Lastgaller+grindar vs bur

Haukur

Trådstartare
Dax att byta bil och vi funderar på hur sjutton vi ska göra. 4 hundar med någorlunda storlek på, karl som är jägare och familjeplanering på g kräver lite plats. Börjar likna en buss och det är vi väl mindre sugna på. Funderar därför på någon "postbilsmodell" (caddy, kangoo, berlingo osv) och sen köra med lastgaller och grindar för att utnyttja utrymmet maximalt.
Men jag funderar på, hur krocksäkert är lastgaller och grindar jämfört med krocktestad bur? Nu snackar vi alltså lastgaller och grindar monterade på verkstad/av någon som kan och rejäla grejer som är krocktestade från början.

Har ni tips på bilar med stooort bagageutrymme så får ni gärna tipsa om det också. Två hundar över 60 cm i mank, en på 55 cm och en på 45 cm kräver ju lite plats... Helst vill jag ha en miljöbil också (el, gas eller etanol), karln vill ha en fyrhjulsdriven...

Sv: Lastgaller+grindar vs bur

Jag vet inte ang krocksäkerhet, mest troligt sämre då en bur = en hund, och med galler + grindar så kan hundarna kastas mot varandra och 'mosa' varandra.

Ett lastgaller är dessutom inte gjort för att 'ge efter' något vid en krock, vilket en bur ska göra. Är buren för 'hård' så fungerar den inte lika bra som en som deformeras liiiite.

Having said that så har jag haft både och, och jag föredrar ur alla aspekter utom möjligen krocksäkerhet, galler + grindar. Man har när man inte har hundar i bilen kvar fullt lastutrymme och slipper ta i/ur burar. Iaf mina hundar har iaf gillat att ligga nära osv även i bilen. Förutom när U hade ont och mådde dåligt, och de rent allmänt gick varandra på nerverna och rök ihop. Det var enda anledningen jag skaffade bur, så en kunde sitta i bur och en mellan bur + galler (buren blev som grind där). Så där är väl fördelen med burar, man kan köra och lämna löptikar med hanar om man har så, och även hundar som inte är fullt kontanta kan transporteras ihop.

Ja, en till fördel med bur finns det, hundar som är oroliga och 'far runt' för mycket därbak då.

Men, bortsett från krocksäkerheten, så skulle jag sålänge jag hade hundar som var kompisar och ingen risk för parning välja grindar + galler.

Dock, en aspekt, som ni nog kommer undan med om ni köper så stort som ni tänkt. Det där med att burens mått så ska hunden kunna stå upp och bla bla. Det gör att det i princip inte finns en enda personbilskombi som 70 - 75 cm hund kan åka i bur i lagligt. (Vet inte hur det är med 60 cm i mkh, inte kollat var gränsen blir).

Med lastgaller + grindar är det ingen bur utan en bil, och en måttreglerat.

Dvs stoppar jag in V i buren bryter jag mot djurskyddslagen - stoppar jag in honom med EXAKT samma takhöjd men bakom lastgaller bryter jag inte mot djurskyddslagen. Helt ologiskt..

Vi har alla i samma bur i nuvarande bilen också, eller snarare, tre i bur och en i Allsafe-sele så ur den krocksäkerhetssynpunkten är det ju lika illa. Har inga planer på en bur till varje hund heller, dels för att då får vi köpa BUSS och dels för att hundarna trivs bäst när de är ihop och dessutom håller de värmen bättre när de sitter i bil under jakter. Problem med löptikar har vi inte heller eftersom alla utom en (hanne) är kastrerad och jag kan inte se att vi kommer skaffa fertil tik innom den närmsta tiden och gör vi det kastreras sista hanhunden också. Ska man ha en till hund med som inte ingår i flocken och kan åka med de andra kan man ju göra ett undantag och ha den i baksätet, har som sagt en bilsele och den kommer vi ha kvar eftersom vi även har en liten pendlarbil.
Så det kanske lutar åt lastgaller+grindar i alla fall, känn faktiskt lättare att hålla rent också. Vet du (eller någon annan) något vettigt märke på grindar som är hyfsat krocksäkra och helst låsbara? Jag upplever att lastgaller alltid är robusta (om man inte köper sånna man klämmer fast i bilen) men grindar kan se ut hur skit som helst. Vill ha nåt rejält som inte splittras och blir vasst om olyckan skulle vara framme.

Jeppe kollade jag mest på när jag kollade efter grind. De är både låsbara och krocktestade.Sök på jeppeprodukter på google så hittar du.

Man kan även ha mellanvägg om man har galler och grindar. Då äts inte så mycket utrymme upp som av en bur.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 563
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har kikat lite efter bur till min nya bil. Största hunden ligger på 38 kg och 63 cm i manken, den mindre är fortfarande valp men...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en bil idag där hundarna åker i bagaget, med lastgaller framåt och jeppegrindar bakåt, jag skulle egentligen vilja fälla...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈