Bukefalos 28 år!

Larver i kaninbur!!

Sv: Larver i kaninbur!!

Värme stiger uppåt så vill man isolera ska man bara ha frigolit i taket så värmen stannar inne, på andra ställen håller man fast kylan inne i buren istället om man isolerar, därför ska man INTE isolera. Sedan att era kaniner mår bra ändå är just för att de tål asmycket kyla sålänge det är torrt och inte snåldrar. Mina kaniner hade ett jättefint hus och en jättestor utehage med tak på men bara nät på sidorna utom kortsidan som huset stod mot. De var ALDRIG inne!! I ur och skur och snöstorm satt de ute, ibland ihopkurade bredvid varann men alltid ute och så friska så :)
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Hejsan!
*******************************
Om jag var du så skulle jag buta bur.! om kaninerna äter äggen kan dom bli sjuka och dom har en snuva eller nåt. och vad är det för dumheter att du bara drar bort det översta.! ett tips är att ta en hink varm vatten och hälla på och försöka ta bort det. Och om du sätter ett litet tak över buren eller nåt så dom inte får snö in är det bra. och jag skulle skafa en viterbur till mina kaniner om jag var du. en sån med isolerade väggar och tak.
MVH Busan_123
P.S sluta med att ta det översta! ALLT ska bort! D.S
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Det är en vinterbur eller rättare sagt var. En rejäl stor vinterbur med ben och ordentligt tak + ett stort isolerat rum med en "hall" så de kan söka ordentligt skydd där det inte blåser eller drar.
Sen halva ena långsidan är öppen med galler och dörr + halva ena kortsidan är öppen med galler. Fast när de är riktigt blåsigt och snöstorm brukar vi fästa plast över nätet, utom luckan då.
Det är en ordentlig och robust vinterbur som vi själv har byggt så den ska bli exakt som vi vill, med ordentligt virke och taket har plåtöverdrag. De i affärer är oftast alldeles för små eller för öppna trots det är vinterburar.

Men som sagt det gick att rensa hur allt strö efter långt om länge med hacka och högtryck. Och det är inget man gör under vintern för att få bort all strö. Då skulle ju kaninerna garanterat bli sjuka för buren får ju aldrig chans att torka förrän det är tid för nästa rensning + att ströet skulle frysa ännu mer för buren torkar ju inte precis i minusgrader. Och här i Skåne är det inte ofta det är så kallt i sträck länge, utan det brukar töa emellanåt och då har man chans att rensa ut det som varit frusit. Så det är max under 1 månad man inte kan rensa ut den lilla ytan det fryser på. Så det är inte hela vintern precis, om man inte har extrem otur och vi får en riktig vinter.

Ströet fryser ju inte direkt i hela buren utan bara precis vid toan och lite utanför. De hade ju såklart toan där det var som mest öppet.
Och att inte rensa ut just på det lilla stället tycker jag inte gör nåt. Det är typ 1/10 av burens yta som där är fruset strö.

Men medans pappa storstäda buren och tvätta med virkon S och försökte torka den så gott det gick i -9 så fick kaninerna bo över helgen i pojkvännens stall. Tyvärr en mkt mindre bur än de var vana vid och en sommarbur. Men jag täckte den med halmbalar, men trots det satt katterna som limmade vid buren så det blev xx antal turer till stallet varje dag för att hålla borta dem. Och glada kaniner var det jag fick hem igen som saknat sin kära bur.

Men nu är tyvärr kaninerna borta och buren med. Min kanin fick en böld i näs/tårkanalen som växte oerhört fort. Så med veterinärs ordination avlivades kaninen då det var för riskabelt att söva en sån gammal kanin och tömma bölden plus att det var 50% chans att den skulle komma tillbaka igen och igen och behöva tömmas och spolas rent flera ggr.. Avlivade samtidigt den andra med då även vet. tyckte det var dags. Den hade slobbers och har klarat att äta en hyfsad normal kaninföda som man mosa och höet fick klippas. Men den sista tiden blev den magrare och magrare trots den var frisk enligt vet. Men den klarade väl helt enkelt inte få i sig den mängd den behövde på äldre dagar.
Så skutta de vidare till kaninhimlen i somras:cry:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 804
Senast: Vallmo
·
Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: Mynta2
·
P
Hästvård Jag var och hälsade på min åring på betet idag, hon är 10 mil bort så det blir inte så ofta.. :cry: Jag upptäckte då att hon hade en hel...
Svar
11
· Visningar
3 739
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp