Bukefalos 28 år!

Sv: lasta!

Mitt tips är att låna en transport med frontlast.. och träna på att låta hästen gå rakt igenom bara.När hästen göra detta utan problem..
Ta steg 2

Nu ska hästen stanna i transporten förläng denna tid i transporten tills det att hästenkan stå helt stilla i min st 5 minuter..
Nu till steg 2 Sätt för bommen och ta upp rampen och stå där en stund.. ta bort rampen och lär hästen att backa ut..

När allt detta går så lasta och åka iväg=)
Och de viktigaste är att åka regelbundet för åker man inte ofta så tappar hästen förtroendet igen för transporten

Och ha TID att vara stressad är lika med döden!
 
Sv: lasta!

Hur vet du att den fjantar sig?

Varför skulle din häst inte vilja gå in i transporten, men väl genom stalldörren om du säger åt den?

Jag tycker att det är beklagligt att vi så himla lätt avfärdar våra hästars stressreaktioner med "fjant". Att den stänger av kan mycket väl var stress. Att den försöker gå vid sidan kan vara stress, att den helt enkelt står still, till synes oberörd kan vara jävulusisk stress.

Så tänk till en gång till innan du tar till våld, eller obehagligheter.
Sen undrar jag naturligtvis vad det är för "trick" jump_ kan som tydligen inte kan skrivas i ett vanligt inlägg.

Blandrastiken som själv lastar sin treåring som var "olastbar" när han kom för tre månder sedan.


härligt att se någon som förstår att en häst är inte gör någonting utan att det känns fel.
min häst var livrädd för transporter men det var för att hn fick mellanväggen rätt in i sidan när den på något sett låsnade eller hu det var, hände på väg hem från en galopptävling för mer än 6år sedan.
nu går han in utan problem tack vare en som förstod honom.
och vissa säger ju att vissa hästar är bråkiga när man rider ut eller försöker bitas när man sadlar och om man frågar "varför tror du hästen gör så?" svaren blir oftast "han är bara sån" "han är fjantig" "han gillar inte att bli sadlad" "han bara busar"
FEL FEL FEL FEL äsger jag bara
men du har förstått det här med häsatar
jag bugar 1000gånger för dej *bow*
 
Sv: lasta!

Hur vet du att den fjantar sig?

Varför skulle din häst inte vilja gå in i transporten, men väl genom stalldörren om du säger åt den?

Jag tycker att det är beklagligt att vi så himla lätt avfärdar våra hästars stressreaktioner med "fjant". Att den stänger av kan mycket väl var stress. Att den försöker gå vid sidan kan vara stress, att den helt enkelt står still, till synes oberörd kan vara jävulusisk stress.

Så tänk till en gång till innan du tar till våld, eller obehagligheter.
Sen undrar jag naturligtvis vad det är för "trick" jump_ kan som tydligen inte kan skrivas i ett vanligt inlägg.

Blandrastiken som själv lastar sin treåring som var "olastbar" när han kom för tre månder sedan.

Har en häst som inte vill in i transporten om inte matte också går in, jag kan heller inte använda mellanvägg på honom så det e så svårt att träna på att lasta honom ensam eftersom han vill vända sig i transporten om inte jag e med. Han trivs i transporten det är tom så att han går motvilligt ut;) Men sen om vi ridit ett pass och han e trött alltid så när vi ska hem nästan då har han ingen lust(tror inte han e rädd)gillar sin transport. Men han är ett stort tungt envetet kallblod som enligt mig känner att "nej matte jag e trött jag vill inte åka":smirk: Det e inga problem när vi åker hemifrån om matte går med in:smirk: Några tips att ge mig?
 
Sv: lasta!

Vaddå bullshit? Trådskaparen ville ha tips och det har hon fått och naturligt viss funkar inte alla metoder på alla hästar eftersom de är OLIKA INDIVIDER.

Menar du att ditt tips är det som funkar på alla hästar och är därmed det enda som inte är bullshit?
På min häst skulle det vara bullshit...
 
Sv: lasta!

Vaddå bullshit? Trådskaparen ville ha tips och det har hon fått och naturligt viss funkar inte alla metoder på alla hästar eftersom de är OLIKA INDIVIDER.

Menar du att ditt tips är det som funkar på alla hästar och är därmed det enda som inte är bullshit?
På min häst skulle det vara bullshit...

T.ex. ditt tips är bullshit.
"Är det bara trams så hade jag backat till stallet och lastat från stallet direkt upp på släpen. Har man inte möjlighet att backa till stallet så finns det kanske ett garage man kan ta in hästen i och sedan backa till. Är det bara trams så går de garanterat upp direkt." Så skrev du och det stämmer inte. Min ponny går inte på med den metoden, alltså har du fel.

Weed skrev "Man kontaktar en tränare som kan det där med svårlastade hästar och får hjälp av denne som också lär dig hur du ska fortsätta."
Det stämmer inte heller. Hon skulle inte gå på då heller.

Det är därför det är bullshit. Det finns ingen universalmetod utan olika metoder funkar på olika hästar.
 
Sv: lasta!

Det finns ingen universalmetod utan olika metoder funkar på olika hästar.

hej!

Du har helt rätt i att det inte finns universalmetoder, men du har fel i att kalla alla tips som inte funkat på din för bullshit. Jag vet flera svårlastade hästar som går på med linor bakom rumpan, flera som går på om transporten står mot stalldörren och flera som blivit bättre hos "NH"-tränare.

Min egen var hopplös när jag köpte henne, oftast gick det jättebra att lasta, men vissa dagar gick det inte alls. Hon var inte ett dugg rädd eller osäker, skulle bara visa vem som bestämde och VILLE inte. Min lösning (nu blir jag väl halshuggen) på henne var mycket enkel, godis som belöning när hon gått in (inte när hon står på lämmen- den lärde hon sej superfort, då behöver man inte gå längre än bara en hov på lämmen) och när hon började backa efter att gått upp på lämmen ett ordentligt rapp i ändan med ett spö, vips så stog hon i transporten!!!

Nu för tiden går hon in med bara godis (eller egentligen utan också, men jag vill gärna ge henne belöningen), och ibland en smackning bakom rumpan. När vi kommer med transport komer hon och vill in och åka, så jag tror inte hon tagit skada det minsta av min metod. Dock skulle jag vara mycket försiktig med att använda den på rädda/nervösa hästar, som antagligen blir värre av det.

/ Lavinia, som även lyft in (och ut) hästar ur transporten
 
Sv: lasta!

Du har helt rätt i att det inte finns universalmetoder, men du har fel i att kalla alla tips som inte funkat på din för bullshit. Jag vet flera svårlastade hästar som går på med linor bakom rumpan, flera som går på om transporten står mot stalldörren och flera som blivit bättre hos "NH"-tränare.

Nu har du nog inte läst ordentligt. Det som är bullshit är påståendet att det funkar på alla hästar som inte är rädda, som Hoppla10 påstod. Så är det inte och därmed är det bullshit.
 
Sv: lasta!

Nu har du nog inte läst ordentligt. Det som är bullshit är påståendet att det funkar på alla hästar som inte är rädda, som Hoppla10 påstod. Så är det inte och därmed är det bullshit.

Har aldrig påstått att det funkar på alla hästar, jag skrev vad jag hade försökt med. Och de flest hästar som är LITE smarta vill faktiskt inte stå i ett stall eller garage hela dagen. Men jag tycker att ditt förslag är BULLSHIT för det hade aldrig funkat på min häst....så det är du som har FEL lika mycket som jag skulle ha fel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lasta!

Hej,
jag köpte en sk "lastsele" för många år sen då jag hade en problemhäst vad gällde lastning. Hästen var inne i trailern på nolltid och efter ett par gånger med selen försökte jag utan sele. Då skulle han inte gå in, då tog jag fram och visade selen för honom och han gick direkt in och ställde sig i trailern. Sen dess hade jag inga problem med lastning utan åkte ensam kors och tvärs till tävlingar och träningar. Jag har under åren hjälpt många med "omöjliga" hästar med min sele. Har aldrig misslyckats.
 
Sv: lasta!

Har aldrig påstått att det funkar på alla hästar, jag skrev vad jag hade försökt med. Och de flest hästar som är LITE smarta vill faktiskt inte stå i ett stall eller garage hela dagen. Men jag tycker att ditt förslag är BULLSHIT för det hade aldrig funkat på min häst....så det är du som har FEL lika mycket som jag skulle ha fel

Jodu, du påstod att hästen garanterat skulle gå upp i släpet då. Det kan man nog kalla att du påstår att det funkar på alla hästar som inte är rädda.
"Är det bara trams så hade jag backat till stallet och lastat från stallet direkt upp på släpen. Har man inte möjlighet att backa till stallet så finns det kanske ett garage man kan ta in hästen i och sedan backa till. Är det bara trams så går de garanterat upp direkt."

Jag påstod heller aldrig att mitt förslag funkade på alla hästar. Det är skillnaden.
 
Sv: lasta!

Hej,
jag köpte en sk "lastsele" för många år sen då jag hade en problemhäst vad gällde lastning. Hästen var inne i trailern på nolltid och efter ett par gånger med selen försökte jag utan sele. Då skulle han inte gå in, då tog jag fram och visade selen för honom och han gick direkt in och ställde sig i trailern. Sen dess hade jag inga problem med lastning utan åkte ensam kors och tvärs till tävlingar och träningar. Jag har under åren hjälpt många med "omöjliga" hästar med min sele. Har aldrig misslyckats.

:smirk: Min ponny skulle du misslyckas med. Men det gör ingenting för hon går in så snällt med sin tröja på huvudet :D
 
Sv: lasta!

För några år sedan vad min häst väldigt lättlastad och traskade på transporten. Men några år sedan blev hon bara svårare och svårare att lasta. Alla möjliga metoder testades och gick mycket bra till en början men efter ett tag så lärde hon sig att vägra. När linorna åkte fram gick hon in med en gång för att några veckor senare kasta sig bakåt och därmed komma ur linorna eftersom vi inte orkade hålla kvar. Efter det började vi lasta från paddocken och som tidigare gick hon i de första gångerna för att sedan bli svårare....

Min häst var inte ett dugg rädd från transporten men hon kom helt enkelt på olika sätt att vägra gå in. Trots att jag aldrig slutat lasta när jag väl har börjat, envist har hon till slut gått in (om det så tog timmatal)... Till slut tröttnade vi på hennes fjanterier och blev arga på henne och pappa hotade med en planka bakom baken, ställde hästen framför och gav hästen en liten klapp och sen ett tryck och en sträng obehaglig röst. Vips så hoppade hästen in i transporten.

Men efter ett tag tyckte vi det var jobbigt att behöva ta med en plankan och bli arga. Vi körde in transporten i hagen och öppnade den när det var matdags. Gissa vilket rabalder det blev bland våra två hästar. De gick in och ut och åt en massa. När hästen var inne i transporten problematiserade jag detta med tiden, pratade och klappade på baken, stängde luckan m.m. och hela tiden stod hon och mumsade lugnt på sin mat. Idag blir min häst överlycklig om hon ser en transport och när lämmen fälls ner är hon inne direkt... för transpoten betyder mat för henne....

Hoppas att det löser sig för dig!!
 
Sv: lasta!

För några år sedan vad min häst väldigt lättlastad och traskade på transporten. Men några år sedan blev hon bara svårare och svårare att lasta. Alla möjliga metoder testades och gick mycket bra till en början men efter ett tag så lärde hon sig att vägra. När linorna åkte fram gick hon in med en gång för att några veckor senare kasta sig bakåt och därmed komma ur linorna eftersom vi inte orkade hålla kvar. Efter det började vi lasta från paddocken och som tidigare gick hon i de första gångerna för att sedan bli svårare....

Min häst var inte ett dugg rädd från transporten men hon kom helt enkelt på olika sätt att vägra gå in. Trots att jag aldrig slutat lasta när jag väl har börjat, envist har hon till slut gått in (om det så tog timmatal)... Till slut tröttnade vi på hennes fjanterier och blev arga på henne och pappa hotade med en planka bakom baken, ställde hästen framför och gav hästen en liten klapp och sen ett tryck och en sträng obehaglig röst. Vips så hoppade hästen in i transporten.

Men efter ett tag tyckte vi det var jobbigt att behöva ta med en plankan och bli arga. Vi körde in transporten i hagen och öppnade den när det var matdags. Gissa vilket rabalder det blev bland våra två hästar. De gick in och ut och åt en massa. När hästen var inne i transporten problematiserade jag detta med tiden, pratade och klappade på baken, stängde luckan m.m. och hela tiden stod hon och mumsade lugnt på sin mat. Idag blir min häst överlycklig om hon ser en transport och när lämmen fälls ner är hon inne direkt... för transpoten betyder mat för henne....

Hoppas att det löser sig för dig!!

*Tips*
Lär dig knapplåna. När du trycker på fel persons svarsknapp är det bra om du i början av inlägget skriver t.ex. *Knapplån*
 
Sv: lasta!

jag hatar allt som heter linor i och med lastning.
OM hästen får panik och slänger sig bakåt kan du ka 100 linor antingen skadar sig du eller hästen på linorna men linorna kan inte hålla tillbaks en panikslagen häst som kastar sig bakåt:crazy:

Utan jag tror på tålamod och åter igen tålamod inga piskor inge höga toner oingenting bara locka med mat ist.. hästen ska förknippa transporten med något bra och mat gillar de flesta hästarna.
Jag tar helltre fram en morot och hästen går in än 2 linor 2 piskor:smirk:

Att backa intill en dörr vet jag kan funka på vissa hästar.. men det är bara en genväg.. den dagen man inte har en dörr att backa in till då?

Här tycker jag det är livsviktigt att börja träna en häst redan som 1 månad. Det är lättare att övertala en 60 kilos föl unge att transporten ej är farlig än en fullvuxen häst på 600 kilo
Dessutom kan man här dra nytta av stoet.. går hon in utan problem tar fölet efter=)
 
Sv: lasta!

Hur ska man göra med hästar som går in i transporten, men sen kastar sig ut vind för våg ? och som sen inte går in igen när den fått kasta sig ut ?:crazy:


ser att du fått tips om linor och dylikt. men på min häst funkar inte de, så vi har enn playwood skiva när vi går bakom. Hon ser den mer som ett stopp,linan blir hon bara sur på....

lycka till
 
Sv: lasta!

Det handlar ofta om ledarskap, ser hästen dej som ledare går den in (om den inte är rädd som du säger) annars testar den ju självklart andra vägar. Försök få mer respekt genom att träna den vid hand, den ska stanna, gå osv exakt när du säger till.

Kan hjälpa att ta till kedja, men det MÅSTE användas på rätt sätt. Så fort hästen tänkter framåt ska du lätta.

Lycka till!
 
Sv: lasta!

Min foderhäst är en (nybliven) valack på 4 år, och han är väldigt svårlastad. Till synes är det bara fjant, han är en sån som inte gärna vill göra som jag säger. Men det beror nog på att han är ovan vid att transporteras, och inte har fått tillräckligt mycket lastträning.
Vi har försökt flera olika metoder, och de senaste gångerna har det blivit en tröja över huvudet eftersom vi har haft ont om tid (veterinärbesök). Men vi brukar börja med att försöka gå rakt på, men då stannar han framför lämmen. Jag håller ett stadigt tag i grimskaftet, och när han tar ett steg framåt belönar jag med att ge efter. Sedan fortsätter jag så, och det brukar fungera tills han får huvudet inne i transporten. Då backar han (eller kastar sig) ut igen. Om man försöker dra i honom kastar han sig bakåt. Försöker man med linor eller tryck bakifrån kastar han sig bakåt (händer att han reser sig, och har även slagit runt någon gång). Han kastar sig helt enkelt bakåt när han blir det minsta pressad. Vi har lyckats få på honom utan att använda tröja över huvudet, men då har det tagit mellan 1/2 till 1 timme, och resulterat i att han har fått en del sår och att jag fått armarna halvt avslitna (pga att han kastar sig bakåt)... Och nu de senaste gångerna har tröjan också fungerat sämre. Han är ju ingen korkad häst, så nu börjar han lära sig vad tröjan betyder. Så fort han får en hov på lämmen stannar han och vägrar att gå. Ibland tappar jag tålamodet och blir arg, men det gör ju aldrig saken bättre.
När han väl är inne så åker han utan problem, det är heller inga problem att lasta av.

Nu är han precis nykastrerad, men när konvalescensen är över måste vi börja träna ordentligt, och låta det ta den tid det tar. Det är nog bara att ha tålamod, och träna, träna, träna... Om man ger det en stund varje dag (eller så ofta man kan) så borde det inte dröja så länge innan han kan gå på transporten utan problem (detta gäller alltså min häst). Jag tror att tålamod och kontinuerlig, målmedveten träning är det som fungerar bäst i längden.
 
Sv: lasta!

Hmm.. det är alltid intressant att läsa om lastning. :idea:

I något av inläggen läste jag om att "hästen litar på sin flockledare".
Det måste ha varit det mest vesäntliga jag läst av alla dessa trådar.
Jag har själv varit i den situationen att det tagit en hel dag att lasta hästen- för att den sedan ska slänga sig ut.

1. Befäst ledarskapet
2. Upprätthåll detta regelbundet
3. Lita på dig själv- alla andra vill alltid "vara experter"
4. Ta god tid på dig- eller så lång tid som hästen behöver.
5. Om du behöver en medhjälpare - ta med en person du litar på och som är lugn bland hästar. Jag tar alltid med mig min pappa när jag lastar ovana/rädda hästar. Det funkar alltid!


Kram och lycka till !:)
 
Sv: lasta!

NU kommer jag få alla på buke emot mig, menmen;)

Min ponny har alltid gått direkt in, men så ville han inte en dag, men jag kunde locka in honom med morötter. Men nästa gång fungerade inte det helelr.Jag testade att snurra honom med tröja över huvudet, eftersom jag vet andra hästar som går på då, men inte han=) då rasslade vi in honom, dvs. fäste två linor i transprten o började svänga dem upp och ner på bägge sidor av honom. Han gick in efter 5 min.
Nästa gång vi skulle lasta bad jag en annan person om hjälp, eftersom han backar ifrån transporten hade hon en kedja i munnen på honom, så han inte kunde gå bakåt. Sen kunde va lägga en lina runt rumpan på honom smacka ett par gånger o sen var han inne. Efter det lastade vi honom två gånger med bara lina bakom rumpan. Igår när vi var på tävling ville han in i transporten självmant, det kan oxå vart en bidragande orsak att det stodett sto därinnne som han tycker väldigt mkt om=)

Kanske ska tillägga ett jag tycker att n häst är jobbig att lasta om det tar mer än 3 minuter, så det är inte länge vi har hållt på att "bråka" med honom, den gång det tog längst tid att lasta höll vi på i en kvart
 
Sv: lasta!

Min foderhäst är en (nybliven) valack på 4 år, och han är väldigt svårlastad. Till synes är det bara fjant, han är en sån som inte gärna vill göra som jag säger. Men det beror nog på att han är ovan vid att transporteras, och inte har fått tillräckligt mycket lastträning.
Vi har försökt flera olika metoder, och de senaste gångerna har det blivit en tröja över huvudet eftersom vi har haft ont om tid (veterinärbesök). Men vi brukar börja med att försöka gå rakt på, men då stannar han framför lämmen. Jag håller ett stadigt tag i grimskaftet, och när han tar ett steg framåt belönar jag med att ge efter. Sedan fortsätter jag så, och det brukar fungera tills han får huvudet inne i transporten. Då backar han (eller kastar sig) ut igen. Om man försöker dra i honom kastar han sig bakåt. Försöker man med linor eller tryck bakifrån kastar han sig bakåt (händer att han reser sig, och har även slagit runt någon gång). Han kastar sig helt enkelt bakåt när han blir det minsta pressad. Vi har lyckats få på honom utan att använda tröja över huvudet, men då har det tagit mellan 1/2 till 1 timme, och resulterat i att han har fått en del sår och att jag fått armarna halvt avslitna (pga att han kastar sig bakåt)... Och nu de senaste gångerna har tröjan också fungerat sämre. Han är ju ingen korkad häst, så nu börjar han lära sig vad tröjan betyder. Så fort han får en hov på lämmen stannar han och vägrar att gå. Ibland tappar jag tålamodet och blir arg, men det gör ju aldrig saken bättre.
När han väl är inne så åker han utan problem, det är heller inga problem att lasta av.

Det där låter precis som min valack! Som han var alltså :idea:

från början var han lättlastad, men så en dag var det bara tvärstopp, och den gången blev jag tvungen att ge mig pga tidbrist, och sedan hade jag stooora problem.
Linor fästade i sidan på transporten funkade inte när han bara reste sig och kastade sig åt sidan över linorna :eek:
Testade att skrämmas med elstängsel men det funkade inte heller..
Jag berättar inte vad jag mer testade, men det var inte trevligt för någon och det hjälpte inte ett dugg :(

Efter mycket om och men och trasslande skadade han min hand (eller det var ju mitt fel såklart :crazy: ) och då stod jag där med bara en hand.. hur göra?

Jag märkte att han hellre gick upp från sidan av lämmen, då slapp han stå så mycket på den läskiga, men sen var det ändå stopp, kastade sig bara ut åt sidan...
Testade då att ta en lina och lägga över bommen för att vinscha(staving?) in honom medan jag stod på lämmen bredvid honom. Då kastade han sig såklart ändå åt sidan och höll på att spräcka transportsidan innan jag släppte efter...
Problemet när man blir tvungen att släppa efter är ju att han lär sig att drar han bara tillräckligt så kommer han lös... så nästa gång drar han ju ännu värre...
Då slog det mig att jag kunde lägga linan över bommen och låta den löpa på utsidan av hästen, runt baken precis ovanför hasen och sedan stod jag på lämmen jämte honom.
På det viset klarar man att hålla emot riktigt hårt med bara en hand, men det bästa är att om han reser sig så drar han in sina egna bakben under sig :idea: = mkt obehagligt.
När han inte kan resa sig så kan han inte kasta sig åt sidan över linan vilket gör att jag lätt kan hindra hela bakdelen från att kasta sig av lämmen sidledes. :idea:
Efter att ha testat vad som händer när man sliter upp huvudet insåg min kloka häst snabbt att det intevar så smart. han kan heller inte backa då linan ovanför hasen hålls på plats av kraften från hans eget huvud(som han ju försöker dra ur transporten).
Resultatet blir att jag lugnt kan stå bredvid honom, jag drar inte in honom, hindrar honom bara från att backa. Så står jag där och ber honom gå in. Tillslut blir han ju less och går steg för steg in, och då kortar jag efter så att han inte backar.
Första gången tog det väl 40 min, andra gången typ 5 min. :love:

Men detta skulle jag INTE rekommendera på en häst som har panik!
Men på hästar som inte VILL verkar det funka fint på, när det handlar om vem som bestämmer.
En ledare ska vara lugn, bestämd och självsäker, slår man och blir förbannad sjunker man lågt i hästens ögon...

Jag har nu insett att anledningen till att min kille slutade vilja åka var att hon som alltid körde honom(jag hade ingen dragbil) körde väldigt ryckigt med kraftiga starter och inbromsningar. Han blev nog inte rädd, men det var tillräckligt obehagligt för att han inte skulle vilja åka mer. När vi nu bara kört med boggi och jättesuperlugnt kliver han på innan jag hunnit spänna linan. :love:
Men sist vi åkte till en träning var det en annan som körde väldigt ryckigt, och då var det genst krångel vid lastningen igen. :mad:

tänk på det ni som har hästar som är svåra att lasta, det kan bero på hur ni kör!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 817
Senast: SiZo
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
681
Senast: Luff
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 657
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp