När det kommer till skräckexempel är en väldigt stor andel av lärarna jag mött just sådana. Främst pga. försökte sopa mobbningen under mattan och tyckte läxbefrielse och i vissa fall t.om. extra långa lov var jättebra lösningar på att jag alltid var smart och klar med uppgifterna före alla andra. Eller varför inte den gympaläraren som tyckte det var en jättebra idé att befria mig från idrotten och ge mig F i betyg pga. min knäskada som gjorde att jag inte kunde vara med på vissa saker, men ändå var bra på andra?
Men om vi ska prata om mer "roliga original" på ett eller annat sätt (vilket ju är roligare än ovanstående!):
- Svenska/engelskalärare i 6an. Kvinna i runt 45 års åldern med mycket eldigt temperament. Hotade alltid med att såväl elever som inte "höll käften" som icke-fungerande teknik skulle åka ut genom oöppnade fönster. (Notera: Vi satt på 3e våningen!). Tämligen effektivt. Klädde sig även som oss 12 åringar och skulle alltid följa med i våra senaste mode-trender.
- Svenskalärare i 7an. Mycket auktoritär kvinna i kanske 60 års åldern. Totalt insnöad på medeltida litteraturhistoria, och speciellt den delen av litteraturen som beskrev medeltida tortyrhistorier. Tydligen var nyss nämnda, i kombination med hennes mycket auktoritära stil, en mycket effektiv metod för att få exakt alla att sitta som tända ljus och lyssna på henne. På hennes lektioner var det tystare än i en kyrka, och då var alltså vår klass extremt gapig överlag. Inte nog med att jag alltid gillat svenska som ämne, hon verkade dessutom gilla mig och hon är/var en av mina favoritlärare under min skoltid!
- Tyskalärare i 7an. Samma skola som ovan nämnda. Man i då 70 års åldern. Hade jobbat på aktuell skola sedan typ 1972, och jobbar kvar än idag (!). Hade en egen parkeringsplats med tillhörande skylt precis utanför dörren.

Var förövrigt en mycket entusiastisk lärare som verkligen fick alla, även de som egentligen inte gilla tyska, att uppskatta lektionerna!
- Inte lärare, men väl en rektor. I en annan skola, som jag gick i ett tag i 8an. Såg skolan som sitt livsverk (eller något), och var självutnämnd förste-vikarie oavsett vilket ämne det än gällde, och även om det så gällde mattant, städare eller administratör. Det var faktiskt härligt att se dennes engagemang för skolan!
-Tyskalärare i 1a ring. Man i ca. 30 års åldern. Orginalens orginal!

Var tysk och hade pluggat i Sverige några år tidigare. Verkade dock uppenbarligen inte gilla att bo i Sverige, för han veckopendlade från Tyskland (!) och åkte hem varje fredag em för att sedan återkomma på måndag morgon. Trots att han bott i Sverige i typ 5 år hade han inte förmått sig att lära sig svenska. Sa han iaf.

Han förstod svenska flytande i tal och till 99% i skrift, men vägrade prompt att själv skriva eller prata svenska. (Nu spelade det väl visserligen inte så stor roll då han bara hade tyskan, och var inhoppande akut-vikarie i andra ämnen!). Som lärare var han otroligt entusiastisk, med häftig mimik/gestikulation och inte sällan väldigt roliga exempel. Åtminstone för mig (som förvisso är 25% tysk, enligt bl.a. honom så gott som modersmålstalande fast det aldrig var mitt modersmål, och såklart fick A utan att lyfta ett finger bokstavligen!) var hans lektioner alltid rena roliga timmen! Skrattade inte sällan så att jag vek mig. Även de andra tyckte allt som oftast att han var otroligt rolig. Samtidigt var han mycket noga med disciplinen och att det alltid skulle vara ordning och reda! Definitivt en av mina absoluta favoritlärare under min skolgång.
- Föreläsare på högskolan. Man i ca. 35 års åldern (?). Utbildad hippolog i grunden, men som kom på att han nog ändå ville bli ekonomilärare på högskolan.

Vilket väl är en lite udda kombination bara det. En av de mest pedagogiska lärarna, och personerna, jag öht har stött på!

Samtidigt en person som verkligen brinner för att det ska vara disciplin, ordning och reda. Tänk lite "gammaldags militär ridlärare". Många uppfattar honom som väldigt hård och sträng, men jag tycker han är superbra och en av mina absoluta favoritföreläsare/seminarielärare!