Bukefalos 28 år!

Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Har läst en del trådar om detta men de flesta tyckte jag inte stämde riktigt med mitt problem så jag provar här om någon kan ge mig lite tips.

Vi har haft vår pålle i lite mer än ett år och har inte kört så mycket i transport med honom, i princip bara när vi köpte honom samt när vi strax därefter bytte stall. Jag kände direkt att han behövde lastträning. Han var inte på något sätt panikslagen utan verkade bara lite osäker.

Så vi satte igång att lastträna och då vill jag påpeka att vi har enbart försökt använda sunda förnuftet och tagit hänsyn till hur just VÅR pålle fungerar och reagerar. Vi är inga Nh-människor i den bemärkelsen att vi gått kurser mm men vi har en grundinställning att man måste försöka förstå sin hästs beteende och försöka få tillit till varandra. Därför har vi från början bestämt oss för att inte använda våld och att träna, träna, träna.

Kan också tillägga att vi har ett äldre släp som vi har renoverat.
Vi har tex satt en kraftig ring i framväggen för uppbindning, vi har i stället för den gamla och livsfarliga bak-kedjan satt i en rejäl och stabil dörr som täcker hela öppningen bak. Detta gör att pållen kan åka brett (utan mellanvägg).

I början när vi tränade så tvekade han. Stannade och nosade på rampen osv, men det lät vi honom göra. Sen kunde han gå upp en bit men sen stanna. Det fick han också göra.

Till slut så gick han lugnt hela vägen in och tog en tuss hö från hönätet men backade sedan lika lugnt ut igen.

Vi hade bestämt oss för att i detta läget inte binda honom eller försöka stoppa honom och vi kände att vi var på rätt väg.
Vi fortsatte med att lugnt lasta - han går ut - vi leder in honom igen -han går ut igen efter ett tag osv......

Men sen tror jag att vi gjorde världens misstag! :(

Vi började funder på om vi verkligen skulle låta honom gå ut igen hela tiden?Vi fick för oss att han "lärt" sig att han kunde traska in och hämta en tuss hö och sedan gå ut igen å sen om igen å igen ......

Vi vågade inte binda honom ifall han skulle få panik så vi passade på att först stänga bakdörren (inte rampen alltså) och sen binda. Det funkade faktiskt men han tryckte rumpan bakåt men när han kände att det var stopp så fogade han sig och började äta hö.

Vi blev så glada att det funkat (även om jag kände en liten klump i halsen -( vi hade ju "lurat" och överrumplat honom )
Vi körde försiktigt ca 3 km till ridhuset och urlastningen var inga problem. Öppnar lämmen, dottern står där inne och binder upp, öppnar bakdörren och dottern får honom att lugnt backa ut.

Sen när vi ska hem igen så känner jag att vi kanske haft för bråttom.
Han går in men är spänd och står inte kvar lika länge som han brukar.
Vi får lasta på igen flera gånger innan jag lyckas hinna stänga dörren.
När han väl är inne så står han stilla och äter.

Urlastningen hemma går lika lugnt tillväga som innan.

Så igår då så lastar vi honom igen och nu känns det inte rätt. Han går som vanligt lugnt rakt in i transporten men backar omedelbart ut igen. Vi "lyckas" till slut stänga dörren (jag önskar att jag låtit bli) och kör iväg till ridhuset. Urlasningen=inga problem dvs lugnt och stilla.

Sen ska vi hem. :( Han går rakt in som vanligt men när jag ska stänga så kastar han sig bakåt vilket han inte har gjort innan och vi bestämmer oss direkt att vi har varit otroligt korkade och att vi inte ska förstöra ännu mer och kanske även skada både oss själva och hästen så dottern rider hem i stället.

Så som jag ser det så är han inte rädd för transporten. Han är verkligen helt avslappnad när han går rakt in. Men han känner sig inte trygg med att stanna kvar där inne utan vill kunna gå av igen och när vi då stänger bakom honom så får han panik. Till saken hör att han är ganska bakskygg.

Hur ska vi gå åt detta? Hur ska vi träna för att han till slut ska känna sig trygg med att stå kvar. Jag vill ju komma dithän att han står kvar av sig själv och inte för att vi har stoppat hans "flyktväg" med rep och dörrar.

Ska vi börja om från början och låta honom gå in och ut hela tiden utan krav? Snälla, kom med så många tips ni bara kan.
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av vad som skulle vara bäst i din situation :o men du känner ju din häst och vet väldigt väl hur och varför han fungerar som han gör. Fortsätt med något som känns bra!
Jag kan inte se något fel i att gå ut och in, ut och in igen om det får honom att känna sig tryggare.
Kanske det skulle göra transporten tryggare om han fick gå in, stänga dörrarna och vara uppbunden medan du, i stället för att köra någonstans, pysslar med honom inne i transporten (ryktar, gosar)?? så att han till en början inte behöver förknippa transporten enbart med den obekvämlighet som blir vid färd - gungande golv, buller, avgaslukt mm.

Har du förresten stoppat igen öronen på honom någon gång?
Hittills har jag själv bara transporterat hem min häst när jag köpte honom, men hans förra ägare (travtränare) som skjutsar hästar ofta berättade att hon alltid stoppar bomull i hästarnas öron innan transport för att minska en del av bullret. Det låter ju rätt mycket i en transport - inte bara eventuellt skrammel utan även dragbilen, mötande och bakomliggande fordon mm. Detta bidrar säkert till att miljön inte känns så trygg precis.

Om du tänker testa detta kan det ju vara bra att "proppa" igen öronen någon annan stans än i transporten första gångerna (om han nu inte redan är van det förstås).

Vet inte om du blev klokare av detta :smirk: ..... lite funderingar bara.

Lycka till! hur du än gör!

hej med mej
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Hästar är som sagt inga dumma djur, dom vet vad det är som gäller, du behöver bara tänka tanken.
Det ni behöver träna på är att när linan/grimmskaftet spänns så är det stopp! och absolut ingenting annat som gäller.

Antagligen så tycker han att det är lite läskigt att bli instängd, själva "instägningsfasen", och det är ju inte så konstigt. Men jag tror att det är viktigt att man talar om för sin häst att "nu stänger vi här, men det är ingenting att oroa sig för", och sedan att man litar på hästen att den faktiskt står kvar. Kan man inte lita på hästen får hästen svårt att lita på oss.

I alla fall, detta problem är inte alls ovanligt, men det är svårt att bli av med det heller, egentligen handlar det bara om att han ska lyssna på vad du säger i alla situationer, oavsett vad det handlar om.
Det enklaste är att börja utanför transporten och se så att alla kommandon. prova sedan att gå in som vanligt i transporten (och ta bort hönätet till början så hästen konsentrera sig på vad den håller på, man kan inte lura hästen att stå kvar med hjälp av hö) när hästen sen tänker kliva ur, så precis när den tänker tanken så ber du den att stanna genom att ge stoppkommando tex. prrro, eller vad du brukar använda. Oftast räcker inte det första gången utan man måste ta ett rätt bra tag i linan också (jag använder lina så att man inte behöver flyga med hästen ut om den får för sig det) för att verkligen markera att det är stopp som gäller. det gäller att hitta ett läge i spänningen av linan så att det verkligen är ett bestämt stopp men att hästen ändå kan ta sig ut utan att vi åker med. Första gången så brukar det gå rätt fort ut, men när hästen väl inser att den kan komma ut så brukar de lugna ner sig, men det brukar som sagt var ta några gånger. Så fort hästen stannar när du ber den, så slappa linan så fort du bara kan och beröm. Och så på igen.

Efter ett tag så brukar man bara kunna använda rösten för att få hästen att stå kvar. Och var inte rädd för att "berätta" för hästen vad du tänker göra, för annars vågar hästen inte lita på dig.
lycka till!
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

:idea: Aha! Tack för svaret med bomullen i öronen. Det är faktiskt värt att prova. Han är faktiskt ganska känslig för ljud.

Sen kan jag också "köpa" ditt förslag att bara låta honom stå i transporten och vänja sig. Pyssla med honom mm för att han till slut ska kunna känna sig trygg med att vara där men problemet är ju att för att kunna låta honom vara där så måste jag ju först kunna stänga dörren och som det är just nu så är det inte det lättaste när han kastar sig ut :( Funderar på om det kanske varit bättre att sätta bom där bak ändå? Han är som sagt bakskygg och kanske "hjälper" den stora dörren till att göra honom nervös?

:confused:
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Hej och tack för svaret :)

Ja, jag tror också att det är själva instängningsfasen som är läskig. Han går ju rakt in i slakt grimskaft efter min dotter.

Sen vet jag också att om vi känner oss osäkra på om han står kvar eller ej i allra högsta grad påverkar honom. Absolut! Men det är svårt att "ljuga" för hästar och visst känner man sig osäker när 500 kg häst kastar sig bakåt.

Att höet ska bort är nog också min tanke och att han måste lära sig lyssna vad stopp är. Frågan är då bara om man innan man börjar "bråka" med honom och försöker hålla honom kvar kanske ska fortsätta låta honom gå in och sedan ut igen och om igen......?
Att jag funderar på det är pga att innan vi började stänga dörren bakom honom så gick han visserligen ut igen men han stod kvar en stund i alla fall. Kan man kanske hoppas på att han står kvar längre och längre om han märker att det inte händer något läskigt?

Men sen å andra sidan så har du ju helt rätt: Han måste lära sig att när han står i transporten så är det STOPP som gäller tills vi ber honom att gå ut.

:o Förresten, när du säger att du använder en lina - vad menar du då? Sån där lastningslina man sätter runt baken eller menar du bara en lång lina. typ longerlina, i stället för ett kort grimskaft?
Lina runt baken är jag mycket tveksam till i det här fallet men det är nog inte en sån du menar eller?

Trots allt så känns det hoppfullt men jag är livrädd att träna på fel sätt så att han kanske till slut inte ens går in i transporten.
Har också funderingar på om det skulle vara lättare med en bom men jag vet inte riktigt :confused:
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Det måste i medeltal löna sej för honom att gå in i transporten om ni vill att han ska fortsätta att göra det.

Jag skulle börja med att lära honom att när han känner något mot sin bak så ska han ta ett litet steg framåt, för det att han trycker bakåt är en balansreflex, inget annat. Träna detta ute i hagen ellr någonstans, långt från transporten. Ta alltså en skiva eller något, håll den lätt mot hans bak och vänta. Trycker han tillbaka, ölj bara med men ge inte efter, vänta på minsta rörelse framåt eller om han backar, att han stannar. Repetera tills han varje gång tar ett litet steg framåt genast han känner något mot svansen. Belöningen är alltså att trycket försvinner, sänk skivan.

Sen, kolla att han verkligen förstår att han ska gå framåt när han känner tryck i grimman. Det finns massor av hästar som bara lärt sej att följa efter mänskan när hon går, inte egentligen att ge efter för trycket i nacken. Inne i transporten blir de sen rädda när det plötsligt spänner i nacken och ingen går iväg framför dem.

Sen, ta för vana att lasta honom varje dag - för att äta havre eller kli eller morötter. Det ska vara en lönsam affär! Låt honom först stå och äta ca tio sekunder (om han inte är rädd och maten är supergod så backar han inte ut) och be sen själv honom backa ut några steg, men maten blir kvar inne. Be honom sen komma in igen och äta. Backa ut honom innan han har ätit färdigt och innan han sjäv backar.

Gör det här tills han är kolugn och står stilla. Börja sen svänga på dörren medan han äter, först lite, sen medan han vänjer sej, mer och mer. När han tar det med ro kan ni stänga dörren medan han äter. Nu vet han redan vad han ska göra om han känner dörren mot svansen (= ta ett steg framåt) så det orsakar inte panik i sig.

När det här går bra, börja lyfta och sänka lämmen, först bara några cm, sen när han vänjer sej, ända upp. Åk fortfarande inte iväg, låt honom stå där och äta godis, och ta sedan ut honom.

Skippa transporten till ridhuset tills ni har nått så långt att han står lugn i transporten fast ni stänger alla luckor. Åker ni sen iväg var 3-4 gång, och 3 av 4 gånger får han bara gå in och äta, så kommer det i medeltal att vara lönsamt för honom att gå in och ni får inga problem.

Det som hästen gör blir starkare och starkare. Därför skulle jag verkligen se upp med att han inte kastar sej ut en enda gång till. Träna om honom så att han aldrig behöver göra det. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Hej !

Jag hade ett sto som gjorde precis som er kuse, hon blev bara värre och värre destumera hon fick gå in och ut.... Hon hade en fruktansvärd tendens att kasta sig ut direkt när hon var inne.
Det jag gjorde var att som fort jag fick in henne så var det tvunget att vara någon bakom henne som var väldigt kvick med bommen. Jag lastade henne varje dag under ett par veckor och gav henne sin kvällsmat inne i transporten medans jag mockad. För hennes del var det bara att vara snabb med bommen och att det blev positivt med mat inne i transporten. Jag köpte senare en transport med frontutlastning och detta var verkligen ett uppköp. Vilken skillnad! Nu kunde vi gå in och ut utan att backa ut, jag gick som på en liten volt, kunde stanna o berömma med lite godis i mitten emellanåt.

Mao är det oftast bara träning, träning och åter träning som gäller.

Min 4-åring har fått åka 2-3 dagar i veckan under ett halvårs tid och han kliver rakt på som att det var att gå in i boxen, han har också varit lite besvärlig i vissa perioder (unghästar ska ju testa annars är det nästan nå´tkonstigt med de ;)

Ett STORT lycka till !
 
Sv: Lastproblem. (Ganska låååååångt)

Nja, det känns som om det inte är riktigt rätt väg att gå att snabba sig på med dörren (jag har dörr - inte bom) eftersom det var då han började kasta sig ut.

Han har hela tiden varit osäker när det gäller transporten men aldrig tidigare panikslagen. Han går lugnt rakt in och de gånger vi har lyckats snabbt stänga dörren och sedan ska lasta av när vi kört en bit så går han lugnt av också. Det är själva "instängnings-momentet" som han har svårt med. Det gick förståss bra med din häst men det kan lika gärna föra med sig att jag får en häst som överhuvudtaget inte vill gå in och den risken vill jag inte ta.

Men tack för tipset. Alla tips är välkomna - så kom med fler :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp