Uppkörning BE på tisdag, tips!

Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Tack CBjack och catzoul! :)

Då ska jag hålla tummarna för dig CBjack :bump:
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Grattis!!! Var det svårt ? :p

/undrar en som ska köra upp i vinter för BE :crazy:
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Tack för alla gratulationer :)

Har blivit lite skadad av detta, sitter och glor på olika släp när jag är ute och kör och funderar över dess totalvikt och lastkapacitet :D

neywaz: Jag tyckte att konbanan var ganska svår att backa. Hade övat en hel del hemma men när jag kom dit kändes det mycket svårare. Hade en Nissan Navarra med dubbelhytt och den har rätt kass svängradie, vet inte om det var det kanske.
Funktionsbeskrivningen och säkerhetskontroll gick plättlätt, jag babblade på för mycket tyckte han, behövde inte kunna så noga, och han bromsade mig i säkerhetskontrollen när jag började mäta däckmönster runt om ;).
Se dock till att du har koll på ALLT i säkerhetskontrollen, ta med lista och pricka av!

Uppkörningen var inte avancerad alls. Vi körde runt lite i 25-30 min i och utanför stan. Är man en van förare är det inga problem alls.
Tänk på att ha extra stora avstånd och att ta det lite extra lugnt bara. De vill se att man är medveten om att man har tung last där bak, det sa han till mig efter provet. Lycka till! :bump:
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

GRATTIS!

/Från en annan med rykande färsk BE-kompetens :)

Hur gick din uppkörning, inga incidenter?
Jag råkade på en gubbe som stannade fast han hade företräde, men efter ett tag körde jag ändå eftersom han inte ville köra, blev lite nervös att han skulle kugga mig på det ett tag.
Vad fick du göra i säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen?
Vad hade du för ekipage?
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

... och hos oss var det tvärtom. Ligga och lusköra fick man inte, det skulle vara tempo utifrån att man hade last, men inte levande last. Han berättade också att hästägare kuggas för att de kör för försiktigt, och inte har koll på vad de verkligen har i last.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Även till mig påpekade de att jag var väldigt noga i min säkerhetskontroll. Jag körde genom hela listan på säkerhetskontrollen, lika bra! Mätte dock inte däcken, någon måtta får det vara på detaljer :D

Både banan och ute i trafiken gick finemang, tror att jag använde ca 3-3,5 min av de 10 min man har på sig på banan. Körde upp med körskolans ekipage, Volvo C30 (något mindre än din :p) + släp.

Min körlärare tjatade för övrigt hela tiden om att jag skulle köra som om jag faktiskt hade en häst i släpet dvs. väldigt försiktigt vid inbromsning, svängar osv. Det är dock inte likställt med att man ska fisa i 20 km/h på raksträckor.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Tänk vad olika det är!
Jag luskörde inte på något sätt, inte där det var "fri väg" iaf, där såg jag till att komma upp i rätt hastighet snabbt. Men på smala gator med högerregeln och dålig sikt, där tog jag det lugnt som attan för att kunna få stopp på ekipaget snabbt om det behövdes. Även när jag kom mot fartgupp och över dem körde jag jätteförsiktigt och saaakta.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

hehe, jag tänkte att han jäklar inte ska få kugga mig på säkerhetskontrollen :angel:

hehe, ja det var ju lite skillnad! Skulle jag göra om det hade jag lätt tagit 740in, går att vända på en femöring med :D
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Finns ingenting som heter företräde.

Om någon annan väljer att stanna fastän du har väjningsplikt så gör du inte fel om du kör. Men man måste förstås vara säker på att den andra stannar, för händer den olycka så blir det lite besvärligt för dig om du hade väjningsplikt (vittnen är skitbra).

Dessutom är det hur du hanterar ekipaget som sådant till skillnad från bara bilen de ska kolla. Dvs att du anpassar din körning efter ekipaget.
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 153
Senast: Fredag
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 726
Senast: maggan2
·
Utrustning Jag har ett litet dilemma. Och det är vad för bil jag ska hyra så att jag kan ta ett så pass lätt släp som möjligt men ändå så att det...
Svar
13
· Visningar
4 694
Senast: lil-sis
·
X
Hästmänniskan När man kör upp för BE kort så måste man dels ha en bil med manuell låda, dels så måste släpets totalvikt (?) överskrida bilens...
2
Svar
29
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp