Lasttips uppkörning B96

Zkold

Trådstartare
Jag kör upp på fredag, men vi har ett dilemma! Vad ska man lasta i släpet för att det ska bli godkänt? Förstår att det måste vara säkrat så det inte går att åka fram, bak eller åt något håll.
Någon såg jag hade lastat med en höbal, det skulle gå, men blir tungt att rulla in för hand på rampen.
Vi funderade på att köra in fyrhjulingen och sätta fast ordentligt med ett par spännband, samt kilar kring däcken. Men jag vet inte? Har slut på idéer och det börjar närma sig. Måste lasta släpet i morgon för att ha den förberedd.

Några idéer? :nailbiting:
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

har du spånbalar som du kan lägga in så de hålls stadigt mellan väggarna?
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Jag hyrde färdiglastat släp från bilskolan. Ingen stor kostnad och väldigt bekvämt;)
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Hittar många trådar men tyvärr är det mycket svävande inlägg om mycket annat som jag redan har koll på eller något som inte ens berör :/
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Funderade faktiskt på spånbalar! Har massvis av spånbalar :) men frågan är då hur mycket man behöver lasta av dem samt hur man säkrar dem med spännband :o
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Kilar du fast dem så de inte kan ramla och fara runt i släpet så behöver du inte använda spännband.
Kolla upp vad en spån bal väger och lasta sen mer än halva max lastvikten.
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Vi tog en pall med ca 30 spånpelletssäckar, la träbitar på sidorna så pallen inte kunde glida och spännband fram och bak. De där fram tog vi runt mittstolpen och där bak genom hålen i golvet där bakre bommen brukar sitta.
Fullt godkänt där vi körde upp. Glöm inte kolla hur mkt tryck spännbanden tål!

Lycka till :)
 
Sv: Lasttips uppkörning B96

Vi hade först tänkt ställa in ett par vattendunkar i släpet som vi lätt skulle kunna fylla med vatten till rätt tyngd. Men sedan blev det vanliga betongplattor/stenar. Lätt att lasta in, även om det tar lite tid. Ofta lätt att få tag på billigt/gratis begagnat. Betong är tungt så det ligger stilla, men kan säkras med några träreglar och band. Eftersom det är så tungt så behövs det inte så stor volym.

-----
Tänk på att den som kör släpet till uppkörningen har behörighet att göra det!
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar över sadelskåp att ha i transporten och då stora traditionella skåp är så jäkligt stora tunga och otympliga så funderar jag på...
Svar
14
· Visningar
2 178
Senast: Buck
·
B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 246
Senast: toughcookie
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 708
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Som rubriken säger, har uppkörning nu på tisdag :crazy: Tiden har trillat iväg och jag är inte 100% förberedd. Teorin gick galant...
2 3
Svar
50
· Visningar
18 220
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp