Låt oss prata om posten

Om vi nu som omväxling ska berätta skojiga historier så kan jag berätta att för sisådär 25 år sen var mina föräldrar, min morbror och min moster på semester i något land i Europa. (Jag minns alltså inte vilket men typ Bulgarien kanske?) De skickade ett vykort till min mormor och morfar men frimärkena tog slut så min konstnärligt lagda moster ritade ett frimärke med svenske kungen som motiv. Det kom fram :D

Lite halvt OT men ändå inte.

Jag är uppväxt på landet med en lantnrevbärare av den gamla sorten. Ni vet den som har koll på allt och alla samt kör ner med posten och meddelar att han stoppat in en av hästarna i hagen igen. :D

Min kusin var i Australien för ca 20 år sedan och skickade då ett litet vykort med följande adress:
Familjen X (ovanligt namn)
Någonstans utanför X-orten, kör i riktning mot Malmö och ta till höger vid X-kyrkan, därefter en massa backar i vad som känns som en evighet om man cyklar. Stor gård till höger med vit stor verkstad.
Sweden

Det kom fram :p
Och jag gissar på att brevbäraren fick sig ett gott skratt. :D
Ni skulle se när brevbärarna efter julen sitter med hundratals julkort med de konstigaste adresser sitter och letar och letar tills de hittar nånting av värde för att folk ska få sina julkort.

Får väl sälla mig till raden av missnöjda kunder.. :mad: Postnord klarar tydligen inte att en siffra är fel på postnumret... Råkade skriva 640 60 istället för 642 60 ; har beställt en vara till en 80-årig dam via nätet på Elgiganten. Då hamnade varan i Åkers Styckebruk istället för i Malmköping... Lite långt att gå för den äldre damen.

Åkers Styckebruk har för övrigt postnummer 647 05 till 647 95. Jag tycker det skiljer lite väl mycket! Och det står Malmköping på bekräftelsen.

Trist! Jag bor inte i närheten överhuvudtaget, och postnord byter minsann inte utlämningsställe.
Är det inte maskiner som sorterar många gånger?

Min man skickade vykort hem hit men mindes inte adressen så han skrev fastighetsbeteckningen :D (Jo, han är rätt snurrig. Det är alltså hans adress också, men vi var förhållandevis nyinflyttade.)
Det är bara 20 hushåll i byn så det löste postis ;)

När jag var yngre fick mina bröder ett vykort med adressen
Xxx och xxx Johansson
Nära slätten, nere vid ån
Postnummer och ort

(Slätten är en idrottsplats på orten, och "ån" var i själva verket en liten bäck :D)

På tal om söta historier alltså :p

Ni skulle se när brevbärarna efter julen sitter med hundratals julkort med de konstigaste adresser sitter och letar och letar tills de hittar nånting av värde för att folk ska få sina julkort.

För att inte tala om alla vi får spåra på olika sätt eftersom mottagaren flyttat för flera år sedan eller rentav inte levt på flera år utan det gäller att försöka komma ihåg vilka släktingar denne har inom kontoret...

Det enda som har hänt hos mig är att jag får posten närmare 16 i stället för vid 10 som det var förut men det kan lika gärna vara att dom har lagt om rundan som att det blivit sämre service. Inte jättebra för mig dock eftersom jag ibland måste sitta hemma och vänta på posten om jag väntar på något viktigt innan jag åker iväg på eftermiddagen då jag ofta åker direkt mellan stall/gym/nattjobb utan att landa hemma i mellan.

På tal om roliga adresser så kommer jag fortfarande ihåg när jag sorterade internationell post till sjukhuset. Rätt roande när grejer var adresserat till Kakkliniken eller Horcentralen.

Vi har världens bästa postgubbar! Deras körsträcka är 25-26 mil, och dom tar sin lunchrast på affären här i byn, så vi lär känna dom ganska väl.
En av dom delar posten i postfacken om affärspersonalen har mycket att göra, och dom känner i stort sett alla i byn.
Förra veckan fick jag min nya skoterhjälm, och eftersom jag var i butiken när postis kom, så ropade han
- Jenny! Nu kan du köra lagligt i helgen, din hjälm ha kommit!
Snacka om att ha koll! (och jag litar på att han inte skulle ropat ut min vara, om det varit något "känsligt" )
De tre gubbarna har så koll, att jag tror att dom skulle slå larm om det inte tänds i något hus, eller om något annat ser ovanligt ut på deras rutt.
Jag tycker att det är tryggt!

* Jenny *

Det enda som har hänt hos mig är att jag får posten närmare 16 i stället för vid 10 som det var förut men det kan lika gärna vara att dom har lagt om rundan som att det blivit sämre service. Inte jättebra för mig dock eftersom jag ibland måste sitta hemma och vänta på posten om jag väntar på något viktigt innan jag åker iväg på eftermiddagen då jag ofta åker direkt mellan stall/gym/nattjobb utan att landa hemma i mellan.

På tal om roliga adresser så kommer jag fortfarande ihåg när jag sorterade internationell post till sjukhuset. Rätt roande när grejer var adresserat till Kakkliniken eller Horcentralen.
Och jag får posten 10 i stället för 16 numera. De få dagar jag får post

Är inte så konstigt att vissa inte får ut större brev eller paket och direkt får avi. Kör tidning + bring brev och det är väldigt många som har hemska brevlådor med liten liten lucka som man måste öppna utåt och såklart är lådan också låst. Brev får inte vikas eller böjas och är tidningen och posten från igår kvar ihop med reklamen kvar så är det väldigt frustrerande att få ner tidning eller brev i lådan. Tacka vet jag dom som har en vanlig stor plastlåda som inte sitter 1m upp eller så lågt att man får öppna bildörren och backa tilbaka för att komma tillräckligt nära lådan.. eller alla fina som sitter ute i diket med tight lucka som man måste sträcka sig för att nå och sen ha en extra tidning för att kunna stänga igen med..

Och sen är det väldigt frustrerande (åtminstone i början på ett nytt distrikt) med alla som vägrar skriva adress nr eller namn på lådorna :banghead:. Hur ska jag veta vart hans Hansson bor om lådan är en av 7 omärkta lådor förutom tidnings lådan där tidningsbärarna själva ritat ut adress nr på med tusch för länge sedan så att man nu bara ser en halv etta och ngt som kunde varit en åtta.

Visst lär man sig men är ofta man stå och räknar ole dole doff mellan de 2 lådorna man räknat ut mest sannolikt är den rätta.

Har sällan problem med posten, skickar dock sällan med dom och beställer man så är det i regel dhl som kör det.

De flesta budbilar kör efter gps och det är väldigt lätt att de visar helt fel ute på landet.
Och t ex tidningsbärarna har inte ens det utan bara en lista med adresser som man får hitta själv. Och posten vi delar ut står inte med i listan, dvs man får hålla koll på vilket som ska vart själv.
(Är glad att jag inte delar ut inne i samhällen).

Är inte så konstigt att vissa inte får ut större brev eller paket och direkt får avi. Kör tidning + bring brev och det är väldigt många som har hemska brevlådor med liten liten lucka som man måste öppna utåt och såklart är lådan också låst. Brev får inte vikas eller böjas och är tidningen och posten från igår kvar ihop med reklamen kvar så är det väldigt frustrerande att få ner tidning eller brev i lådan. Tacka vet jag dom som har en vanlig stor plastlåda som inte sitter 1m upp eller så lågt att man får öppna bildörren och backa tilbaka för att komma tillräckligt nära lådan.. eller alla fina som sitter ute i diket med tight lucka som man måste sträcka sig för att nå och sen ha en extra tidning för att kunna stänga igen med..

Och sen är det väldigt frustrerande (åtminstone i början på ett nytt distrikt) med alla som vägrar skriva adress nr eller namn på lådorna :banghead:. Hur ska jag veta vart hans Hansson bor om lådan är en av 7 omärkta lådor förutom tidnings lådan där tidningsbärarna själva ritat ut adress nr på med tusch för länge sedan så att man nu bara ser en halv etta och ngt som kunde varit en åtta.

Visst lär man sig men är ofta man stå och räknar ole dole doff mellan de 2 lådorna man räknat ut mest sannolikt är den rätta.

Har sällan problem med posten, skickar dock sällan med dom och beställer man så är det i regel dhl som kör det.

De flesta budbilar kör efter gps och det är väldigt lätt att de visar helt fel ute på landet.
Och t ex tidningsbärarna har inte ens det utan bara en lista med adresser som man får hitta själv. Och posten vi delar ut står inte med i listan, dvs man får hålla koll på vilket som ska vart själv.
(Är glad att jag inte delar ut inne i samhällen).
Alla borde få åka med en valfri brevbärare en reklamdag på landet på vintern. Det skulle öka förståelsen med 500%

Idag har tre av femton brevbärare på vårt kontor kört fast eftersom vägar inte varit skottade. Sen kommer det klagomål för att andra av oss inte levererat allt utan hoppat över de stoppställen som haft en halvmeter snö framför. Med framhjulsdriven bil som bli baktung av all last kan det bli allt för spännande... Förra veckan till exempel lastade jag 360 kg reklam.

Idag har tre av femton brevbärare på vårt kontor kört fast eftersom vägar inte varit skottade. Sen kommer det klagomål för att andra av oss inte levererat allt utan hoppat över de stoppställen som haft en halvmeter snö framför. Med framhjulsdriven bil som bli baktung av all last kan det bli allt för spännande... Förra veckan till exempel lastade jag 360 kg reklam.
Är sjukt glad över att vi inte haft ngn snö i år här i Skåne :p, räcker med leriga grusvägar där bilen leker bambi så fort man kör snabbare än 30kmh :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka