Låsa transporten!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 050
M

mizz

Som rubriken säger, låsa transporten för att förhindra av stöld. Vad finns det på marknaden? Olika varianter av kulhandsskelås? Finns det andra knep?

Att lägga denna under ridning, underforum utrustning kanske är fel, i så fall flyttning eller tips var en sådan här tråd ska infinna sig.

Sv: Låsa transporten!

finns bra kulhandskelås att köpa på vilken mack somhelst, hänglås ingår då och det kostar väl runt 300-400kr?

Vissa återförsäljare har egna lås, han jag köpte mitt av hade en annan typ av lås men den var som en jättestor fyrkant man trädde på och med ett annat slags hänglås... Jättestort och klumpigt verkade det...

Tror det är bäst att köpa ett riktigt än att hitta på en egen lösning. OM någon verkligen vill stjäla ditt släp så har dom med sig avknipsare och så i alla fall... Så för att försäkringen ska täcka kan jag tänka mig dom kräver riktiga grejer...
Ring ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller?

Det finns kulhandskelås, men måste vara godkända för att försäkringen ska gälla vid en stöld. Det betyder dyra grejer, kollade upp till min transports handske, skulle kosta ca 2500 kr med ett lås till den. Annars kan man köpa en kedja och hänglås också special-special för att vara godkänd. Kommer tyvärr inte på rak arm ihåg vad det heter, men det är nåt liknande "klass 3" eller så. Det är billigare och är också godkänt. Man måste kedja fast transporten till något som sitter fast, tex lyktstolpe.
Fråga ditt försäkringsbolag så får du veta mer vad som gäller, men det här var de svar jag fick.
Kedjan och hänglåset köpte jag på byggvaruhuset hemma. Fråga särskilt efter sånt som är godkänt så vet de vad man menar.

Virrigt eller:o

Jag köpte ett sådant man sätter för kulhandsken, av släpvagnsåterförsäljaren. Nu står släpet precis utanför min stuga så jag tror inte att det försvinner bara hur som helst...

Min pojkvän har köpt ett kulhandskelås, varifrån vet jag faktiskt inte :angel:
Jag har min transport hos pappa, inte låst, då pappa har egen gård där ingen kommer förbi oanmäld ;) Men om vi parkerar den någon annanstans så brukar vi backa in den mot någon byggnad/stolpe etc och sedan sätta på kulhandskelåset.

Tror det är bäst att köpa ett riktigt än att hitta på en egen lösning. OM någon verkligen vill stjäla ditt släp så har dom med sig avknipsare och så i alla fall... Så för att försäkringen ska täcka kan jag tänka mig dom kräver riktiga grejer...
Ring ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller?

Egen lösning hade jag inte tänkt. Jag själv har provat på två modeller av kulhandskelåsning. Den sista sämre, men jag kan inte ens för mitt liv komma ihåg hur det första såg ut.

Annars kan man köpa en kedja och hänglås också special-special för att vara godkänd. Kommer tyvärr inte på rak arm ihåg vad det heter, men det är nåt liknande "klass 3" eller så. Det är billigare och är också godkänt. Man måste kedja fast transporten till något som sitter fast, tex lyktstolpe.
Virrigt eller:o
Nej inte virrigt alls. ;) Bra med lite input.
Roligt det där med lyktstolpen. Kan se framför mig, cykelställ med cyklar, cyklar och åter cyklar, och så mitt i allt ett släp fastkedjat. :D

Jag köpte ett sådant man sätter för kulhandsken, av släpvagnsåterförsäljaren. Nu står släpet precis utanför min stuga så jag tror inte att det försvinner bara hur som helst...
Det ska stå vid huset, men det känns lite som om uti fall att. Den som är ute efter släpet kan jag väl inte stoppa. Men kanske den som vill "låna".

Min pojkvän har köpt ett kulhandskelås, varifrån vet jag faktiskt inte :angel:
Jag har min transport hos pappa, inte låst, då pappa har egen gård där ingen kommer förbi oanmäld ;) Men om vi parkerar den någon annanstans så brukar vi backa in den mot någon byggnad/stolpe etc och sedan sätta på kulhandskelåset.

Varför backar ni upp den mot stolpe/byggnad?

Tack för svaren. Ska naturligtvis kolla med försäkringsbolaget, inte tänkt på det.

Jag har ett inbyggt lås i själva kulhandsken som gör att handsken är stängd och därmed inte går att koppla på något släp. Men eftersom att det tydligen inte var godkänt av försäkringsbolaget så brukar vi även låsa det med en stor "metallåda" kring hela handsken som låses fast.

Jag har ett i mitt tycke väldigt bra lås som inte innefattar hänglås (busenkla att öppna med "huvudnyckel" = bultsax). Det är ett lås med byglar som har en inbyggd låskolv, heter Bimlock 2001 (tror jag året var).
Nu ser de inte likadana ut längre, men jag har sett några säljas på Blocket o dyl.
Är dyra, kostar runt 1000-lappen. Enda nackdelen är att de inte går att använda på ett kopplat släp.

Mitt tips är i alla fall att titta på lås som inte har hänglås, då dessa är förhållandevis enkla att bryta upp. Är man på släpjakt har man garanterat en bultsax med sig. Min typ av lås får man inte upp med en bultsax, där behöver man en vinkelslip.

F ö finns det inga krav från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att släpet ska vara fastlåst i någonting.

Kräver inte alla försäkringsbolag att släpet är låst vid parkering?

Men åtminstone Länsförsäkringar kräver inte att släpet är fastlåst.

Jag har inte en aning faktiskt, men brukar alltid låsa. Låsa fast har jag heller aldrig hört i andra sammanhang än MC utomhus.

Jag har ett i mitt tycke väldigt bra lås som inte innefattar hänglås (busenkla att öppna med "huvudnyckel" = bultsax). Det är ett lås med byglar som har en inbyggd låskolv, heter Bimlock 2001 (tror jag året var).
Nu ser de inte likadana ut längre, men jag har sett några säljas på Blocket o dyl.
Är dyra, kostar runt 1000-lappen. Enda nackdelen är att de inte går att använda på ett kopplat släp.

Mitt tips är i alla fall att titta på lås som inte har hänglås, då dessa är förhållandevis enkla att bryta upp. Är man på släpjakt har man garanterat en bultsax med sig. Min typ av lås får man inte upp med en bultsax, där behöver man en vinkelslip.

F ö finns det inga krav från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att släpet ska vara fastlåst i någonting.

Bimlock, det lät intressant. Sökte på låset men fick inte upp så mkt matnyttigt, inte ens en bild hittade jag. Men jag ska leta vidare.
Däremot denna tråden hittade jag i samma sökning.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=564690

Vi har ett lås som är godkänt av stöldskyddsföreningen:
http://www.fordonsmateriel.se/information/tekniska_underlag/bruksanv_robstop_ws3000s.pdf

... och för oss var det också krav från försäkringsbolaget (LF) att transporten är låst när den är parkerad.

Men detta lås passar bara anordningen som visas på bilden eller all släpvagnsanordningar? Ska kolla upp låset iaf. Tack för upplysningen.

Jag själv har Länsförsäkringar, det var halva premien jämfört med Folksam. Dock är det inga stora summor det rör sig om. Känner nu att jag måste kolla upp hur det förhåller sig med mitt bolag, har inte haft en tanke på dem. Jag ville bara ha ett lås till att låsa för de som vill "låna" transporten.
2010_svemalock.jpg

Hittade denna modellen via tråden jag länkade till. Tillägg: såg nu att just detta lås kan vara ett Bimlock. *jag alltså*

Senast ändrad av en moderator:

Bimlock har gjort om sina lås ser det ut som...

Satsa på att hitta ett lås som inte kräver hänglås, de är för enkla att bryta upp - trots säkerhetsklassning (bultsax, busenkelt).

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 741
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 306
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka