Latex vs ullstoppning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anna210
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 152
latexstoppning är svår att stoppa om eller anpassa stoppning efter hästryggen, de är som fördiggjutna paneler. Ullstoppningen kan man ta ur, fylla på och stoppa om om hästen t.ex. behöver ha sadeln höjd just baktill. Men det är väl lite av en smaksak, jag föredrar ullen! Men man ska se till att det är en utbildad sadelmakare som stoppar sadeln, då ullen kan bli knölig annars. Likaså behövs den stoppas om efter några år.

Kan latexpanelerna "sätta sig"?
Kan de förändras efter en tid ,tex bli hårda? :confused:
Latexpaneler verkar ju bra på det sätt att det inte kan bli knöligt...

Latex formar ju sig efter hästryggen i den mån det är möjligt, men en ullstoppad sadel kan en sadelmakare stoppa om så att den passar just den hästen, vilket inte går med en latexstoppad sadel.

Tror inte den just blir knölig, men troligtvis sätter den sig efter ett tag, latex är ju inte heller outslitligt. :smirk:

de sätter sig ja, det är väl det som är problemet ibland också. De kan bli jätteplatta och kompakta efter ett antal år, och då är det inte alltid som det är något att göra åt.
Är lädret på bossorna afastlimmat på panelerna så är det i princip kört. En bra stoppad ullsadel knölar sig inte på många år

Varnar hårt för latexpanelerna som inte sätter om sig vid hästbyte!!!!

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 908
Senast: Görel
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
311
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka