Låta kompis rida in?

Sv: Låta kompis rida in?

Jag skulle isf skicka iväg honom till en meriterad duktig utbildare. Bara för att man rider bra betyder det inte att man klarar av att rida in en häst. Det är därför det finns unghästutbildare och tävlingsryttare (även om många anser sig vara båda).
Det finns svårklassryttare som rider suuper men som inte under några omständigheter tar emot inridningshästar eftersom ryttarna är bättre på hästar som är grundutbildade.

Ja,det är så jag känner också.. Nu har ju kompisen utbildat en travare,men den var ju som sagt hanterad innan,kunde starten och stoppen,och sett när hon rider både hennes egna och även andras hästar,och hon är verkligen superduktig! MEN,min är ju HELT grön.

Jag kommer antagligen att köra som jag tänkt från början skicka iväg han till inridaren,sen när han är redo så kommer jag be kompisen rida han kanske en gång i veckan/varannan vecka på ridbanan i stället ett tag,för som sagt så vill jag gärna att hon rider han då jag tror att det skulle ge oss mycket,och då erbjuda betalning per gång hon rider. Ev att jag med hjälp av kompisen sitter upp hemma och skrittar lite,så hästen har haft ryttare på sig iallafall,och sen får inridaren ta det därifrån.

Då är jag iaf "säkrad" att det kommer bli bra från början,och att vi inte missar något,för från inridaren så har jag redan så pass många referenser så där behöver jag inte tveka.

Tack för era tankar och funderingar!
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag har inte spätt på nånting alls.

Du skrev:

,då hon har väldigt mycket temperament och egen vilja,och på framridningen så vart det några rejäla bock/bakut språng så fort det sprätte lite sand på ridhusväggen,eller om nån gick förbi utanför.

Och visst formulerade jag om mig, men då till:
Vill du verkligen att en person som har en egen häst som inte ens klarar av att det går förbi folk utanför utan att sprätta iväg?? Eller när grus hamnar på ridhusväggen....

Tycker du verkligen att det är så stor skillnad på det vi har skrivit? Jag tycker inte det.

Min häst hade jag inte problem med på det sättet. Problemet med henne är att få henne att se glädjen i att bli riden igen. Uppfostringsmässigt var det aldrig några som helst problem.

Jag har aldrig någonsin skrivit att din kompis är en dålig ryttare eller hästägare, det är du själv som tjatar om det helatiden.

Jag säger att hon har missat en viktig bit, och det gör vi alla emellanåt. Jag glömde tex bort att lära förrförra hästen smackningar, att de betydde framåt. Hon var så jäkla bra på att läsa mitt kroppspråk att jag aldrig behövde det i longering, tömkörning och annat. Så när jag satt där uppe på hästen och smackade så hade hon inte den blekaste om vad tusan jag ville :angel:
Det var bara att backa några steg och lära henne det först.

För mig är det inte mer än så. Hon har missat den delen. Det gör henne inte till en dålig ryttare eller hästägare, utan hon har bara missat den delen.
Olika ryttare tycker att den delen är olika stor, för mig är den så stor att jag nog aldrig skulle missa den, trots att jag rider i ridhus ca 4 ggr/år.

Jag har inte varit nedlåtande, och jag har inte förstorat upp nånting enligt mig själv. Att du antar saker som jag INTE skriver kan knappast räknas som mitt fel.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag hade lämnat iväg till någon som garanterat är duktig, för jag har sett inridningar gjorda av
folk som aldrig ridit in hästar eller inte blivit upplärda av någon som verkligen kan sina saker.
Det slutar ganska ofta illa.


Förra hästen skickade jag iväg till en inridare,dock slutade det med att hästen var värre när han kom hem än när jag skickade iväg han.

När han åkte kunde jag lugn sitta upp på honom,start och stopp funkade,samt höger vänster,och vi promenerade mycket i skog och mark,och jag satte upp dom sista 5 minuterna och skrittade hem på varje promenad,hästen helt lugn med detta.

När han kom hem var han osäker,tittig och rädd för allt som innebar ridning... :(

Därför det skulle vara skönt att få vara med hela vägen själv den här gången,för att se så allt går bra,och om det blir något knas så kan jag antagligen säga vart det gick fel. Men det lutar åt att skicka iväg han endå,har fina referenser därifrån så jag får lita på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta kompis rida in?

Vart bor du?
Du kanske ska rida in själv med hjälp av en duktig unghästperson som kommer hem till dig så kan du följa allt på hemmaplan om du vill det? :D
 
Sv: Låta kompis rida in?

Den jag ska skicka iväg till låter ägarna vara med så mycket det bara går,hon bor så att det är en bit att åka,men det är inte omöjligt sas,så jag planerar att kunna vara med 1-2 ggr i veckan iaf under tiden han är där,så det gör ju också att det känns tryggare att lämna. Sen när jag fått hem honom igen så hoppas jag kunna få hjälp av henne en gång i månaden till att börja med iallafall,då kan hon komma till stallet och hålla en lektion.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Tycker det låter väldigt bra, 1 till 2 gånger i veckan är ju realtivt lagom också och man hinner se och förhoppningsvis förhindra att hästen blir förstörd. Det finns ju så otroligt många oseriösa som tar emot hästar så man kan aldrig vara nog försiktig.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag har dåliga erfarenheter av att lämna bort hästar på träning, även till välrenommerade och erfarna tränare. Jag skulle lätt ha gjort såhär:

-Erbjudit kompisen tex 100 kr/timme för arbete från marken(handhästande, longering, whatever) och tex 200 kr/timme vid ridning(högre skaderisk för henne ju)

-Bestämt att ni gör allt(det mesta) tillsammans så att du är med och bestämmer att det inte går för fort fram osv, samt att du ser precis hur allt blir gjort.

-Inte satt något visst antal dagar/månader/timmar, utan att ni tar det i hästens takt. Det kan vara så olika, och det jag tycker är skönast med att göra det själv, hemma, är just att man inte behöver stressa, utan man kan ta det extra lugnt och verkligen se till att hästen får en stabil grund.

-Om du vill veta något fast maxpris per månad så kan ni ju bestämma att ni kör max x antal timmar per månad oavsett.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 852
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp