Lasta hästen utan mellanvägg

Sv: Lasta hästen utan mellanvägg

Skönt att höra! Då låter det som att de har en bra taktik för att åka säkert också. Jag kommer nog köra utan mellanvägg, tycker själv det är skönt med mycket plats eftersom jag oftast lastar ensam.

Jag kör mitt halvblod utan mellanvägg. Hon ställer sig som AlexandraW's hästar - diagnoalt över transporten. Jag binder fast på vänster sida av bommen och hon har rumpan i högra hörnet. När jag kör så står hon stilla, UTOM när vi åker på gropia grusvägar - då vankar hon fram och tillbaka. Men på bra väg så står hon hur stilla som helst.

Har också problem med att få IN henne i transporten. När väggen sitter i så vägrar hon vara kvar i den. När vi tog bort mellanväggen så stannar hon kvar i alla fall när man väl fått in morrhoppan ;).

/Lizzie

Måste även jag hålla med om vikten av att ha bom (eller dörr) bakom. Så INNAN man provar köra utan mellanvägg - införskaffa en hellång bom. Inte ens 'bara prova' utan, en häst som vräker sig mot en ramp som är påväg ner, med en människa i närheten är inte bara farligt, det riskerar att ge avlastningsproblem senare med.

Så köp en lång bom (brukar gå på kring tusenlappen), låt tillverka en lång bom (hos smidesverkstad, svetskunnig pappa/bror/make/svärfar/annat) eller låna en hellång bom som passar till transporten.

Jajemän, det är redan beställt! Kostade runt 500 spänn hos Boj, helt överkomligt.

Min häst åker både smalt & brett, jag tar däremot inte bort mellanväggen helt utan fäster den hellre åt sidan så den står snett .
de tycker jag är bäst :)

Min häst får panik med mellanväggen i!
Hon trampar runt o kastar sej mot väggen...inte roligt alls,,
sen tycker jag det är enklare att lasta ensam när man inte har någon mellanvägg..
Däremot har jag hel frambom o bakboms om säkerhet:d

*kl

Nu har jag lasttränat utan mellanväggen, och pållarna knatar på hur bra som helst... MEN de har också fattat att de kan vända sig om i transporten, för att den är så bred! :eek: De gör det inte när jag står bredvid, men när jag är utanför har det hänt flera gånger med båda hästarna. Det här känns ju livsfarligt, jag vågar ju inte stänga bakom och ha en häst med huvudet bak helt plötsligt. Så jag antar att det bara är att börja lastträna med mellanvägg? Eller ska jag hoppas på det bästa, och springa fram fort som attan och sätta fast dem i grimskaftet fram?

Jag lastar och kör också utan mellan vägg annars blir hon galen, förstår henne! :)
Jag har alltid ett långt rep lägger det runt bomen fram, skickar på henne, håller kvar i repet, sätter på bommen bak går sen in och sätter fast henne, har också två transportrep på var sida, sen e det bara och stänga lemmen, funkar bra tycker jag.....

Du håller kvar i repet meddan du stänger bommen, så långt är jag med. Sedan går du bara bredvid hästen, knäpper fast och sedan upp med lämmen?

Jag tycker att du ska ta en medhjälpare till hjälp ett par gånger så att inte beteendet blir befäst. Jag är också mkt för att göra all lasthantering/träning själv för att aldrig behöva vara beroende av någon annan, men just när det gäller sådana grundläggande problem så tycker jag man vinner oerhört mkt på att ta hjälp tills det bra beteendet (gå upp, stå still) är befäst. Det är så onödigt att få nya oönskade beteendet på halsen. Efter det kan man fortsätta med träningen på egen hand.

Sedan kan du ju gott prova att lasta med mellanväggen i ett par gånger också. Jag personligen tycker inte om de mellanväggar där man inte kan behålla en liten del. På de transporter (kylinge, vissa ume, vissa star m.fl) där man får kvar en främre del får hästen stöd framtill vilket jag anser nästan är ett måste för att inte resan ska bli alltför jobbig. De kan däremot flytta baken fritt. Den främre delen tar också bort en del av frestelsen att vända sig och fungerar skyddande för en själv när man är inne och hanterar hästen i transporten. Har man inte en transport med en bit av mellanväggen kvar så skulle jag helt klart föredra att skaffa en trekvarts-bom istället. Däremot så är det ju inte alla klastrofobiska hästar som det räcker för (min står enbart lugnt när mellanväggen är borta. Kvartsbommar fungerar inte). Men man vet ju inte förräns man har provat.

Min mellanvägg står också och samlar damm i stallet. Jag skickar numera på min förr så svårlastade häst och står kvar bakom, har en lina runt bommen för säkerhets skull (ville också vända sig de första gångerna) som jag kan hålla i medans jag sätter fast bakbommen, sätter fast hästen i ett transportgrimskaft som fästs mitt på fronten, och stänger sedan bakluckan... Hon ställer sig sedan på tvären, med rumpan i ena hörnet, oftast det vänstra, och står blickstilla hela resan...

Du tror inte att hästen kommer ta chansen att vända sig så fort jag blir ensam igen då? Det är en STOR transport i förhållande till hästarnas storlek, så jag tro isf att de kommer få den instinkten igen.

Ni som skrivt om långt rep- är det rep av typen longerlina ni har? Det låer onekligen som en bra idé, men jag antar att jag verkligen måste vara med och ta tag om de börjar vända sig. Det går ju rätt snabbt hela grejen, men är värt ett försök.

Jag kör också utan mellanvägg, funkar inte att ha åt sidan för min häst trampar loss väggen framtill, hon vill stå brett fram också.

Jag lastar själv och såhär gör jag: På med longerlina, gå in i släpet dra linan över bommen och gå ut igen. Dra/knuffa/skicka in hästen. Håll kvar i linan fast med bommen. Upp med lämmen och håll fortfarande kvar linan. När jag har låst lämmen så gör jag en snabbknut i en "ring" på utsidan, har då linan ovanför lämmen. Går in i släpet sätter fast hästen och lossar longerlinan. Går ut och drar linan över lämmen.

Avlastning: Fäster linan i hästen, kastar den över lämmen, går ut och knyter. Tillbaka in och lossar grimskaft. Ut och lossar linan, öppnar lämmen och bommen och ber hästen att backa.

Låter omständigt men när man får in snitsen går det på ett par minuter.

Kunde aldrig köra själv när vi hade mellanvägg, Misty kastade sig ut och stod väldigt illa under resan. Sen när prövade utan vägg så var det som om hon andades ut. Hon har klaustrofobi helt enkelt.

Ska testa med longerlina idag och se om det funkar... dock hoppas jag att du har en bom bakom också? Det låter roligt att du knuffar in hästen :rofl: Så stark är inte jag.

Jag skrev ju fast med bommen och upp med lämmen;) Men jag är ändå alltid extremt försiktig och står aldrig bakom lämmen, alltid vid sidan.

Knuffa kanske inte är rätt ord, går bak och puttar i gumpen snarare. För det mesta knallar hon in själv men ibland tjurar hon. Då kan jag bli tvungen att ta en lina bakom. Den fäster jag i andra sidan och lägger bakom hästen. Jag har blivit ganska snitsig på att använda två linor. En som jag "drar" i och en jag "trycker" med.

Men om jag läser tillräckligt fort så tappar jag 25 % av orden, så då måste jag fråa fler frågor vetdu ;)

Jag har nu testat med longerlina runt bommen och Ta-DA! Hästfan vände sig inte om. Jag lade den runt bommen, och sedan på pålles rumpa. Sedan hade jag båda händerna fria att fippla med dörrarna (har Boj) och ta tag i linan om han hade försökt vända sig om. Jag måste dock tänka på att ALDRIG ta tag i linan om han börjar backa ut, för då vet jag vart det bär... bakåt. Men det gick superbra, vad skulle man göra utan Buke? :bow:

*kl

Nu har jag lasttränat utan mellanväggen, och pållarna knatar på hur bra som helst... MEN de har också fattat att de kan vända sig om i transporten, för att den är så bred! :eek: De gör det inte när jag står bredvid, men när jag är utanför har det hänt flera gånger med båda hästarna. Det här känns ju livsfarligt, jag vågar ju inte stänga bakom och ha en häst med huvudet bak helt plötsligt. Så jag antar att det bara är att börja lastträna med mellanvägg? Eller ska jag hoppas på det bästa, och springa fram fort som attan och sätta fast dem i grimskaftet fram?

Det är där den långa linan kommer in som du redan fått svar om.

Den långa linan går via mittringen på bommen, ut genom skötardörren, längs släpets vägg och ner till bommen. Om man 'skickar' in så på med linan när hästen står vid rampen, och sen när den går in så halar man in lina i samma takt. Går man in med hästen så när man krupit under bommen sätter man linan i grimman, och med linan i handen går man ut genom skötardörren och bak.

Lina i ena handen, stäng bom och lucka, gå in, ta lös linan, sätt fast i släpet.

Gör omvänt vid urlastning.

Fblherrn är så van så han står och kollar ut genom lilla dörren oftast, kan kolla bakåt inför urlastning men försöker inte vända, och väntar på mitt kommando. Har linan ändå, men löst lagd över armen eller - fakiskt - liggande på marken.

Ponnyskrutten är inte så resvan än, och så liten att han KAN vända, i hans fall få man ha linan lite sträckt så man kan korrigera vändningsförsök.

Kör också utan mellanvägg, pålle ville inte ha den längre. Ju äldre han blivit dessto bredare har han velat åka!
Har ingen bom bak, hyr släp just nu och det är bara korta bommar i det så de tar jag bort. Men det fungerar, pålle står stilla tills jag hämtar ut honom.

Smart! :idea:

Tusen tack, det ska genast provas. Låter ju väldigt smidigt, bara inte linan fastnar någonstans på vägen. Som jag gör nu blir det ju lite krångligare att sätta fast pålle och fixa med lämmen blir ju halvt omöjligt.

Jag har reservdäcket på dörrsidan, lägger linan över det. Det de på min transport kan trassla med är lilla positionsljuset, stänkskärmen och reservdäcket (sitter ovanför stänkskärmen) men bara se till att linan går ÖVER det redan från början. Jag har två longerlinor btw, som sitter ihop på mitten.

Gör det något att hästen vänder sig om?
Min gammelgubbe gör det så fort han får tillfälle. Han är visserligen inte ett dugg svårt lastad så jag gör det själv.
Om han hinner vända sig om efter att jag stängt bakluckan och på väg till framdörren är det ju bara att ta tag i honom och vända framåt igen och sätta fast.
Vid urlastning får han vända och gå ut eftersom han föredrar det framför att backa ner för lemmen.
Åker han med sadel så får han däremot absolut inte vända sig om pga risken för att fastna och repa sadeln.
/T
Just-- mellanväggen åkte ut för 5 år sen när jag kom hem med transporten och har aldrig blivit ditställd igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 182
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 561
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 962
Senast: axel
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 192
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka