Lastträning 101 - Pepp & Inspo

Precis. Min har aldrig åkt i transport tills jag köpte henne, hon va extremt duktig i början och verkade inte tycka kliniken va något dåligt heller, och verkade tycka det är skönt med behandlingar hon har fått, men själva åkandet i släpet och stå instängd är väl inte höjdare. Så hon går in, men jag märker definitivt hon gör det för jag vill det och inte känner sig trygg med det, så planen är att träna träna träna så det känns som en rolig stund och inte något jobbigt.

Istället för att nöta lastningsmomentet, eftersom hon ändå går på, så börja göra positiva utflykter istället :).

Åk iväg en kort bit och vandra i en skog, beta på en äng, springa av sig på bra ridbana eller vad hon nu kan tycka är kul.

Boka in er på någon rolig kurs med likasinnade i sommar också, där hon får bo i gräshage och få nya intryck.

Att göra en häst lättlastad handlar egentligen mer om att ge dom erfarenheten av vad grottlådan är till för - att man ska åka någonstans. Ett någonstans som är roligt.
 
Jag kan försäkra att det inte handlar om mitt "mindset".


Jag hade råd med häst men inte transport samtidigt, alltså åkte inte min häst på en (för lång) period. Och sen när vi åkte var det inget kul (veterinär, flytt) för det var då jag lånade transport. Ja det var väl dåligt av mig som ägare att jag inte hade pengar till transport också som nyexaminerad men så var det.

Inga dåliga upplevelser inuti transporten, men en generellt reaktiv/xenofob häst har vi hamnat där vi hamnat. Och min häst kan tycka det är otäckt att gå in i stallet också om han inte gjort det på ett tag, så handlar inte bara om transporten @super

Jag äger ingen egen transport just nu :). Jag hyr istället när jag ska åka, men ser till att åka några gånger per år till något som hästarna tycker är roligt.

Min mustang var absolut inte lättlastad när jag köpte. Första lastningen när vi hämtade han tog 1,5 timme. Numera ger han intryck av att vara lättlastad, eftersom det bara tar några minuter - men det är för att jag hittat det som funkar för honom och mig, och för att han lärt sig att utflykter är roliga grejer.

Du behöver inte ta det personligt på något vis alls - det är som det är. Man har dom förutsättningar man har.

Hyr en transport då och då, även om det bara är 3 timmar för lite desensiteringsträning.
 
Jag har turen att nu ha en väldigt lättlastad häst (har haft både och tidigare), skickar in henne utan problem, MEN hon åker inte bra. Alls. Hon har tidigare liv noll erfarenhet av att åka själv och är en reaktiv häst med lätt till stress och mycket nerv.
Jag bävar för det värsta, typ att hon välter transporten (är det möjligt?), tar sig över bommen, lyckas vända sig (har helmjuk mellanvägg, åker något brett bak) osv osv. Jag har halsrem som jag spänner fast henne i för att minska risken för hopp över bom iaf..
Just nu tränar vi på nästan varje dag på att gå in och åka ett varv runt gården (en bilfärd på ca 1 minut) och det går problemfritt. Planen är att börja utöka med några minuter, för om drygt en vecka måste vi åka ca 1 timme i o m flytt. Jag planerar att ge mig själv lugnande då...
 
Istället för att nöta lastningsmomentet, eftersom hon ändå går på, så börja göra positiva utflykter istället :).

Åk iväg en kort bit och vandra i en skog, beta på en äng, springa av sig på bra ridbana eller vad hon nu kan tycka är kul.

Boka in er på någon rolig kurs med likasinnade i sommar också, där hon får bo i gräshage och få nya intryck.

Att göra en häst lättlastad handlar egentligen mer om att ge dom erfarenheten av vad grottlådan är till för - att man ska åka någonstans. Ett någonstans som är roligt.
Hade mer tänkt att ställa upp transport och stängsla av runt den, finns gräs och sånt, så får hon gå runt den i lugn och ro, lägga in godsaker i transporten och helt enkelt bara låta henne vänja sig vid att det finns roliga saker i transporten när man går in ditt. Hon är otroligt mat motiverat 🦄 hon tycker transporter är äckliga överlag när hon ser dom. Stå steg 1 att avdramatisera transporten och sen när man väl går in i den, så finns det goda saker därinne och man inte behöver bli instängd direkt.
 
Jag äger ingen egen transport just nu :). Jag hyr istället när jag ska åka, men ser till att åka några gånger per år till något som hästarna tycker är roligt.

Min mustang var absolut inte lättlastad när jag köpte. Första lastningen när vi hämtade han tog 1,5 timme. Numera ger han intryck av att vara lättlastad, eftersom det bara tar några minuter - men det är för att jag hittat det som funkar för honom och mig, och för att han lärt sig att utflykter är roliga grejer.

Du behöver inte ta det personligt på något vis alls - det är som det är. Man har dom förutsättningar man har.

Hyr en transport då och då, även om det bara är 3 timmar för lite desensiteringsträning.
Jag har en transport nu för tiden och har verkligen tränat - som sagt tidigare har jag även tagit proffshjälp. Två gånger.

Och för att lära hästen att utflykter är roliga (vilket absolut är önskvärt!) måste det ju att åka överhuvudtaget. Känns bara så frustrerande när andra utgår ifrån att 1. Det går men tar tid att lasta
2. Det är bara att anlita ett proffs

Träna då och då funkar inte alls tyvärr. Eller det tar oss inte vidare.
 
Jag har en transport nu för tiden och har verkligen tränat - som sagt tidigare har jag även tagit proffshjälp. Två gånger.

Och för att lära hästen att utflykter är roliga (vilket absolut är önskvärt!) måste det ju att åka överhuvudtaget. Känns bara så frustrerande när andra utgår ifrån att 1. Det går men tar tid att lasta
2. Det är bara att anlita ett proffs

Träna då och då funkar inte alls tyvärr. Eller det tar oss inte vidare.
Förstår precis. Min förre va helt otroligt svårt lastad och blev 10 gånger värre efter "kloka" människor på kliniken skulle hjälpa, vilket resulterades i att hästen började stegra, slita sig och bli totalt blockerat. Det tog låååååååång tid men fixade det till slut och då gick hon rakt på transporten, men endast med mig. Vi va tyvärr illa tvungna att åka transport till klinik i den perioden och det va riktigt tråkigt för oss tills det löste sig. Vi hade ute proffs hjälp och det hjälpte inte heller. Vissa hästar blockerar sig mycket vid press, vilket jag tyvärr har upplevd diverse "proffs" göra. Visst kanske funkar för vissa hästar, men inte mina.
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.
Och jag tycker inte att det är konstigt att hästar är skeptiska till att gå in i ett trångt utrymme, det är helt emot deras naturliga instinkter :)

Min ena häst har jag lagt otaliga timmar på att lastträna, idag kan jag åka iväg själv och vara 100 % säker på att hon går på utan knussel. MEN hon tycker fortfarande att det är jobbigt eftersom hon är väldigt klaustrofobisk. Trots att jag åker regelbundet varje vecka och har gjort det under många år, trots att jag kör superförsiktigt, trots att jag tränar hennes klaustrofobi i andra situationer. Vissa individer är känsligare än andra. Jag är så glad att hon litar på mig och försöker sitt bästa :heart
 
Skulle säga att det finns många bra tips här att testa, men alla hästar verkligen olika. Att inte hålla fast tex - jag kan såklart inte fysiskt sett hålla fast min 500 kg häst, men jag jobbar med tryck och eftergift. Om hon slänger sig bakåt släpper jag inte trycket tex, hon får inte eftergift förrän hon gått fram. Det är vad som funkar för oss, men såklart funkar det inte för alla. Flera har sagt att jag ska leda runt transporten och inte lasta förrän hon är lugn, men hon stimmar upp sig mer och mer desto mer hon går runt. Hon blir lugnare när man börjar lasta, troligen för hon vet vad som ska göras (och vi har verkligen jobbat på att inne i transporten är det lugnt och kravlöst, tryggt). Återigen, ett tips som funkar för flera men inte alla. Jag tror det är svårt att säga att det är något man INTE ska göra vid lastning (så länge man inte skadar hästen såklart), eftersom hästarna fungerar så olika. Man måste ju bara hitta ett sätt som funkar för sig själv och sin häst, inte ett sätt som funkar för alla andra.
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.

Bra inlägg tycker jag! Tänkte delta i tråden men har ju inte ens börjat lastträna eller skaffat mig någon form av plan så bara läst än så länge 😅

Min häst är jättelätt med allt att lasta/köra men han tycker INTE om det. Han äter inget i släpet, ibland lite godis men oftast inte efter en liten stund.

Jag tror mycket av hans stress iom släpet hänger ihop med förväntan om något obehagligt och jobbigt, precis som det han känner i stallgången, när man tar på utrustning osv. 19 år gammal med mååååånga år av obekväm och smärtsam träning (tillsammans med mig, jag har haft honom hela livet så det är ju lätt att i efterhand se mönster och skador med mer fakta) och press sitter i i många situationer.

Så för oss kommer lastträning om/när jag är tillräckligt emotionellt stabil för att ens göra någon träning av det momentet handla om att försöka bryta den förväntansstressen. Jag kommer som jag tänker nu försöka skilja på träning och att faktiskt lasta för att köra iväg eftersom vi har några saker jag tycker ger såpass mycket annat positivt tillbaka (tex en annan typ av träning och vetcheck) att jag inte vill ge honom total autonomi vad gäller att lastas/köras. Jag är helt nybörjare på R+ så jag ger honom inga löften jag inte vet jag kan hålla.
 
Jag gjorde (bland annat) en kurs online om lastträning med R+. För mig som är helt ny på R+ blev det verkligen tydligt i hur många tusen små steg vi kan bryta ner lastningen i! När hästen hela tiden har valet att avsluta träningen måste det ju hela tiden vara mer motiverande att fortsätta. Men det var verkligen en aha-upplevelse för mig. Tex min häst är osäker på instabila underlag. Bara det bidrar ju säkert till att han tycker det är jobbigt att åka kanske och det kan jag ju träna helt frikopplat från släpet med en matta. Och en matta intill ett staket, går han lila lätt rakt upp mitt på den då? Och om det är inramad, eller stängt fram. Osv osv osv.

Det gav mig pepp iaf att känna att det fanns massa små saker vi faktiskt kan bli mer bekväma med helt separerat från transporten (i mitt fall har jag släp men ingen egen dragbil så kan inte alltid ha släpet kopplat tex).
 
...nu vet jag varför jag hållit mig borta från att skriva i den här typen av trådar men hade hoppats på mer pepp/tips men var väl dumt av mig.
Det var ju inte riktat specifikt mot dig? Jag tycker det var ett bra tips även om det såklart inte kommer gälla alla. Bara att bortse från de tips som inte passar?

Generell reflektion (alltså inte riktat till dig @Blyger ) - det är trots allt många som gör hästar osäkra genom att själva bete sig som om det är faaarliga saker man håller på med. En del, men såklart inte alla, skulle kunna ge sina hästar mer trygghet genom att liksom bara bete sig precis som vanligt. Kom här nu ska ska vi in i den här lådan, det är inga konstigheter och finns ingen anledning att vara rädd.
 
Utan att på något sätt utge mig för att vara lastningsguru :D så använder jag gärna en annan häst när jag hjälper de av mina stallkamrater som har bekymmer.
Jag har en stor trailer och använder min egen häst som sällskap och uppmuntrare till kompisen som är mer tveksam.
Överlag så gillar jag att låta hästar lära sig av varandra om möjligt istället för att hästen ska behöva försöka förstå mig.

I 9 fall av 10 så får hästägaren bara vara med som sällskapsperson och typ hålla min egen på gott humör och komma med glada tillrop första gången, andra gången kanske hen får vara bakom hästen och lite senare när det sitter hyfsat så får hen hålla i hästen.

I vissa fall får hästägaren inte vara med alls, det beror på om hen är stressad, nervös eller arg - är hästägaren i balans så får hen vara med. :)
 
Det var ju inte riktat specifikt mot dig? Jag tycker det var ett bra tips även om det såklart inte kommer gälla alla. Bara att bortse från de tips som inte passar?

Generell reflektion (alltså inte riktat till dig @Blyger ) - det är trots allt många som gör hästar osäkra genom att själva bete sig som om det är faaarliga saker man håller på med. En del, men såklart inte alla, skulle kunna ge sina hästar mer trygghet genom att liksom bara bete sig precis som vanligt. Kom här nu ska ska vi in i den här lådan, det är inga konstigheter och finns ingen anledning att vara rädd.
Ja det är väl lite mina egna känslor som spökar men ibland är det bara fel sak att faktiskt säga på fel ställe.
Som att be någon i "vi som försöka skaffa barn"-tråden att slappna av så löser det sig nog.
 
Ja det är väl lite mina egna känslor som spökar men ibland är det bara fel sak att faktiskt säga på fel ställe.
Som att be någon i "vi som försöka skaffa barn"-tråden att slappna av så löser det sig nog.
Äsch, ta inte åt dig! :)
Men vi vet väl alla att det ofta är en stress och frustration vid lastning, det här är ju bara generella tips som naturligtvis inte gäller alla. :)
 
Hade mer tänkt att ställa upp transport och stängsla av runt den, finns gräs och sånt, så får hon gå runt den i lugn och ro, lägga in godsaker i transporten och helt enkelt bara låta henne vänja sig vid att det finns roliga saker i transporten när man går in ditt. Hon är otroligt mat motiverat 🦄 hon tycker transporter är äckliga överlag när hon ser dom. Stå steg 1 att avdramatisera transporten och sen när man väl går in i den, så finns det goda saker därinne och man inte behöver bli instängd direkt.

Ja har du egen transport kan du göra så, men jag tycker inte att det egentligen ger något. Det enda dom lär sig då är att transporten kan vara ok när hästen är själv med den i hagen.

Så fort den är utanför hagen, grimskaftet på, människa med, så är det en helt ny situation. Det finns liksom inga genvägar.

Jag tycker det ger mer effektiv träning (och mindre skaderisk på häst och transport) att träna på att ni tillsammans ska vara nära transporter utan att lasta. Ställ transporten nära gräs och led henne dit för att beta en stund varje dag. När det är helt neutralt, kör en kort lastträning varje dag. Sätt en timer på 10 minuter, gör det till en del av den dagliga rutinen. Inga krav på att hästen ska gå en viss sträcka in, bara "nu ska vi gå till lådan och äta godis". När det är helt neutralt, be om en hov på ramp. Osv.

Om du har egen transport alltså, ska man hyra får man köra med lite högre träningsintensitet.

(Jag tränar med R+)
 
Äsch, ta inte åt dig! :)
Men vi vet väl alla att det ofta är en stress och frustration vid lastning, det här är ju bara generella tips som naturligtvis inte gäller alla. :)
Det var nog tonen jag reagerade på, från någon som aldrig haft en svårlastad häst.

2/3 av mina har jag liksom noll problem att lasta..
 
Vad har ni för preferenser gällande bommar bak vs dörrar?
Jag har inte heller något konkret skäl eller jättestor erfarenhet av dörrar men tycker dörrarna känns klenare, och stängs ofta nertill på ett sätt jag inte är helt bekväm med (behöva böja sig ner vid hovarna/bakom).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp