Låter detta som ADHD/ADD?

Isituss

Trådstartare
Jag var hos specialpedagogen i skolan igår för att få lite tips om hur man får bättre disciplin eftersom jag aldrig, och jag menar verkligen ALDRIG, lyckas lämna in skoluppgifter i tid. Samtalet slutade med att vi bestämde att hon skulle kolla med skolpsykologen om man kan starta en utredning kring om jag har ADHD/ADD.

Jag har noll koll på vad som faktiskt är symptom på dessa diagnoser, så jag raddar upp lite fakta om mig själv nu:

  • -noll disciplin, skjuter upp allt in i det sista. Eller egentligen handlar det väl mer om att jag letar fakta så pass länge att jag tillslut inte har hunnit komma igång, oh då vet jag inte hur jag ska knyta ihop allt till ett arbete. Och ofta ter sig allting så mycket större och svårare än vad det är så då börjar jag inte ens.
  • -När jag väl sätter mig ner och ska börja, så stör allting mig. Jag kan inte hindra mina impulser att gå in på facebook, buke, etc. Eller bara gå ut till köket och äta. VAD SOM HELT FÖRUTOM ATT PLUGGA.
  • -När det gäller texter inför prov läser jag för att sen anteckna, vilket jag är extremt noggrann med. Använder färger, bilder etc. Problemet är att jag är så noggrann att jag inte hinner göra allt. Jag hinner kanske 1/10 om ens det, för att sen bara stressa igenom resten.
  • -När jag pluggar matte MÅSTE jag ha musik, annars kan jag inte fokusera. När jag läser måste det vara ett jämnt mummel eller knäpptyst. Små ljud, eller om folk tjoar och tjimmar leder till att jag läser samma mening om och om igen utan att ajg fattar ett smack.
  • -Jag har väldigt mycket ångest och har länge varit deprimerad med periodvis självmordstankar (detta är inte diagnostiserat, men jag är rätt säker på att deprimerad är det jag har vairt). Jag har prestationsångest när det kommer till ALLT. Jag tillåter inte mig själv att göra fel.
  • -Jag kommer inte till att gå och lägga mig på kvällarna, allt annat är så mycekt intressantare. Jag kan kämpa i månader för att få rutin på att somna vid 23, för att över en kväll vara tillbaka på tidigast 00.30. på grund av detta kommer jag aldrig upp på morgonen, jag är i djupsömn då, och missar bussen minst 1 gång/vecka.
  • -Tidsoptimist till tusen.
  • -Hade tvångstankar som liten. Inget stort, men ändå.
  • -Otroligt inåtvänd som liten. Blyg, pratade nästan aldrig med nya människor.
  • -har alltid fler tankar parallellt i huvudet och kan därför aldrig ha full fokus.
  • - jag har inga hämningar i mitt beteende, jag kan ställa mig och dansa och sjunga på borden i skolan utan att tänka efter innan att så ska man kanske inte göra. Jag inser ju efteråt att det kanske ajg inte ksulle ha gjort, men det finns inte i mitt huvud till att börja med.
  • -Jag är sjuuukt slarvig. Alltid stökigt överallt, men jag är ändå perfektionist och otroligt systematisk. Jag ser mönster och rutiner överallt.
  • -Måste alltid vara förberedd på vad som kommer hända. Vet jag inte det så bryter jag fullständigt ihop.
  • -Har senaste året haft ett antal panikångestattacker.

Så, det är allt jag kan komma på nu. Tycker ni att det låter som att jag har någon diagnos (vilket faktiskt skulle vara otroligt skönt om man får det diagnostiserat, för då finns det kanske bättre verktyg för att fungera bättre) eller är jag bara som alla andra och bara behöver lära mig att räta ut mitt liv? :p

Ska kanske tillägga att jag är tjej och 17 år. Min syster har ADD, och det skulle förvåna mig om min bror INTE har typ aspbergers eller något liknande.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Det kan mycket väl vara ADHD och/eller borderline "emetionell instabilitet" som det tydligen heter nu (jag har båda och känner igen mig allt för väl i det du skriver) men det är naturligtvis bara professionella som kan svara säkert.
Be att få en utredning så att du som sagt kan få verktyg att underlätta med.

DBT:n som jag går på nu är det absolut bästa som kunnat hänt mig med tanke på ovanstående diagnoser.

Helt plötsligt KAN jag t.ex. umgås i "gäng" utan att känna mig utanför, bortglömd och "femte hjulet".
Jag KAN (ofta) hindra mina utbrott så att de inte går ut över omgivningen i samma utsträckning som tidigare.

Och det mest imponerande är att jag klarar av att få undan disken, både diska, torka, ställa undan...förut hade jag ställt den tills jag blivit illa tvungen och om något, minsta lilla, störde (typ sms/samtal) så förblev resten odiskat.
Men nu GÅR det!
Dessutom imponerade jag djupt på psykologen och mig själv när jag lyckades plocka ur en hel bokhylleserie, pappra in ömtåligt och sortera ner i flyttkartonger lugnt och metodiskt.
Lika när vi skulle ställa tillbaka i nya hyllan (och välja ut det som skulle upp)
Inte som förut, för mindre än ett halvår sedan skulle jag ha slitit ut llt huller om buller för att då ge upp och dra täcket över huvudet istället...grym känsla faktiskt! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

  • -noll disciplin, skjuter upp allt in i det sista.
  • -När jag väl sätter mig ner och ska börja, så stör allting mig. Jag kan inte hindra mina impulser att gå in på facebook, buke, etc. Eller bara gå ut till köket och äta. VAD SOM HELT FÖRUTOM ATT PLUGGA.
  • -När jag pluggar matte MÅSTE jag ha musik, annars kan jag inte fokusera. När jag läser måste det vara ett jämnt mummel eller knäpptyst. Små ljud, eller om folk tjoar och tjimmar leder till att jag läser samma mening om och om igen utan att ajg fattar ett smack.
  • -Jag har väldigt mycket ångest och har länge varit deprimerad med periodvis självmordstankar. Jag har prestationsångest när det kommer till ALLT. Jag tillåter inte mig själv att göra fel.
  • -Jag kommer inte till att gå och lägga mig på kvällarna, allt annat är så mycekt intressantare.
  • -Otroligt inåtvänd som liten. Blyg, pratade nästan aldrig med nya människor.
  • -Har senaste året haft ett antal panikångestattacker.
Jag kan varken svara ja eller nej på din fråga, men ovanstående punkter stämmer i alla fall in på mig och jag har pga. min depression/ångestproblematik mer än en gång blivit utredd för alla världens diagnoser (typ), däribland ADHD/ADD, men man har alltid kommit fram till att jag inte har något.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Jag har liknande problem som dig och min psykolog tog upp sist att jag eventuellt kunde ha ADD.
Det skulle förklara ett och annat.

Det finns i släkten. En lillasyster med ADHD och min son har ADHD.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

  • -noll disciplin, skjuter upp allt in i det sista. Eller egentligen handlar det väl mer om att jag letar fakta så pass länge att jag tillslut inte har hunnit komma igång, oh då vet jag inte hur jag ska knyta ihop allt till ett arbete. Och ofta ter sig allting så mycket större och svårare än vad det är så då börjar jag inte ens.
  • -När jag väl sätter mig ner och ska börja, så stör allting mig. Jag kan inte hindra mina impulser att gå in på facebook, buke, etc. Eller bara gå ut till köket och äta. VAD SOM HELT FÖRUTOM ATT PLUGGA.
  • -När det gäller texter inför prov läser jag för att sen anteckna, vilket jag är extremt noggrann med. Använder färger, bilder etc. Problemet är att jag är så noggrann att jag inte hinner göra allt. Jag hinner kanske 1/10 om ens det, för att sen bara stressa igenom resten.
  • -När jag pluggar matte MÅSTE jag ha musik, annars kan jag inte fokusera. När jag läser måste det vara ett jämnt mummel eller knäpptyst. Små ljud, eller om folk tjoar och tjimmar leder till att jag läser samma mening om och om igen utan att ajg fattar ett smack.
  • -Jag har väldigt mycket ångest och har länge varit deprimerad med periodvis självmordstankar (detta är inte diagnostiserat, men jag är rätt säker på att deprimerad är det jag har vairt). Jag har prestationsångest när det kommer till ALLT. Jag tillåter inte mig själv att göra fel.
  • -Jag kommer inte till att gå och lägga mig på kvällarna, allt annat är så mycekt intressantare. Jag kan kämpa i månader för att få rutin på att somna vid 23, för att över en kväll vara tillbaka på tidigast 00.30. på grund av detta kommer jag aldrig upp på morgonen, jag är i djupsömn då, och missar bussen minst 1 gång/vecka.
  • - jag har inga hämningar i mitt beteende, jag kan ställa mig och dansa och sjunga på borden i skolan utan att tänka efter innan att så ska man kanske inte göra. Jag inser ju efteråt att det kanske ajg inte ksulle ha gjort, men det finns inte i mitt huvud till att börja med.
  • -Jag är sjuuukt slarvig. Alltid stökigt överallt, men jag är ändå perfektionist och otroligt systematisk. Jag ser mönster och rutiner överallt.
  • -Måste alltid vara förberedd på vad som kommer hända. Vet jag inte det så bryter jag fullständigt ihop.

Ovanstående stämmer in på mig med, och ska man vara den som är den så har väl alla en diagnos åt något håll.


Nej, jag tycker inte att det låter som att du har någon "allvarlig" diagnos. Däremot låter det som att du borde ha betydligt mer rutiner i ditt liv.

Vad är det som är så svårt med att bara sätta sig ner och göra skolarbetet? Jag vet att det är svårt, jag fixade inte heller det, men det är inte så svårt att göra arbetet om man bara ger sig fan på att göra det. Ta med dig det där spelet där man får elstötar, och ge dig själv en elstöt varje gång du (seriöst) tänker att du nog borde göra något annat än att plugga. Be någon skälla ut dig när du prokrastinerar, eller kom på någon annan lösning.

Det är inte så svårt, bara man någon gång lyckas överbevisa sig själv om att det går att plugga effektivt.

Du kanske borde be någon om tips på studieteknik? Den teknik verkar vara ganska ineffektiv.. ;)
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Här har du kriterierna för ADHD, enligt de diagnoskriterier (DSM IV) som vi för det mesta använder oss av i Sverige...
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Fast väldigt många av de punkterna du tar upp låter som min lillasyster mellan 12-19 år. Hon är har ingen diagnos, är en helt vanlig, balanserad person idag, men hade otroligt jobbig tonår.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Det skulle kunna vara aspergers, ADHD, både och eller ingetdera. Svårt för folk på ett forum att bedöma. :)
Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver och jag har både aspergers och ADHD.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Helt plötsligt KAN jag t.ex. umgås i "gäng" utan att känna mig utanför, bortglömd och "femte hjulet".
Jag KAN (ofta) hindra mina utbrott så att de inte går ut över omgivningen i samma utsträckning som tidigare.

Och det mest imponerande är att jag klarar av att få undan disken, både diska, torka, ställa undan...förut hade jag ställt den tills jag blivit illa tvungen och om något, minsta lilla, störde (typ sms/samtal) så förblev resten odiskat.
Men nu GÅR det!
Dessutom imponerade jag djupt på psykologen och mig själv när jag lyckades plocka ur en hel bokhylleserie, pappra in ömtåligt och sortera ner i flyttkartonger lugnt och metodiskt.
Lika när vi skulle ställa tillbaka i nya hyllan (och välja ut det som skulle upp)
Inte som förut, för mindre än ett halvår sedan skulle jag ha slitit ut llt huller om buller för att då ge upp och dra täcket över huvudet istället...grym känsla faktiskt! :bow:

Allt detta kan jag också känna igen mig i. Har väldigt låg självkänsla och jag känner mig ofta utanför och bortglömd, som du skriver. Vad gäller utbrott så är jag extremt lättretlig och blir flyy förbannad över ingenting, och jag kan inte svara själv på vad det är som gör mig arg.

När det gäller disk och sånna sysslor så är det precis så jag har det med. Kom dessutom på att jag kan sitta i timmar med något helt onödigt men som intresserar mig för att sen 23 på kvällen inse att "Oj, jag har ju glömt att äta idag. och diskmaskinen skulle ju tömas" osv.

KL.
Svarar alla nu.
Jag inser ju självklart att allt det jag skriver om mycket möjligt bara är tonårsfasoner, och det är precis därför jag startade denna tråden. För jag vill höra vad som är troligt. Men precis som ni säger så behövs en expert på ämnet för att kunna avgöra det - vilket är precis det som antagligen kommer ske inom kort (hoppas jag).
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Jag fick vänta 2 år på en utredning, köerna är långa så förvänta dig inte för mycket. De flesta får vänta 1-3 år.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Av din beskrivning så låter det som en utredning inte kan vara till skada.

Tycker inte du ska skjuta bort det som "vanliga tonårsfasoner". Om du känner att det är ett verkligt problem ska du se till att få hjälp vilket tyvärr kan vara svårt och ta lång tid.

Jag känner igen mig mycket i beteendena du beskriver. Det var smärtsamt och ångestfullt att läsa vad du skrivit. Vet så väl själv hur det är och hur det känns.. Har nästan aldrig lämnat en läxa eller gjort ett arbete i tid....Att leta efter fakta i timmar och kolla hur kylskåpet mår, bara för att. Jag har också alltid varit perfektionist, även om jag aldrig brytt mig om betyg utan snarare att jag alltid ska göra mitt bästa. Mitt bästa blir dock aldrig lika bra som i min hjärna så jag har säkert skrivit om alla arbeten jag någonsin börjat med (jag slutförde dock inte många) minst 10 gånger innan jag gav upp och somnade av energibrist. Mina problem fick mig att tro att jag var lat och dålig eftersom jag inte kunde göra alla dessa "enkla" saker som alla andra lyckades med i skolan. Även om jag tyckte att jag alltid försökte till mitt yttersta fick jag höra av lärare att jag bara var lat och borde skärpa mig. Det förstörde och bröt ner mig fullständigt. Jag har fortfarande problem, speciellt med att tro på mig själv. Även om min adhd diagnos har hjälp mig mycket att förstå och hur jag ska jobba så sitter alltid misslyckanden från förr kvar.

Så se till att få en utredning, eftersom du är under 18 ska de gå genom BUP. En utredning är alltid bra och man får djupare förståelse för sin egens hjärnas svagheter och styrkor. Så även om det inte handlar om ADHD så kanske du kan få ett annat svar.

I väntan på utredning kan du också försöka fråga i skolan om du inte kan få jobba och/eller göra prov i ett enskilt rum. Berätta om dina problem med deadlines och att du skulle uppskatta om ni la upp det annorlunda så du klarade av att göra det i tid. Se till att dem förstår dig och nöj dig inte med det klassiska "det ska vara rättvist och lika för alla".

Lycka till och Kämpa kämpa, vet hur svårt det är att uppfattas som en latmask.
Varse sig det är adhd eller inte ska man inte ha ångest och bli deprimerad av skolan.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Japp, adhd. Var glad för det, det är en super begåvning när du lär dig behärska den. Fick diagnos som 38 åring. Kolla in Underbara adhd.
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Jo men det är lite så jag känner. OM det nu är ADHD och jag får en diagnos på det så har jag ju mycket bättre förutsättningar än nu och jag vet ju att så många av de som kan hantera sin ADHD kan gå så otroligt långt!

Linda - upp till tre år?! :eek:
 
Sv: Låter detta som ADHD/ADD?

Tänk på vad du säger.
Det är inte alltid så "bara att..." oavsett ADHD eller annat som kan ställa till det i livet.
Vad som för dig kanske "bara är att..." kanske är ett övermäktigt projekt för någon annan.
Och tvärt om.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 535
Senast: Paddington
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 973
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 745
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp