Lastning o transport

morris

Trådstartare
Ska om några dagar för första gången själv ansvara för lastning och transport av en häst (har andra männsikor med, men de är inte speciellt hästvana). Är det något speciellt man ska tänka på? Jag har varit med och "assisterat" vid flera lastningar, men som sagt aldrig själv haft ansvaret. Är det några små delatjer som är lätta att glömma eller? (Det är en lättlastad häst så det bör inte bli några problem, jag är mer orolig för saker "runt omkring".)
Nån som har några tips o idéer till en oerfaren?

Ta det lugn först och främst, då funkar allt utan problem. :)

Ska hästen ha hö i transporten så se till att knyta upp hönätet i lagom höjd så inte hästen kan fastna i det.

Är det en lång resa så ta med vatten och hink så att ni kan stanna och ge hästen vatten.

Ordentliga transportskydd ska man ha. Jag använder paddar och fleece- el yllelindor. Och så lindar jag alltid ner över hoven. har du skydd så se till att de sitter stadigt. Glider de runt så kan häste irriteras av dem och börja stampa runt i släpet.

Svanskydd är bra om man är rädd om svansen el om hästen gruggar svansen mot bommen.

Det går nog bra ska du se.

Viktigt är att stänga bakom hästen innan du sätter fast den i fram. OM hästen skulle få panik av någon anledning så sitter den inte fast enbart i huvudet, dom kan göra sig illa grymt på det..
Lika när du ska last ut knäpp loss hästen i fram först innan du tar bort bommen i bak.
Det är det allra viktigaste tycker jag.!

/ Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 954
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 002
Senast: LiviaFilippa
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 978
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 119
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka