Lätt sits vid klättring

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Goofyspouse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 937
G

Goofyspouse

Jag står alltid upp när jag rider i backar med hästar. Jag har fått lära mig att man gör det lättare för hästens ryggmuskler att arbeta då.

Har dock en kompis som jobbar i ett travstall som nästan aldrig står upp. Hon säger att det inte gör nån skillnad, hästen bär ju upp tyngden vare sig man står upp eller inte.

Jag tänker fortsätta stå upp, för jag tycker det känns bäst, men är det som hon säger?

Sv: Lätt sits vid klättring

Är inte det viktigaste att man ser till att tyngdpunkten blir rätt, och i så fall - att man lutar sig lite framåt i uppförbackar och lite bakåt i nedförsbackar?
Sen har jag fått lära mig att avlasta hästens rygg genom att stå upp, och då inte bara i backar, steniga eller gropiga ställen i skogen, men också efter att hästen fått göra jobbiga saker på banan.

Precis. Det var därför jag blev fundersam när hon sa så.

Ingen annan som har synpunkter?

Har lärt mig detsamma att stå upp i lätt sits vid klättring tex.. För att avlasta..

både hästens rygg och bakben måste få arbeta "fritt" samt få "fri" hals så den kan sänka huvudet, men ändå ha stöd. samt aldrig rida på "snedden" då balansen kan rubbas(alltid vinkelrätt) och medgående överliv. (oavsett upp eller ner)
så har jag fått lära mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka