Bukefalos 28 år!

Låst eller olåst?

Sv: Låst eller olåst?

Kan ju börja med att svara själv.
Jag står inhyrd i ett litet stall med 7 hästar och 4 ägare. Stallet är olåst och det tycker jag är bra! Börjar det tex brinna så kan man få ut hästarna innan det är för sent.

Stöldrisken ökar ju men jag anser att hästarna lika gärna kan bli stulna i hagen om det skulle vara så. Alla saker förvaras i sadelkammaren som är låst.
 
Sv: Låst eller olåst?

Jag har mina hästar hos mamma vars stall ligger på gården. Vi har stallet olåst vilket känns som en självklarhet, börjar det brinna ska hästarna komma ut snarast möjligt och ingen ska behöva fundera på var nyckeln finns. Risken för stöld t ex är som du säger lika stor i hagen som i stallet, mina hästar är snälla att fånga så att i princip vem som helst kan ta dem när som helst (tyvärr...), samma med risken för övergrepp, jag har ingen möjlighet att "låsa in" hästarna i hagen. Däremot finns både stall och hage inom syn- och i viss mån hör-avstånd från boningshuset så vi har ganska bra uppsikt.
Vi har dessutom en häst som är väldigt bra på att göra ljud ifrån sig när någon kommer in i stallet på natten/morgonen när han tycker att han ska ut, så jag hoppas att en eventuell inkräktare tänker på risken att bli upptäckt och sticker.

Den mesta av utrustningen förvaras i sadelkammaren som är låst.
 
Sv: Låst eller olåst?

Jag har eget stall på gården. Det är olåst.

Har för dagen inga inackorderingar (hade 2 st förra vintern).

Jag har stallet olåst just för att kunna få ut hästarna snabbt i ett nödläge. De hästar som jag har är bara värdefulla för mig, tror inte att någon skulle vilja stjäla dem.
Skulle jag av någon anledning vilja ha kontroll över stalldörren så skulle jag skaffa en magnetkontakt kopplad till ett larm.
Man sätter en magnet på dörren och en på dörrkarmen, när magneterna separeras (dvs. dörren öppnas) kommer larmet att gå igång (om det är påslaget förstås).

Just för stöldrisken så förvaras så lite täcken och dyl. i stallgången utan allt finns i sadelkammaren som är låst och larmad.
Stallet är byggt så att det går att låsa in till utymmet där det finns foder och strö om det skulle börja härja tjuvar och banditer.

Tycker att det är trevligt att ridsport är framme och nosar på ämnet brandskydd!
Jag har genom mitt yrke besökt otaliga stallar och på många ställen är elen under all kritik!

Ska flagga för att det finns pengar att spara på att ha elen iordning! Hade försäkringsbolaget ute och tittade på på stallet (fokus på stöld- och brandskydd). Eftersom elen var ny och helt iordning så sänktes premien rejält!
 
Sv: Låst eller olåst?

Självklart olåst in till själva stallet! Ifall det skulle hända nåt, så vill man ju få ut hästarna snabbt.
Jag trodde faktiskt att man inte fick låsa djurstallar :confused:

Sadelkammaren är låst.
 
Sv: Låst eller olåst?

Första stallet jag stod i med första hästen låstes klockan 20 på kvällen :confused: och låstes upp 9 på morgonen. Stallägaren själv bodde inte nära stallet. Tyckte detta var väldigt obehagligt, men jag sa upp mig efter 4 dagar av många andra anledningar, så det var ganska så lugnt.. Sedan dess (år 2000) har jag aldrig varit i ett stall där dom låser.
 
Sv: Låst eller olåst?

Jag står inackorderad i stall med ca 35 hästar och stallet är låst. Vi har branddörrar och automatiskt brandlarm direkt till brandkåren och de brukar komma på "två röda" (har haft ett par falsklarm).
 
Sv: Låst eller olåst?

Trodde inte heller man fick låsa stallet!
Stallet "min" fjord står i är i vilket fall olåst! :)
 
Sv: Låst eller olåst?

Står i inhyrningstall som inte är låst.
Därimot är sadelkammare, torkrum och foderkammare låsta.
 
Sv: Låst eller olåst?

Jag har bara stått uppstallad i ett enda stall som hållits låst nattetid, och då var det låst med ett AD-lås, som ju Räddningstjänsten brukar kunna öppna.

Nyckeln hängde visserligen lättåtkomligt på en plats vid dörren, men den var ju bara lätt att hitta för oss som visste om det...

Jag tyckte personligen att det inte kändes så jättebra att ha hästarna inlåsta och att de som stod uppstallade där var lite småskumma och nojjiga, men det var ett akutläge och vi stod inte där så länge. :D
 
Sv: Låst eller olåst?

Hemma är stallet låst, MEN jag har inga hästar inne :) De går i lösdrift allihopa. Jag låser eftersom försäkringar inte gäller om det skulle bli sker stulna, vi har inte bara dyra sadlar utan även en 4w stående där.

I inackorderingsstallet där en av våra hästar står(i lösdrift oxå) där låses inte stallet, de påstår att sadelkammaren låses på natten men jag har aldrig vart med om att det varit låst. Är det så så hjälper det ingenting eftersom hänglåset mer ser ut som ett dagbokslås än nåt annat. Jag har skaffat ett sadellås där, med hänglås 10ggr större än till sadelkammardörren :D Haha

Jag tycker absolut inte att ett stall där hästar bor skall låsas. Man måste kunna få ut dom om det händer något! Dessutom är det väl inte lagligt att låsa om dom? :confused: Men sadelkammare och andra rum som innehåller stöldbegrliga saker bör väl givetvis låsas om man vill ha ut något på sin försäkring när det händer nåt.
 
Sv: Låst eller olåst?

Jag står inackorderad i ett mindre stall (5 hästar), där det är olåst. Det känns bra, börjar det brinna så ska hästarna kunna komma ut snabbt, utan att någon behöver leta efter en nyckel. Det finns lås på dörren in till sadelkammaren, men det är ändå alltid olåst. Lite dumt egentligen, för även om vi inte har några fruktansvärt värdefulla prylar där inne så är det ju ändå sadlar, selar och täcken som faktiskt kostar en slant att ersätta om de skulle försvinna. Men å andra sidan så bor stallägaren 20 meter från stallet och har en hund som varnar så fort det är någon som rör sig på gården.
Appropå brandsäkerheten så känns det också väldigt tryggt i det här stallet! För det första så är stallet ganska nybyggt (3 år gammalt) så det är nya och fräscha elledningar. Taket och väggarna (inkl dörrar) ska hålla brand ute i 60 minuter. Nu håller stallägaren även på att göra iordning allt så stallet kan bli godkänt som en "säker gård", vilket förutom att allt kontrolleras så det är så brandsäkert som möjligt, ger en sänkt försäkringspremie. På gården finns även en byggnadsingenjör som planerar allt in i minsta detalj (också han som ritat och byggt stallet, ja med hjälp av diverse fackmän såklart;), såsom elektriker och snickare).
På kvällarna stänger vi av all el och drar vi ur alla kontakter som inte måste vara i.

I stallet där jag stod förut, där själva byggnaden var 100 år gammal, tyckte jag det var jätteläskigt, eftersom elledningarna var så gamla (ja inte så gamla som byggnaden då, men säkert från 60-70-talet). Själva byggnaden var förvisso av sten, med en meter tjocka väggar, men interiören var av trä. Fukt och damm blandades hej vilt med diverse elektronik och behövdes det el nånstans så drogs det skarvsladdar, inte bara en utan skarvsladd på skarvsladd:crazy:. Huh! Råttor stora som kaniner härjade det där också.. Dessutom var det ett stall i närheten som brann upp i den vevan (där nästan alla hästar brann inne:(), vilket gjorde mig extra rädd.
 
Sv: Låst eller olåst?

Där ja står är stallet olåst, och även sadelkamaren. :P Kanske inte det bästa med olåst sadelkammare men de är folk på gården och ra uppsikt från boningshuset, inte nu för att det förhindrar stöld men det är en liten by och inte mkt folk i krokarna ;)
 
Sv: Låst eller olåst?

Olåst....vi har dessutom tre stalldörrar,en på långsidan stallet och två på kortsidorna.Vid stalldörrarna finns 2 moraknivar (för att kunna skära med)uppskruvade samt att alla grimskaft (om man lyckas få på grimmorna)hänger på krokar precis innan för dörren.En liten bit ut från stallet finns hagar helt i trä (så att de förhoppningsvis inte spränger tråden för att springa tillbaka in i stallet)Jag hoppas att det kan hjälpa i en nödsituation.

Vi har dessutom två brandsläckare.
 
Sv: Låst eller olåst?

Vi har låst in till alla utrymen förutom de yttrestalldörrarna som finns i de båda stallen, Men man kan inte komma åt annat än hästarna samt täcken. För brandsäkerheten!
Hela anläggningen är även larmad pga av tidigare inbrott.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 824
Senast: Barbabelle
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 837
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 014
Senast: zassoo
·
Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp