Basilika

Trådstartare
Villalarm är en djungel har jag upptäckt. Man kan bygga ett system själv med delar från Jula eller Clas i Sjön eller så kan man köp-hyra från de stora aktörerna som Securitas eller Trygga hem t ex. Sen finns det coola uppstickare som Abell där man får full kontroll på hela systemet på webben. Man kan ha koppling till vaktbolag eller inte. Men det är jag inte så intresserad av, det tar alldeles för lång tid innan vaktbolaget kommer ut om det ska vara något värt.

Men vad ska man välja? Vad ska man lägga krutet på?

Sv: Larm

Vad är det du är ute efter med ditt larm? Väktare kommer ju definitivt inte tillräckligt snabbt för att fånga någon tjuv, men det är inte meningen heller - däremot kan de hindra att huset blir helt länsat samt skyddstäcka trasiga rutor för att förhindra skador och larma polis. Om du har larmet kopplat till egen telefon t ex, har du någon pålitlig granne som kan fixa sånt när du själv inte har möjlighet? Det är lätt att glömma att man åker på semester ibland t ex.

*KL*
Jag har marknadsundersökt en hel del och kommer att skaffa larm inom kort. Vi kommer inte att använda väktarabonnemang eftersom ingen kan garantera någon utryckningstid, och eftersom vi har bra kontakt med flera grannar. Vi kommer inte heller att hyrköpa eller leasa larm, eftersom det fort blir orimligt dyrt om man behöver komplettera med flera enheter än de som ingår i grundpaketen vilket vi behöver göra.
Det vi kommer att skaffa är ett bra och flexibelt lokalt larm med ljud- och ljussignal utomhus och gott om ljud inomhus. Trådlösa enheter och GSM-uppringning. Produkter från den tillverkare vi fastnat för säljs i Sverige, men billigare via webshop i Tjeckien där tillverkaren ligger.

Vad är det du är ute efter med ditt larm? Väktare kommer ju definitivt inte tillräckligt snabbt för att fånga någon tjuv, men det är inte meningen heller - däremot kan de hindra att huset blir helt länsat samt skyddstäcka trasiga rutor för att förhindra skador och larma polis. Om du har larmet kopplat till egen telefon t ex, har du någon pålitlig granne som kan fixa sånt när du själv inte har möjlighet? Det är lätt att glömma att man åker på semester ibland t ex.
Där har du en poäng, det har jag inte tänkt på att väktaren kan vara lite "vaktmästare" om ingen annan vill/kan. Annars är jag mest ute efter att trygga mitt hem, inte bara ur inbrottssynpunkt utan även t ex vattenskador eller liknande. Larm verkar ju fortfarande vara en faktor som gör att tjuven hellre går till ett annat hus, men jag vill också gärna veta vad som händer med mitt hus när jag inte är hemma. Därför är jag extremt tilltalad av möjligheten hos leverantören som har web-övervakning.. Men en vacker dag har väl alla larm och då är vi tillbaks på ruta ett i sammanhanget.

*KL*
Jag har marknadsundersökt en hel del och kommer att skaffa larm inom kort. Vi kommer inte att använda väktarabonnemang eftersom ingen kan garantera någon utryckningstid, och eftersom vi har bra kontakt med flera grannar. Vi kommer inte heller att hyrköpa eller leasa larm, eftersom det fort blir orimligt dyrt om man behöver komplettera med flera enheter än de som ingår i grundpaketen vilket vi behöver göra.
Det vi kommer att skaffa är ett bra och flexibelt lokalt larm med ljud- och ljussignal utomhus och gott om ljud inomhus. Trådlösa enheter och GSM-uppringning. Produkter från den tillverkare vi fastnat för säljs i Sverige, men billigare via webshop i Tjeckien där tillverkaren ligger.
Vi verkar tänka likadant. Att hyra är liksom uteslutet, det blir ju jättedyrt på sikt. Men så är det det där med att köpa. Vad skiljer en rörelsesensor för 800 kr hos larmföretaget jämfört med en för 100 kr hos postorderföretaget?

Jag har Sector och är jättenöjd. Det är direktkopplat till SOS alarm, även branddelen. Jag har haft falsklarm två ggr på 4 år (väldigt känsligt inställda rörelsesensorer) och båda gångerna har jag inte haft någon möjlighet att åka hem. Väktaren har varit på plats fort och gjort en koll runt hela huset och hört med grannar. Känns bra! De har även en nyckel hem till mig så om jag skulle låsa mig ute behöver jag bara ringa dem :-)

Förrutom brand-delen och att det känns tryggare att lämna huset t.ex. när man åker på semester så är det också en trygghet i sig att tjuven troligvis hoppar över mitt hus som har larm. Dessutom har den överfallslarm... när jag bodde själv var det en enorm trygghet att kunna larma huset och ha dosan bredvid mig i sängen. Trycker jag på överfallslarmet kommer det väktare direkt och de går inte förrän jag legitimerat mig.

Grannarna är alerta, jag har två stycken som har stenkoll och de gånger mitt hus larmat har de också hört av sig till mig och kollat så allt är ok.

Svärföräldrarna som vi köpte huset av hade också Sector så vi tog över det och jag är nöjd. Vi har inte haft något inbrott eller så men när brandlarmet gått pga oss (kraftig rök från stenugnen och os vid matlagning :angel:) så har vi blivit uppringda av SOS. Det känns tryggt när man inte är hemma och vi har ju sett att det fungerar bra och snabbt.

Vi har inte haft falsklarm alls men jag minns att det gick vid ett tillfälle innan vi flyttade in.

Har ni husdjur så tänk på att rörelsedeckare kan ge en både en och två hjärtattacker. Med hundar brukar det gå att programera att deckaren inte tar under en viss höjd i rummet alt på kroppsmassa, med katter är det betydligt svårare.. Bor man utan husdjur men brukar ha besök av möss och råttor kan det vara värt att tänka på att deckaren inte blir inställd så att de triggar igång den..

Vi har "husdjurssensor" eller vad de kallar den - reagerar inte på djur och larmet har aldrig löst ut pga katt/hund.

Min åsikt är att för att minska risken för inbrott är det allra viktigaste ett bra skalskydd, så förutom larm är det en bra idé att se över t ex lås och brytskydd på dörrar samt att minimera en eventuell tjuvs möjlighet att ta sig in genom balkonger och att kunna operera ostört/osedd. Varningsdekaler för larm/hund brukar också vara bra. ;)

Jag har ingen vidare koll på de enklare larm som säljs på t ex Jula, så där är mitt tips att du kollar kundrecensioner. En viktig sak är att larmet verkligen skickar en ordentlig felindikering om något skulle strula - har du larm kopplat till en central så hör de ju av sig om det skulle komma in ett fellarm och dessutom brukar det ingå teknisk översyn av larmet med jämna mellanrum i abonnemanget. Jag är dessutom osäker på om de här enkla larmen är godkända; med ett godkänt larm installerat av fackman brukar man kunna få rabatt på hemförsäkringen.

Lycka till i larmdjungeln!

Jag har Sector och är jättenöjd. Det är direktkopplat till SOS alarm, även branddelen. Jag har haft falsklarm två ggr på 4 år (väldigt känsligt inställda rörelsesensorer) och båda gångerna har jag inte haft någon möjlighet att åka hem. Väktaren har varit på plats fort och gjort en koll runt hela huset och hört med grannar. Känns bra! De har även en nyckel hem till mig så om jag skulle låsa mig ute behöver jag bara ringa dem :-)

Förrutom brand-delen och att det känns tryggare att lämna huset t.ex. när man åker på semester så är det också en trygghet i sig att tjuven troligvis hoppar över mitt hus som har larm. Dessutom har den överfallslarm... när jag bodde själv var det en enorm trygghet att kunna larma huset och ha dosan bredvid mig i sängen. Trycker jag på överfallslarmet kommer det väktare direkt och de går inte förrän jag legitimerat mig.

Grannarna är alerta, jag har två stycken som har stenkoll och de gånger mitt hus larmat har de också hört av sig till mig och kollat så allt är ok.
Ni med direktkoppling till SOS. Åker de på alla larm utan att veta att det inte är falsklarm? Vad kostar en sån utryckning om det visar sig vara falsklarm?

Jag är inte så imponerad av det här med att bli uppringd. Larmet vi hade i tidigare fastighet hade koppling till vaktbolaget som ringde runt till fem pers för att kolla läget och sedan åkte ut för att se vad det var och då (om nödvändigt) ringa SOS:

Har ni husdjur så tänk på att rörelsedeckare kan ge en både en och två hjärtattacker. Med hundar brukar det gå att programera att deckaren inte tar under en viss höjd i rummet alt på kroppsmassa, med katter är det betydligt svårare.. Bor man utan husdjur men brukar ha besök av möss och råttor kan det vara värt att tänka på att deckaren inte blir inställd så att de triggar igång den..
Vad menar du med deckare? Larmsensorerna går att ställa in för vilken massa som ska undantas. Men katter är svårare eftersom de kan röra sig på höga höjder.... Fast vi har i dagsläget bara en liten hund, mindre än en katt.

Min åsikt är att för att minska risken för inbrott är det allra viktigaste ett bra skalskydd, så förutom larm är det en bra idé att se över t ex lås och brytskydd på dörrar samt att minimera en eventuell tjuvs möjlighet att ta sig in genom balkonger och att kunna operera ostört/osedd. Varningsdekaler för larm/hund brukar också vara bra. ;)

Jag har ingen vidare koll på de enklare larm som säljs på t ex Jula, så där är mitt tips att du kollar kundrecensioner. En viktig sak är att larmet verkligen skickar en ordentlig felindikering om något skulle strula - har du larm kopplat till en central så hör de ju av sig om det skulle komma in ett fellarm och dessutom brukar det ingå teknisk översyn av larmet med jämna mellanrum i abonnemanget. Jag är dessutom osäker på om de här enkla larmen är godkända; med ett godkänt larm installerat av fackman brukar man kunna få rabatt på hemförsäkringen.

Lycka till i larmdjungeln!
Tack för många bra tips!

SOS ringer upp, först hem och får de inget svar där ringer de sambons och sedan min mobil. Får de inget svar på mobilerna blir det utryckning. Det är väl upp till en själv att avgöra hur många nummer som det ska försökas med innan utryckning. Fem låter lite väl mycket och tidskrävande ja.

Senast ändrad:

Vad menar du med deckare? Larmsensorerna går att ställa in för vilken massa som ska undantas. Men katter är svårare eftersom de kan röra sig på höga höjder.... Fast vi har i dagsläget bara en liten hund, mindre än en katt.

Rörelsedeckare och larmsensorer är troligtvis olika ord för samma konstruktion.

I princip rätt, "deckare" är helt enkelt kort för detektor, så man brukar prata om ir-deckare(som känner av rörelse), glaskrossdeckare, magnetdeckare osv.

Vadå i princip? Det där var då inget nytt för mig. Jag förklarade för Basilika att vi använde två olika ord, fast vi menade samma sak.

Ok, fast en larmsensor kan ju vara vilken typ av detektor som helst, även om det i det här fallet lär vara ir-deckare. Jag ville bara förtydliga för TS att larmsensor kan innebära många saker.

Mina föräldrar skaffade larm via G4S för några år sen, de vågade inte vara utan med tanke på hur många inbrott det varit på det området och på deras gata de sista månaderna...

De ringer alltid och berättar att larmet gått samt vilket rum det gäller, en väktare åker ut om de inte får tag på mamma eller pappa (fria utryckningar).

I somras när jag var där och hade min katt med mig (mina andra två bor där, sensorerna är inställda och placerade efter var de brukar sova och röra sig + att fönster och dörrar är larmade) så levde han loppan när vi inte var där och råkade utlösa larmet. Vi var ca 4 min därifrån och när vi kom tillbaka förstod jag vad de menade med att utomhussirenen var avskräckande......:D. Jäääklarns vilket ljud!

De är ganska dyra, men föräldrarna är väldigt nöjda!

Ni med direktkoppling till SOS. Åker de på alla larm utan att veta att det inte är falsklarm? Vad kostar en sån utryckning om det visar sig vara falsklarm?

Jag är inte så imponerad av det här med att bli uppringd. Larmet vi hade i tidigare fastighet hade koppling till vaktbolaget som ringde runt till fem pers för att kolla läget och sedan åkte ut för att se vad det var och då (om nödvändigt) ringa SOS:

Nej, de åker inte ut om vi svarar. De (SOS) ringer upp först hemtelefonen, sen min mobil, är det brandlarmet ringer de samtidigt de uppgivna grannarna för att kontrollera om de ser rök. Utryckningen kostar inget. När det har larmat (en gång pga stort blomblad som föll från relativt hög höjd och en gång bautafluga som behagade susa precis vid sensorn) och jag inte var hemma frågar de om jag vill att väktare åker ut. Kostar som sagt ingenting.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka