Eliteanka
Trådstartare
Min 4åring har utan problem gått att lasta och har gått in nästan direkt varje gång. Men för ett tag sen så fastnade han under mellanväggen med bakhoven och skadade sig. Inget allvarligt men tror det har gjort rätt ont för han var väldigt stirrig under hela färden (var tvungen att fortsätta köra). Efter det så lastade jag inte honom på ett tag. Sen skulle vi lastträna honom, med en annan transport och han gick på nästan direkt, tänkte att då är det nog inget problem. Men när vi använde samma transport som han skadat sig i så totalvägra han gå in. Han är absolut inte elak eller verkar inte rädd heller. Men han bara vägrar. Har provat att peta på honom med spö, trycka in honom, vänta in honom och allt annat sånt där man kan göra. Vi försökte i 4 timmar och gav sen upp, hade inget annat val... Tänkte börja lastträna återigen nu om några veckor. Tror ni det kan bero på att han faktiskt skadat sig i den transporten så att han vägrar gå in? Borde jag försöka med samma transport eller ta en annan? Och vad ska jag tänka på när jag ska träna honom? ALLA tips är välkomna, för lasta hästen måste jag ju kunna göra!