Uppkörning BE på tisdag, tips!

Bellini

Trådstartare
Som rubriken säger, har uppkörning nu på tisdag :crazy: Tiden har trillat iväg och jag är inte 100% förberedd.

Teorin gick galant. Jag har även övat med varierande resultat på backningen. Ett stort problem är att jag inte vet exakt hur man får/ska köra denna bana.
Ska köra upp med en Nissan Double cab Navarra och en Kylinge eurotrailer 1600kg totalvikt. Ska lasta med spånbalar och lastsäkringsmetod blir förstängning.

2mq0ye1.jpg


Jag vet att man ska igenom konerna i område A och sen svänga vänster ner till område C. Hur nära område C måste man köra?

Sen ska man ju från område C till område B. Får/ska man köra igenom det konparet? Eller ska man bara köra nära? Är det bästa att ha släpet så rakt som möjligt när jag kommer upp till område B?

Sen fattar jag nog hur resten av banan ska köras ungefär, tips mottages dock tacksamt!


Angående säkerhetskontrollen har jag också lite funderingar.

Kolla att muttrar/bultar är dragna. Ska man dra med sig fälgkorset? :p

Bromsar:
Parkeringsbromsen, efterspänning vid rörelse bakåt, vad är det? Hur kolla?

Parkeringsbromsen framåt, gäller det och ovanstående både bil och släp eller bara en av dem?

Rörelsereserv, färdbromssläp. Hur kollar man det? Enda idén jag har är att mäta vid gummidamasken, dra i handbromsen på släpet, backa, dra i handbromsen på bilen och gå ut och mäta.

Hur kollar man styrservon på bilen?

Hjälp mig nu alla bukare med BE-kompetens!
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag ska vara så tråkig att jag rekommenderar en genomkörning med körlärare innan, om du har så här många frågor.

Uppkörningen är det dyra, att kosta på en körlektion innan för att få säkerhetskontroll och bankörning på plats är billigt i jämförelse med att inte klara uppkörningen.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Absolut, det hade ju varit det optimala. Nu finns tyvärr inte tiden till det.

Jag antar att de säger hur man ska köra banan när man kommer dit, eller gör de inte det?
Frågorna angående det nu är ju iaf så att jag kan träna på rätt sätt. Jag har tagit mig igenom banan varje gång på 4-6 min, men jag är inte helt säker på att jag gjort korrekt med avstånd och så (alltså backat/kört tillräckligt nära konerna).

Du har inga tips att avvara?
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Har du aldrig kört banan tillsammans med en körlärare?
Sen ska man ju från område C till område B. Får/ska man köra igenom det konparet? Eller ska man bara köra nära

Du ska köra från område A fram till område B genom att svänga som pilarna visar och sedan backa från B in i område C som om det vore ett garage. Sen kör man ut igen genom A om jag inte minns helt fel
 
Senast ändrad:
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Vår inspektörer (maken och jag tog vid två olika tidpunkter) var väldigt snåla med information. De gav inget. Men du ska vara innanför banan, d v s du får inte vara utanför konerna på något ställe.

Säkerhetsgenomgången är faktiskt det som flest kuggar på, i alla fall bland mina bekanta. Det är mycket som ska gås igenom och som ska redogöras för (våra inspektörer hade många frågor om lastsäkring - inte bara den aktuella, räkneexempel, funktionsförklaringar bromsar och redogörelser för olika funktioner och varför man gör vissa kontroller).

Klarar man inte säkerhetsgenomgången får man heller inte köra upp, så det är första anhalten.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Klarar man inte säkerhetsgenomgången får man heller inte köra upp, så det är första anhalten.

Men det fick jag? Jag kuggade på säkerhetsgenomgången men fick göra allting annat och sedan fick jag göra om bara säkerhetskontrollen två dagar senare? Nu är detta tre år sedan så det kanske ändrats?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Nej det har jag faktiskt inte gjort... :)

Jo jag vet hur man ska köra genom banan, men inte hur nära konerna och så. Det är som du beskriver fast när man kommit till område A ska man backa till område B och sen köra ut genom område C :).
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Tack så mycket! Det hjälte massor med informationen att man inte får vara utanför banan nånstans :). Då vet jag hur jag ska ta mig igenom.

Det här med kontroll av tryckstångens rörelsereserv är dock ett mysterium. har pratat med flera yrkesförare och ingen av dem har kunnat ge mig ett bra svar :crazy:
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag fick informationen att jag inte fick fortsätta uppkörningen om jag kuggade under säkerhetsgenomgången eller bankörningen.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Det lättaste är väl så att du ber inspektören titta när du kör fram och bromsar? Som sagt; det är ju dessa saker man får veta av körläraren...
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Ja i alla fall när det handlar om trånga utrymme gäller det att köra så nära konerna som möjligt för då får man bäst läge att backa. Man utnyttjar det utrymme som finns så mycket det går.

Men du har en övningsbana med rätt mått som du har övat på själv?
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Är det bara detta som krävs för att få BE-körkortet? förutom det teoretiska dådå. Ska man inte backa släpet x antal meter oxå?

Gör ni det teoretiska och praktiska på samma dag och vilket börjar ni med?

Är det nån speciell tid du måste köra banan på?
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Är det bara detta som krävs för att få BE-körkortet? förutom det teoretiska dådå. Ska man inte backa släpet x antal meter oxå?

Jo man backar två gånger under den banan plus att man kan åka på att backa runt gathörn under uppkörningen.

Så jag vill inte kalla det bara, speciellt inte om man är helt ovan vid att köra släp.

Dessutom har jag alltid kört boggiesläp men fick på körskolan ett enkelaxlat. Och det är inte alls samma sak att backa med enaxlat som med tvåaxlat.

Jag hade precis bytt bil så mitt ekipage var för tillfället högst olagligt å andra sidan var jag inte ute och reste med häst just då
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Först skriver du upp och när du klarat uppskrivningen får du gå vidare och boka uppkörningen. I uppkörningen ska du koppla släpet, göra säkerhetskontroll, köra manöverbana och köra i trafik. Klarar du det är behörigheten din.

I manöverbanan kör du fram, backar 90 grader i ficka, kör fram, bakar rätt bakåt i ficka.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag förstår att det var omställning för dig från dubbelaxlat till enkelaxlat. En axel reagerar ju betydligt snabbare. För mig som var van vid enkelaxlat var dubbelaxlat väldigt trögt och man hade ju enormt lång reaktionssträcka på sig - så för mig blev det betydligt enklare med två axlar.

Så länge man får ha en mindre bil, för vissa ekipage kommer helt enkelt aldrig runt manöverbanan (som t ex vår Pajero med vårt Boj)
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jadå! Jag har tagit sockerbitarna från ridbanan och åkt till skolans fotbollsplan av grus, stegat upp avstånd och tränat (givetvis frågat först).

Nu blev jag lite nervös när jag nyss läste att man inte kommer runt banan med en stor Nissan pickis, pga den dåliga svängradien, men jag har ju lyckats på hemmaplan iaf, även om det är tight :confused:
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Visst ska du backa in i område C och sen köra fram till A för att backa till område B och sen ut genom C igen?

Så var det när jag körde upp för snart 5år sen.

Hur nära C du ska köra beror på hur pass rakt du vill ha släpet för att lättast backa in i C. Jag körde med våran Pajero och mitt hästsläp och det tog lite plats så jag kunde inte köra så jättenära C utan var tvungen att se till att släpet hamnade så att jag kunde hålla kolla på vänstra hörnet på släpet så jag kunde köra så nära konan in i C som möjligt för att inte köra ner nåt på andra sidan släpet.

Du ska nog INTE köra in genom Bkonerna utan köra fram till dom.

Ang muttrarna så räcker det att gå och kolla eller känna på dom om man ska vara säker på att dom sitter som dom ska.

Parkeringsbromsen kommer jag faktiskt inte ihåg:o

Rörelsereserven är så du tänkte, har jag för mig..:o

Styrservon kollar du genom att starta bilen, ratta stillastående och kan du ratta lätt så funkar servon, är det tungt som attan att ratta så funkar den inte;)

Eller så sätter du på tändningen så att inte rattlåset går i, rattar lite så går det tungt(servon är inte igång), när du sen startar bilen och rattar så går det lätt och då funkar den.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Okej! tack Snowball och Lovisaleonora! Jag tänkte ta BE nästa år. Fått för mig att de är rätt stränga vid uppkörningen. Så blir först teoretiskt och sedan uppkörning alltså :).
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag förstår att det var omställning för dig från dubbelaxlat till enkelaxlat. En axel reagerar ju betydligt snabbare. För mig som var van vid enkelaxlat var dubbelaxlat väldigt trögt och man hade ju enormt lång reaktionssträcka på sig - så för mig blev det betydligt enklare med två axlar.

Ja söte tid vad jag svor över detta lilla pyttesläp när jag skulle backa första gångerna :devil: Förbaskade lilla låda att svänga fort rent ut sagt. Men jag klarade det :laugh:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 152
Senast: Fredag
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 725
Senast: maggan2
·
Utrustning Jag har ett litet dilemma. Och det är vad för bil jag ska hyra så att jag kan ta ett så pass lätt släp som möjligt men ändå så att det...
Svar
13
· Visningar
4 694
Senast: lil-sis
·
X
Hästmänniskan När man kör upp för BE kort så måste man dels ha en bil med manuell låda, dels så måste släpets totalvikt (?) överskrida bilens...
2
Svar
29
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp