lastningsfrågor (introducera bakbommen)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 711
L

lill_flesky

Har lasttränat en hel del med hästen, som var rejält svårlastad förut, senast vi var iväg så höll vi på i två timmar, hästen reste sig och var helt uppjagad. Det är nog något bland det värsta jag sett och jag mådde riktigt dåligt då, så jag tackar gudarna för att var folk som var så snälla och hjälpte till.

Men i alla fall så var det inget jag ville uppleva igen så nu har vi lasttränat ett tag nu och pållan är jätteduktig, går in direkt, står kvar i transporten och går ut när jag ber henne om det. Kan vara lite osäker ibland och backa ut men oftast står hon kvar snällt och lungt.

Och så till själva frågan. När tycker ni att det är lämpligt att börja stänga för med bom? Hur introducerar man bäst bommen? stänger för direkt och låter hästen "märka" själv att den är där eller :confused:
jag tar gärna emot förslag och ideér! :)

Jag skulle börjat med att först klappa henne där bak och skramlat lite med bommen, om hon inte reagerar och varit lugn hade jag satt för den och låtit henne känna att den är där själv.
Se till så att ni kan få av bommen snabbt om hon får panik.
Lycka till!

tackar :) Hon är van med att folk står och klappar henne på rumpen när hon är i tarnsporten och så brukar vi försöka skramla och hoppa lite med/på rampen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: kryckan
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 317
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 514
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?