Sv: låta häst va ensam i hage brevid?
Hej!
Först vill jag säga att jag har haft en ren jävla otur med min häst, det började med att han fick bakbenen (båda) söndersparkade och har stått och läkt sen Januari månad, efter vissa felbedömningar av veterinär har man åkt in och ut från kliniker och han stod bl.a. uppe i Skara i två veckor. Därefter har det bara blivit sår efter sår, inflamation efter inflamation, men han läkte fint ihop även om det inte var färdigt med läkningen, så han fick springa ut med flocken på sommarbete. Nu häromdagen fick han inflamation från kronranden upp till över kotorna i bägge bak, så nu går han på tårna (igen

) och nu blir det återigen sjukhage. Well, det här är en häst som är född till att springa och röra på sig, och han blir bara mer och mer insjunken, men vad göra? Jag tror det är väldigt individuellt, liksom det mesta hur dom hanterar det hela. Min häst mår inte bra av att stå själv, nu är han illa tvungen, och blir han skadad igen så väljer jag säkerligen att avliva honom, mot min vilja, men det är inte sjysst att utsätta honom för detta igen. Han har hästar omkring sig, men som sagt, han älskar att springa och avskyr att stå i box och mindre utrymmen så som sjukhage et.c.
Så.. mitt råd är att du kollar hur hästen mår av det, min häst blev deprimerad, dels för att stå i box i flera månader och sedan komma ut i sjukhage bredvid andra hästar, nu går han i en mindre vanlig hage, och det verkar inte direkt populärt för det.
Finns det verkligen ingen annan lösning? Om han går med föl/unghästar? Dem brukar vara smarta nog att inte göra illa sådana, eller sätt en gammal, gammal häst? Ger han sig på dessa hästar, som för övrigt ska vara låga i rang, så får det väl bli ensam i hage... Men hästen är ett flockdjur och jag råder dig, att sätta honom tsm med andra, det ligger inte i hästens natur att vara själv..
Lycka till! Kram Sandra.