låta bli blommorna

S

sandrabjelkelov

Någon som har nå bra tips på hur man får katterna att låta bli blommorna i fönstret, de krafsar ner en massa jord och förstör blommorna.
 
Sv: låta bli blommorna

Det enda jag kan komma på, som funkar här hemma, är att ta vattensprutan och invänta rätt tillfälle.
 
Sv: låta bli blommorna

Växterna i våra fönster är av plast, dom "riktiga", står högt uppe på en bokhylla dit katterna inte kommer. Tröttnade på att sopa jord kan man säga. ;)
 
Sv: låta bli blommorna

Manson o Tussie får smaka på en vattenspruta när de håller på med en blomma, först lät vi ju det vara med efter ett x antal omkullvälta och trasiga blommor/krukor så får de inte vara på dom längre.

Nu räcker det med att sträcka sig mot vattenbehållaren så hoppar de ner fort som ögat.
 
Sv: låta bli blommorna

Jag brukar sätta tejp över krukorna med lagom mellanrum, så katterna inte kan krafsa där - funkar bra. Det går att vattna mellan tejpbitarna. Riktigt stora krukor på golvet sätter jag en rund kartongskiva som lock över, med bara hål för växten.

Vad gäller ev tuggande, så gäller det att ha äckliga växter:D
 
Sv: låta bli blommorna

Lägg mindre stenar på jorden, blir ganska snyggt faktiskt och absolut ej krafsvänligt. Du kan även lägga apelsin/citrusfruktskal då katter brukar avsky lukten av dem.
 
Sv: låta bli blommorna

Lägg mindre stenar på jorden, blir ganska snyggt faktiskt och absolut ej krafsvänligt. Du kan även lägga apelsin/citrusfruktskal då katter brukar avsky lukten av dem.
Citron eller apelsinskal funkade inte det minsta här;) Däremot en skål med hjorthornssalt på fönsterbrädan - fast bara en tid.
 
Sv: låta bli blommorna

Sen jag började ha en kruka med kattgräs till misse har hon helt tappat intresset för de andra blommorna - så det kanske kan vara värt att prova? Hon sitter mer än gärna på fönsterbrädan och snaskar på gräset samtidigt som hon spanar på fåglarna!



Fast jag måste göra nåt fel....efter 4 veckor ungefär dör mitt gräs oavsett...:cry::angel:
 
Sv: låta bli blommorna

Det finns en väldigt simpel lösning.. Köp kattgräs, odla eller köp färdig i djuraffär, ställ den i fönstret eller där katten oftast äter på blommorna. Klart!

Om katten fortfarande äter på blommorna och inte riktigt har förstått det där med kattgräs riktigt, strö lite kattmynta på det.

Gräset dör normalt efter ett tag, du gör ingenting fel.
 
Jag har tre katter som blir 1 år nu.
När jag fick hem dem och de började hoppa och klättra har de konstant varit på alla blommor jag fick när jag flyttade till första lägenheten. De välte krukor åt blommorna både riktiga och plast.
De är innekatter men har de ute i lina vid fint väder då vi flyttat till en större lägenhet markplan. Och är livrädd att dem kommer förstöra mig land med alla blommor. Är rätt ledsen för ja inte kan ha blommor i fönstret har nu odlat tre krukor med kattgräs åt dem. Men de är ändå på mina finblommor laddar med sprayflaska med vatten men de är på dem andra blommorna konstant. Vad kan jag göra?
Vill så ha mina fina blommor ifred
 
Beror på om de äter eller har kull krukor och strör jord. Jord kan man lägga något taggigt/spetsigt, alt ett lager sten längst upp. Min lillebror la rosenkvistar i. Vet inte hur trevligt det är, men effektivt var det.

Stark dubbelsidig tejp och som sagt odla ampelliljor och kattgräs - liljorna håller sig lite längre och man kan ta skott på dem. Jag har tre stycken samtidigt så håller de sig längre om man inte har en ko - Nikita var det, Megara äter mer normalt så jag hinner ta skott. Billigare i längden och eftersom jag är ubernojig så vill jag inte att några grässtrån fastnar bakom nosen och det blir resa till vet för att ta bort dem.

Blommor och växter är knepigare. Här hemma har jag bara ampelliljor och orkidéer, borta går jag runt och tar bort fina arrangemang särskilt med dekorationsgräs.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 246
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 677
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
998
Senast: starcraft
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
331
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp