Uppkörning BE på tisdag, tips!

Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Ang. rörelsereserven

Jag körde upp i onsdags och mätte rörelsereserven med en tumstock. Först fullt utsträckt (t ex efter att du har kontrollerat släpets parkeringsbroms) sedan efter en kraftig inbromsning då den trycks ihop. Minst 1/4 av avståndet ska återstå för att den ska vara godkänd.

Förstod du min halvkassa förklaring?
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Först ska du koppla i område A, sedan (efter säkerhetsgenomgång) köra upp i område B, backa in i område C, köra fram i område B, backa in i område A och sedan köra ut genom konerna i C.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Ja jag förstod :) Vart/vad ska man mäta? Damaskens längd?

Gud vad bra tips och info ni ger!
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Googla lite så får du lite olika besked. Vissa godkänner INTE den här typen av kontroll, då stången går ut när du bromsat, d v s när mätningen sker är det inte aktuell reserv som visas.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag mätte kant till kant innanför gummit, om man trycker lite så känner. Huruvida alla godkänner det eller ej låter jag vara osagt men det var så min körlärare lärde ut och det var inget snack om det på uppkörningen utan fullt godkänt.

Lycka till!
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

ojdå, missade det :D

Ja då har jag ju 2 olika att välja på :)

Verkar dock skumt att man ska kolla batterivattnet, det gör väl ingen varje gång man ska åka iväg? Är det verkligen en nödvändig kontroll vid varje körtillfälle?

Det är ju busenkelt att kolla så jag klagar inte därför, men lustigt att de har med på en uppkörning.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Vad gäller samtliga dina frågor: köp BE-boken och läs på! Alla de saker du frågar efter, står faktiskt i den boken.

Jag vill inte ge sammanfattande svar för risken är att du får (delvis) felaktiga svar.
Behöver inte ta med dig fälgkors, dock.

Men som sagt, allt om hur du testar rörelsereserv et c står i BE-boken!
Trevlig läsning under helgen!
Och lycka till med uppkörningen.
Man har råd att missa lite på körbanan om man gör körningen i trafik bra.
Jag var och välte ett par koner vid backningen men fick godkänt eftersom jag var bra på att backa runt riktiga hörn ute på vägarna...
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Först ska du koppla i område A, sedan (efter säkerhetsgenomgång) köra upp i område B, backa in i område C, köra fram i område B, backa in i område A och sedan köra ut genom konerna i C.

JA!! Just det så var det!! Märks att det var 5 år sen:o
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag har köpt Be-boken och läst den, kan dock inte hitta den infon jag frågat efter.
Jag får kanske läsa lite mer noggrant :o
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Bromsar:
Parkeringsbromsen, efterspänning vid rörelse bakåt, vad är det? Hur kolla?

När man har backat och parkerat släpet efter uppkörningen så har man bara 10% kvar av bromsarna om man inte fått ur backautomatiken. Så man ska se till att man får i hela parkeringsbromsen så att inte släpet kan rulla i väg.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Man kör fram lite efter att man backat och sen lägger man i p-bromsen.

*kl*

Men jag fattar inte varför man inte tar en lektion innan? Det är värt varenda krona...

Glöm inte bort att någon med BE ska köra ekipaget TILL uppkörningen. Det är inte helt clever att komma körandes olagligt.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

och lil-sis, Tack så mycket :)

Jag hade tänkt att ta en eller 2 lektioner just för säkerhetskontrollen och backa banan. Men det har inträffat saker hela tiden fram till uppkörningen att det helt enkelt inte blivit av (slakt av en av hästarna :cry:, båda våra bilar trasiga - i flera omgångar dessutom och sjuk hund bland annat :() Denna månad har varit kaotisk men jag tänker ändå prova att köra upp, vill inte ge upp det och får ju ta en kuggning om det skiter sig.



Min pappa som har BE kommer köra mig och ekipaget dit. Rätt ska vara rätt! Dessutom skulle jag aldrig riskera kortet på väg till en uppkörning för behörigheten, vore ju olovligt dumt!

Jag tar fortfarande gärna emot pepp och tips om ni har några :)
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jag har köpt Be-boken och läst den, kan dock inte hitta den infon jag frågat efter.
Jag får kanske läsa lite mer noggrant :o

Längst bak i boken står det om uppkörningen och där beskrivs också hur bl. a. säkerhetskontrollen går till. Och vad som ingår att kontrollera.

Ett tips vad gäller kontroll av belysningen är att be kontrollanten att titta när du trampar på bromspedalen. Det är tillåtet.
Det funkar också hyfsat att öppna framhuven och tala om vad man kollar.

Tänk på att ta det lugnt och avspänt under körningen: du har tid inne på manöverbanan och du får korrigera om du kommer i fel läge. Bättre att, om man hamnar snett i backningen, köra fram och börja om (alltså inte med hela körbanan utan med det aktuella momentet;)).

Hoppas det går bra för dig!
Erkänner att jag glömt det mesta fastän det bara är ett år sedan jag tog mitt BE.
Tog också en körlektion innan uppkörningen, vilket var riktigt klokt eftersom jag hyrde körskolans ekipage vid uppkörningen (var för lat för att låna en bil som kräver BE för att dra mitt släp, lasta, lastsäkra och krångla med allt runtomkring).
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Just för säkerhetskontrollen så var den lektion jag tog ovärdelig.
Vi gick igenom allt, sen körde jag konbanan och så körde vi lite i trafik.

Fixade uppkörningen på första och då hade jag haft B-kort i sju månader.

Det är därför jag är så rabiat på att alla hästmänniskor ska ta BE. Det är inte svårt och man får lite extra utbildning som kan vara väldigt bra när man kör levande djur.
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

Jippie!

Nu har jag varit och kört upp och klarat mig igenom alla delprov :banana:

Kontrollanten tyckte till och med att jag inte behövt vara så utförlig i säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen som jag var :D

Ekonomiskt blev det mycket överkomligt också, och det gillar min plånbok ;)


Jag vill tacka alla ni som kommit med tips och kunskap! :bow:

/Lycklig Bellini med rykande färsk BE-kompetens
 
Sv: Uppkörning BE på tisdag, tips!

GRATTIS!!!! Själv ska jag börja med CE kortet, hoppas det ska gå smidigt :p
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 154
Senast: Fredag
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 726
Senast: maggan2
·
Utrustning Jag har ett litet dilemma. Och det är vad för bil jag ska hyra så att jag kan ta ett så pass lätt släp som möjligt men ändå så att det...
Svar
13
· Visningar
4 694
Senast: lil-sis
·
X
Hästmänniskan När man kör upp för BE kort så måste man dels ha en bil med manuell låda, dels så måste släpets totalvikt (?) överskrida bilens...
2
Svar
29
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp