Panik i transporten

linafina

Trådstartare
Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon hästbil (tvåhästars) ner till mig och hon stod som ett ljus. När vi åkte iväg med vanlig transport första gången efter några månader så gick det hur bra som helst, hon stod snällt och lugnt.

Andra gången vi skulle åka blev hon väldigt orolig i transporten men det gick bra. När vi samma dag skulle åka tillbaks hem igen så va hon extremt orolig i transporten och jag hörde hur hon bankade och höll på. Till sist gick jag bak och kollade henne och då hade hon varit över bommen, grimman va trasig och hon hade panik. Båda frambenen hade blödande sår som jag inte riktigt vet hur hon lyckats få. Hon hade transportskydd på sig.

Trots detta så har jag kört henne flera gånger efter det och hon går ALLTID på transporten utan att blinka och hon strular aldrig med att backa ut eller något sådant. När hon är på och man binder henne och stänger får hon total panik. Om jag kör iväg omgående lugnar hon sig något, troligtvis eftersom hon måste balansera sig när jag kör och då får hon annat att tänka på. Trots det så kan hon få små utbrott utan anledning i transporten där hon tydligt visar att hon vill hoppa över fram bommen. Eftersom jag tidigt förstod problemet så har jag haft kamera så att jag kan se henne och ibland står hon som ett ljus för att vissa gånger börja gunga fram och tillbaks, klia sig frustrerat emot väggarna och sedan göra antydningar att hoppa. När jag har sett hennes försök att hoppa har jag lätt bromsat så att hon tvingas balansera sig och det har fungerat fint.

Idag tänkte jag testa köra henne i en två hästars lastbil där hon får åka baklänges då några har tipsat om att vissa hästar föredrar detta och att många hästar också föredrar att åka just lastbil. Hon lastade sig själv i vanlig ordning för att direkt få total panik när vi stängde dörrarna. Jag ska lägga till att jag har varit extremt noga med att köra henne i ljusa, tysta och bra ventilerade transporter just p.ga hennes panikångest. Hur jag än försöker så verkar hon inte kunna acceptera att åka.

Någon sa att jag skulle binda henne kort så att hon inte kan hoppa, det skulle inte fungera då hon får panik av att sitta fast. Att ha henne helt lös fungerar inte heller, hon hoppar direkt.

Tilläggas ska att hon har små panikkänslor även när hon är uppbunden i stallet, då går hon fram och tillbaks en stund innan hon lugnar ner sig. I transporten är det ju extremt och jag vet inte varför hon reagerar så starkt och jag vet absolut inte vad jag ska göra. Hon är en underbart snäll och trevlig häst men när hon kommer in i transporten blir hon rabiat, jag känner inte igen henne. Hon frustar, gungar fram och tillbaks och slår med frambenen. Har jag hönät så rycker och sliter hon i det som för att få ur sig sin frustration.

Jag tycker så himla synd om henne och jag vill såklart inte köra henne när hon blir så uppjagad. Hon svettas aldrig som vissa hästar kan göra när dom blir så stressade. Hon är snustorr i pälsen även om vi kör en ganska bra stund. Mina funderingar har varit att testa en hästbil som inte har frambom alls men jag vet inte, jag tror hon kommer vara stressad ändå. Hon kan iofs inte hoppa och göra sig illa men hon kan fortfarande stressa upp sig.

Finns det någon här som har varit med om något liknande eller som har tips att komma med för jag känner mig väldigt hjälplös just nu.
 
Du skriver att hästen får panik även när hon är bunden i stallet

Borde du inte försöka träna henne i stallgången så hon blir trygg där uppbunden INNAN du försöker binda henne i ett trångt gungande högljutt släp?

Art hästen är trygg i stallgången bunden är ju ganska väsentligt!
 
Låt henne bredda sina bakben o kör försiktigt- are.. Det är troligen ngt under själva färden som gör henne nervös.
Provåk o se om det är mkt skrammel. Kör som att du ska frakta ett glas vatten utan lock.
 
Jag har testat att ha henne både smalt och brett utan skillnad på hennes beteende.

Körningen är bra, har fått lära mig från första början när jag började köra hästsläp hur jag ska tänka när jag kör eftersom jag på den tiden hade en väldigt svårlastad häst.

Min hästs problem med att åka har funnits ett bra tag tillbaks och att hon stressar upp sig i stallgången är nytt sedan vi flyttat till nytt stall. Förut har det aldrig varit några problem att stå uppbunden i stallgången. Givetvis ska hon känna sig trygg när jag binder upp henne i stallet och som jag skrev så lugnar hon ner sig snabbt.

Som jag ser det så måste jag kunna köra iväg med henne utan att det ska finnas risk att hon skadar sig själv och det är ju inte bra för henne att bli så uppstressad och det är det jag undrar hur jag ska lösa.
 
Jag kan lägga till att det blir samma reaktion om man ställer henne i tvångsspiltan på kliniken. Hon måste få lugnande innan hon accepterar att stå där.

Hur ska jag kunna dämpa hennes panikångest för trånga utrymmen på bästa sätt. Jag tycker så synd om henne och därför åker jag inte nånstans med henne längre om vi inte absolut måste.
 
Jag kan lägga till att det blir samma reaktion om man ställer henne i tvångsspiltan på kliniken. Hon måste få lugnande innan hon accepterar att stå där.

Hur ska jag kunna dämpa hennes panikångest för trånga utrymmen på bästa sätt. Jag tycker så synd om henne och därför åker jag inte nånstans med henne längre om vi inte absolut måste.
Jag vet inte om detta fungerar, men det kan kanske vara värt att prova.

http://www.bukefalos.com/threads/equanimity.1183070/

Annars är det väl bara att öva och öva, tills hon blir van i trånga utrymmen.
 
när du kört henne brett, hade du bara en 3/4bom eller tog du bort bommen helt? min foderhäst får panik så fort man börjar köra med smal spilta, 3/4 bom går bättre men hon får fortfarande fnatt i svängarna (trots att jag krypkör över hålor, svängar, gupp osv.) det bästa ör att ta bort bellanväggen helt, då står hon på snedden nästan och åker hur bra som helst utan den minsta antydan till panik. ngt klagomål kommer det dock om man kör för fort i en sväng eller liknande. men är bara i stil med att hon trampar om.
 
Ut med mellanväggen i släpet. Låt henne gå in där, äta sin måltid, stå kvar. Utan något bakom. Vad gör hon om hon får välja? Kommer hon att kasta sig ut?
 
Inne på samma som @Lovisaleonora - låt henne äta sin mat i släpet osv. Hör det till en avslappnad plats. När hon är lugn prova bara fäll rampen. När lugn med det stäng luckan osv.

Har du provat med lilla luckan öppen eller en genomskinlig? Hon kanske känner sig mindre instängd då?
 
Jag har testat köra både med och utan bom och det är ingen skillnad. Jag har också testat att köra med öppen och stängd lucka upptill och det blev ingen skillnad. Hon har inga problem med att gå in eller ur transporten, inte alls stressad, tvärtom helt lugn. Det är när man har stängt hon får panik.

Frågan är om det skulle fungera att ge henne mat, hon blir så fruktansvärt aggressiv så jag undrar om hon skulle bry sig om mat men det är värt att testa helt klart.
 
@linafina skrev i andra transporttråden som är aktuell just nu i detta forum och jag tror det är samma för dig även om du har ett grövre problem i det att hästen tydligen har klaustrofobi i allmänhet.
Du måste backa bandet. både med träning på hemmaplan ang. smala utrymmen och få koll på hästen trygg på backen utifrån det, och sen tyvärr - trots att din häst går på transporten utan problem osv, gå tillbaka och öva att bara vara i transporten.

du har ett rätt tungt arbete men det går om man orkar med och är motiverad att verkligen gå tillbaka 50 steg kan man tycka och som sagt, backa bandet helt.
 
Jag har testat köra både med och utan bom och det är ingen skillnad. Jag har också testat att köra med öppen och stängd lucka upptill och det blev ingen skillnad. Hon har inga problem med att gå in eller ur transporten, inte alls stressad, tvärtom helt lugn. Det är när man har stängt hon får panik.

Frågan är om det skulle fungera att ge henne mat, hon blir så fruktansvärt aggressiv så jag undrar om hon skulle bry sig om mat men det är värt att testa helt klart.

Att träna bort panik i transporten tycker jag bara proffs ska syssla med. Så mitt tips är att ta hjälp.
Bäst är om man kan vara med hästen i trailern och ha den lös i strippad trailer och succesivt öva stängning. Men då måste man som människa dels klara av att inte skada sig där inne. Och dels veta när, var, hur man ska träna för att det ska ge effekt.
Det handlar som med alla annan träning så mycket mer om timeing än VAD man eg gör.
Men är hästen lös och fri att röra sig där inne och man lärt den att kunna gå runt, vända sig kan den genom det få utlopp för viss energi/stress etc och man får inte de där extrema urladdningarna i form av explosioner som leder till bomhopp eller att de försöker slå sig ur etc.

Dock vidhåller jag att det ska bara proffs syssla med. Och inte ens alla proffs!

Som med all träning måste vissa grunder sitta innan man går vidare. Ett duktigt proffs ska kunna veta vad man tränar utanför trailern innan man ens tänker lastning. Och därefter ska man kunna läsa hästen bra nog att se hur länge den är trygg och avancera enligt det. Man måste också ha tekniker och rutin nog att göra rena problemlösningar när hästarna väl lärt sig panika. De är olika i sina reaktioner. Har man rutin nog brukar man iaf ha större chans att förutse saker och ting.

Oftast då man kommer ut på lastjobb så är hästarna faktiskt inte trygga nog. Men ägarna ser det inte förrän hästen antingen kastar sig, reser sig eller hoppar bom etc.

Att bromsa då hästar stökar är ett bra sätt... att få dem osäkra och farliga i trailern.
Du ska ha en jäkligt åkvan och trygg häst för att ens fundera kring om det är en smart lösning att göra så. Annars riskerar du mer än du har att vinna.
Det finns oändligt mycket fler sätt att träna bort bökande, skrapande etc. Såna där man inte riskerar att hästen blir skraj/ger dem en negativ upplevelse.

Hoppas du har något bra problemlösar-proffs nära dig. Det låter som väl investerade pengar! :)
 
Att träna bort panik i transporten tycker jag bara proffs ska syssla med. Så mitt tips är att ta hjälp.
Bäst är om man kan vara med hästen i trailern och ha den lös i strippad trailer och succesivt öva stängning. Men då måste man som människa dels klara av att inte skada sig där inne. Och dels veta när, var, hur man ska träna för att det ska ge effekt.
Det handlar som med alla annan träning så mycket mer om timeing än VAD man eg gör.
Men är hästen lös och fri att röra sig där inne och man lärt den att kunna gå runt, vända sig kan den genom det få utlopp för viss energi/stress etc och man får inte de där extrema urladdningarna i form av explosioner som leder till bomhopp eller att de försöker slå sig ur etc.

Dock vidhåller jag att det ska bara proffs syssla med. Och inte ens alla proffs!

Som med all träning måste vissa grunder sitta innan man går vidare. Ett duktigt proffs ska kunna veta vad man tränar utanför trailern innan man ens tänker lastning. Och därefter ska man kunna läsa hästen bra nog att se hur länge den är trygg och avancera enligt det. Man måste också ha tekniker och rutin nog att göra rena problemlösningar när hästarna väl lärt sig panika. De är olika i sina reaktioner. Har man rutin nog brukar man iaf ha större chans att förutse saker och ting.

Oftast då man kommer ut på lastjobb så är hästarna faktiskt inte trygga nog. Men ägarna ser det inte förrän hästen antingen kastar sig, reser sig eller hoppar bom etc.

Att bromsa då hästar stökar är ett bra sätt... att få dem osäkra och farliga i trailern.
Du ska ha en jäkligt åkvan och trygg häst för att ens fundera kring om det är en smart lösning att göra så. Annars riskerar du mer än du har att vinna.
Det finns oändligt mycket fler sätt att träna bort bökande, skrapande etc. Såna där man inte riskerar att hästen blir skraj/ger dem en negativ upplevelse.

Hoppas du har något bra problemlösar-proffs nära dig. Det låter som väl investerade pengar! :)

De gånger då jag kört henne och bromsat när hon börjat skrapa är också de gånger hon har åkt bäst och behållt lugnet.

Det har varit så att vi har lastat henne och sedan kört iväg omedelbart och alltid haft kamera så att vi kunnat se vad hon gör. När man kör iväg lugnar hon sig och kan ibland börja stressa upp sig under färden och när hon börjat veva med frambenet har jag bromsat nätt och försiktigt för att få henne att balansera med alla ben. Därefter har hon stått som ett ljus och käkat sitt hö.

Det som jag vill få bort är själva paniken som uppkommer innan man kör iväg i första hand eftersom jag tycker det är ett så pass stort problem och definitivt inte bra för henne. Hon måste kunna stå i en transport som inte kör utan att få total panik.

Får man löst det först så tror jag att körningen kommer gå bra helt och hållet också.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 560
Senast: Blandrastik
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp