Sv: Lasthjälp?
VARFÖR reser hon sig? Det är för mig en ganska viktig fråga. Är det för hon känner sig instängd och tvingad (klaustrofobisk) eller för hon är rädd för släpet om hon inte får ta det i egen takt? Eller blir hon bara FÖRBANNAD?
Jag har en lättlastad dam, och en svårlastad herre.
Åringen är lättlastad OM man bara låter henne få ta det i sin takt. Dvs vi knatar fram till släpet, hon funderar på livet i 30 sek - 1 minut och går sedan lugnt och fint på och står där. jätteenkelt, kan lasta och åka själv (dvs beh ingen hjälp). Däremot OM jag under hennes 'fundera på livet' period tar i henne och sätter press på henne så kan jag glömma få på henne förrän jag lugnat ner situationen igen och vi tar det i en takt hon tycker är okej. Utan tar jag i henne och försöker 'tvinga' in henne (bakifrån eller framifrån spelar ingen roll) så protesterar hon. Och kastar sig av och eller ställer sig. Eftersom hon är ung och har många års transportåkande framför sigså låter jag bli att pressa henne när hon inte klarar av det. Det kommer med tiden. Hon är alltså inte rädd, hon vill bara ta det i sin takt (översatt: HON vill bestämam om hon ska på eller ej). genom att NU ta en strid med henne kan jag lägag grunden till framtida lastproblem, så nu tar vi det i hennes takt och jag pressar henne bara om hon börjar fokusera på fel saker (dvs tappar fokus på transporten). Och jag håller lite LÄTT press på henen när hon 'funderar' (det gick inte heller förr). Samtidigt jobbar vi UTANFÖR transportsituationer med att alltid och ovillkorligen ge efter för tryck från grimman (för det är där det brister när hon protesterar mot att jag sätter press på henne i lastningssituationer).
Valacken är nio år, resvan, INTE rädd för transporten men VRÅNGAR (lång story som jag besparar er, men han är garanterat INTE rädd). han är såpass gammal att han VET att man inte får bete sig hur som helst (och ger prickfritt efter för tryck i ALLA andra situationer utom lastning). Honom sätter jag hårt mot hårt på. Han får en chans att gå in som hans ka (och han gör det under sina bra dagar), men börjar han då tramsa så drar jag in honom, punkt slut.
En RÄDD häst skulle jag inte pressa ett enda dugg, varesig med sopkvast eller linor eller press.
Så är häten rädd eller vrång? Känner den sig klaustrofobisk eller blir den osäker för den inte själv känner att 'nu är det okej att gå in'? Eller protesterar den mot att göra som du vill när du vill? Osv.
hur är hon i andra situationer, kan hon vrånga där med och trassla? ger hon i alla situationer efter för tryck annars?
Några tips på vägen kan vara att gå igenom transporten (kräver fronturlast) både åt 'rätt' håll och åt 'fel' håll, en helt öppen transport som de kan gå igenom minskar klustrofobin. och träna i anadra situationer (inte bara lugna, trygga alltså) på att hon alltid ska lyssna på dig och ge efter för tryck. Gör hon det inte annars så är det lite väl optimistiskt att hoppas att hon gör det vid lastning.
Och så skulle jag SÅLÄNGE låta bli att ta tag i henen framifrån, utan använda sopkvast när det måste lastas. Få det att bli så odramatiskt och behagligt som möjligt medan du parallellt jobbar med de andra situationerna etc.
Lycka till!