Läsa hela TR?

Sv: Läsa hela TR?

Ok, då fattar jag (har inte tävlat sen -98).
Men borde man kanske inte istället skriva i TR att man får försöka på ett hinder hästen klarat alt. första hindret? Inte försöker väl någon ge sig på ett hinder hästen vägrat ut sig på, innan de går ut från banan?:confused:

Jag tycker också det är ganska många som gör det, och jag har själv gjort det också. Men det beror ju lite på omständigheterna. Har jag fått tre stopp på just det hindret tar jag det förmodligen inte igen, men har man två stopp på tidigare hinder och trots stopp känns det som att hästen kommer att hoppa det tar jag hellre det så jag övervunnit alla hinder jag ridit på. Men det är ju så olika från fall till fall hur det känns. Tror jag att hästen kommer stanna igen tar jag mycket hellre ett annat hinder så man får avsluta med ett språng.

Förstår ditt resonemang, jag syftade huvudsakligen på där hästen vägrat ut sig på ett och samma hinder... Att den stannat två ggr tex, eller tre eller vad det nu gäller för regler nuförtiden. Då känns det lite dumt att inte hoppa ett hinder man känner sig ganska säker på att hästen tar sig över...

Men vad är "dumhet" och vad är att inte ha tränat nog mkt förtroende?
Vill inte kapa tråden med en sådan diskussion, men jag tror att om man säger till gemene man att det är ok att tex pressa en häst om den stannat av dumhet, så kommer orutinerade ryttare att tolka allting som dumhet vilket gör det väldigt otrevligt för många hästar:confused:

Varför inte bara svälja den "stoltheten" på en tävling och hoppa ett lätt hinder, gå hem och träna och hoppas på bättre lycka nästa gång? Om hästen skulle vägra igen denna sista chans innan man går ut från banan, vad har man vunnit på det då? Vet man att det bara varit dumhet så spelar det väl inte så stor roll med ett enstaka hinder på en tävling, det är väl bara att gå hem och träna bort eventuella "dumhetstendenser" då?

Men jag förutsåg då att man kände sin häst rätt väl, och vet i vilka lägen man ska hoppa på samma hinder igen eller ta te.x första hindret.
Är man oruttinerad så man kanske inte riktigt kan avgöra när det är ryttaren eller hästen som gjort fel så ska man kanske ta ett lätt hinder och då ha bestämt detta i förväg med te.x tränare.

Själv vill jag gärna få över min häst på just det hindret hon stannat på just för att jag vet hur bitchig hon kan vara. Att få henne över ett hinder som jag vill att hon ska hoppa är den enda vinsten för mig då. Att hoppa första hinder spelar ingen roll, likaså om hon skulle stanna igen. Hon är såpass ruttinerad i hoppnigen att hon inte lär sig det där med att stanna för att gå ut, till nästa klass har hon glömt det. Men självklart får man läsa av från gång till gång.

Men det viktigaste tycker jag är att man inte rör runt på banan efter det att man har blvit utesluten och stör nästa ryttare. Tycker det är lite osportsligt. Om du blivit utesluten, bestämd dig vad du ska göra och gör det snabbt och lämna sedan banan.
(Fast det gäller även om man hoppat runt felfritt, hatar när folk dröjer sig kvar på banan när nästa ryttare fått startsignal)

Sen ser man ju iafa ett par stykcne varje tävling som vägrar ut sig på första hindret. När dom sedan blvit uteslutna och försöker en sista gång så hoppar oftast hästen. Ibland kan det ju bli lättare att hoppa det "svåra" hindret som hästen stannat på när det inte finns någon press längre.

Senast ändrad:

När dom sedan blvit uteslutna och försöker en sista gång så hoppar oftast hästen. Ibland kan det ju bli lättare att hoppa det "svåra" hindret som hästen stannat på när det inte finns någon press längre.

Precis, man blir lugnare som ryttare och tänker mer på hur man rider när man ska ta det där sista språnget.
Om man haft den sinnesstämningen från början så hade hästen säkert hoppat :grin:

Precis, man blir lugnare som ryttare och tänker mer på hur man rider när man ska ta det där sista språnget.
Om man haft den sinnesstämningen från början så hade hästen säkert hoppat :grin:

Haha, men det är verkligen så typiskt. Man ser ju iafa minst en häst på varje tävling som blåvägrar på första hindret för att, efter den har blvit utesluten, hoppa hindret utan att blinka. En sådan grej är ju deffinitivt inte hästen fel iafa.

Ett tips om ni vill lära er TR:
Ha en kopia av det på toaletten!
:)

Kan garantera att ni kommer läsa och lära er massor som ni inte hade gjort annars...
Låter fånigt, men det är verkligen toppen!
:D

Ang vilken klass det var så hoppas jag verkligen att det inte var en 90cm, för då begick banbyggaren ett rejält misstag som hade med en kombination. Men det känns som att någon borde ha reagerat på det innan klassens början i så fall, för alla på tävlingsplatsen kan ju inte ha missat bestämmelserna...

jag anser att man bör läsa igenom tr. Det säger sig själv att man inte kan allt utan till (även om jag när jag var aktiv sågs som ett "levande tr" bland mina vänner), men även om man inte vet att det är ett brott att köra mot rött, så är det fortfarande det och gör då att man kan bli fälld för det om man gör det. Så den smällen får man nog ta.

bortkommen skrev:
Fö. kan jag tycka att det är en löjlig regel att man inte får hoppa kombinationer om man får hoppa hinder efter uteslutning. Av vilken anledning mer än att krångla till regelboken?

Varför inte bara svälja den "stoltheten" på en tävling och hoppa ett lätt hinder, gå hem och träna och hoppas på bättre lycka nästa gång? Om hästen skulle vägra igen denna sista chans innan man går ut från banan, vad har man vunnit på det då? Vet man att det bara varit dumhet så spelar det väl inte så stor roll med ett enstaka hinder på en tävling, det är väl bara att gå hem och träna bort eventuella "dumhetstendenser" då?

Nu är det väl lite dubbelt här. Du tycker att det krånglar till regelboken att man inte får hoppa en kombination efter uteslutning, men anser samtidigt att man ska hoppa ett lätt hinder om man blivit utesluten. Jag misstänker (spekulerar alltså, men är ganska så säker att det är på detta sätt) att man har sagt att man inte får hoppa kombinationer, just för att det anses inte som ett generellt sett lätt hinder. En häst som har stannat/haft en olydnad på något sätt kommer troligen inte vara mer benägen att hoppa en kombination, än ett enkel hinder. En något av en säkerhetsfråga.

Jag har de gånger jag blivit utesluten gjort på olika sätt, beroende på bana, mig, hästen, omständigheter. Ibland har jag klivit ut utan att hoppa något hinder, ibland har jag försökt på samma hinder och lyckats, ibland misslyckats, ibland hoppat första och ibland hoppat något man har överkommit som man tyckte var trevligt/lämpligt att hoppa, beroende på vilken känsla man vill komma ut från banan med/vad man tror att man kan "lära" hästen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka