket yngre lillebror hade hittat hans snusdosa och spytt :yuck:

Däremot får han plus i kanten på att de få låtar vi faktiskt fick lära oss så gick han igenom vad låten faktiskt handlade om

Hade han sen som vikarie på franskan i högstadiet, han sa att han kunde säga ett ord på franska iallafall, vi frågade om han kunde säga hej men icket, så han fick säga det ord han kunde... ordet han kunde var Bonjour :banghead:

Ja, det har ju passerat en del revy :D

- Tanta på lågstadiet som fick vansinnesutbrott och välte skolbänkar när hon blev förbannad.

- Övervintrad hippie till kemilärare på högstadiet som det gick rykten om hade en affär med tjugo år yngre bildlärarinna. Hans fru var syo. Och ja det visade sig stämma.

- Klassisk gympalärare i gymnasiet, självfallet tillsammans med en fd elev, ca 25 år yngre. Pluspoäng för att jag efter att ha skolkat en del fick tenta upp gympan skriftligt :D

- Föreläsare på universitetet som under en föreläsning råkade blåsa upp sin msn-konversation med ett ragg på storbild där han beklagade sig över hur tråkigt han hade det och vad för rafflande snusk de skulle hitta på sen. Spänd stämning...

Sporter som inte innehöll en boll räknades inte som sport, favoriserade fotbollskillarna och lyssnade inte öht på nån annan.

Jag gick i en kass stökig högstadieklass och är inte sådär wooo över bollar som kommer flygande sen tidigare och blir ju inte bättre av stökiga killar i klassen, sa att jag var bollrädd och därför inte gillade bollsporter till våran idrottslärare som glatt "men vi har ju annat oxå typ redskapsgympa" bara eh ja jo de hade vi ju...

Med killerball som uppvärmning :meh:

I 6an hade jag en lärare som inte kan varit helt frisk (kan tillägga att skolan hon jobbade på innan hon började på "min" skola hade hon fått sparken från), hon knuffade till exempel ner min kusin för en trappa då hon tyckte att han stog ivägen när det var kö i trappan (skolan var inte byggd för antalet elever som gick där så det var dåligt med plats, flera klasser hade krokar i trappuppgången och behövde mao stå där och klä på sig). Hon behandlade även elever olika beroende på etniskt ursprung. En gång när vi tittade på film och två killar var lite stökiga (den ena svensk, den andra från bosnien med föräldrar födda där) skickade hon ut den utländska killen + alla andra (oskyldiga!) elever från samma land. Sen sa hon till oss andra "nu kan de stanna där ute resten av lektionen, eller så kan de åka tillbaka till sina hemländer, ellerhur?". Tyvärr vågade ingen säga emot, fast flera av oss som var kvar i klassrummet mådde dåligt av hennes sätt att uttrycka sig.

Läraren i textilslöjd jag hade i 6:an till 9:an sa flertalet gånger till mig "eller tänker du börja gråta nu? Buhu lilla /godisklubba/" om något gick lite fel och jag inte gjorde något på någon minut för att jag tänkte på hur jag skulle lösa det (att hon fick att jag skulle börja gråta var för att jag hade gråtit en gång i 6:an när några elever hade varit väldigt elaka mot mig).

Sen som några andra hade jag i 8:an och 9:an en lärare i träslöjd som kallades just Trä-Hitler. Han var dock ingen sandpapper-nörd, men om man till exempel sa "kan jag få sågen efter dig?" till en kompis kom han direkt och sa till en "vad sa du att det hette?" samtidigt som han pekade på verktyget. För varje gång en sa fel svar upprepade han frågan (man skulle till exempel säga "fogsvans" och inte "såg" och visste man inte vad det hette skulle man googla fram det). Han skrämde även upp alla elever så till och med de värsta busarna hade väldigt stor respekt för honom. Till exempel "hotade" han med att ge en utskällning från helvetet, vilket en av busarna fick första dagen och hela klassen blev uppskrämda - trots att utskällningen öht inte var riktad till någon annan än den stackars eleven som stog framför honom.

Svenska läraren i åk 7-9 var ingen hit heller, frågade han "vad är ett verb?" och någon svarade (efter att han hade gett ordet) "något man gör" kunde han svara "fel, det är en handling någon/något gör" och sa alltså samma sak fast med andra ord. Sjukt jobbigt, för hur en än försökte var det alltid fel i hans ögon. Han kunde även hänga ut elever som osmarka/korkade.

Musiklärarna från när man började med ämnet tills slutet av 5an var så många att jag inte kan räkna dem och alla var de lika dåliga. Vi skulle i princip sitta och traggla noter och notkunskap fastän läraren knappt visste vad en not var :grin:

Annars har jag haft riktigt bra och stöttande lärare som har lärt mig jättemycket, speciellt 7an-9an hade jag bra lärare (ja, utom slöjdlärarna då) som såg att alla var olika och de hade aldrig som mål att behandla alla precis likadant, tex kunde de som inte ville presentera en uppgift inför hela klassen få göra det för en del av klassen och sedan öka antalet personer allt eftersom en kände sig redo för det.

Speciellt so läraren minns jag som bra, han var alltid tillmötesgående och ville lösa problem på ett sätt som kändes bra för oss elever. Dessutom var han sjukt bra på att undervisa så att alla förstog och bad man om hjälp fick man aldrig svaret utan "bara" hjälp för att en själv skulle tänka ut svaret - jättebra (men ibland tålamodsprövande)!

Ja, det har ju passerat en del revy :D

- Tanta på lågstadiet som fick vansinnesutbrott och välte skolbänkar när hon blev förbannad.

- Övervintrad hippie till kemilärare på högstadiet som det gick rykten om hade en affär med tjugo år yngre bildlärarinna. Hans fru var syo. Och ja det visade sig stämma.

- Klassisk gympalärare i gymnasiet, självfallet tillsammans med en fd elev, ca 25 år yngre. Pluspoäng för att jag efter att ha skolkat en del fick tenta upp gympan skriftligt :D

- Föreläsare på universitetet som under en föreläsning råkade blåsa upp sin msn-konversation med ett ragg på storbild där han beklagade sig över hur tråkigt han hade det och vad för rafflande snusk de skulle hitta på sen. Spänd stämning...

Fan, då hade jag helt klart vaknat på föreläsningen! :rofl: Ja, jag sov ibland... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka