Lätta övningar!

Fossing

Trådstartare
Jag kommer få hem en häst som är lite osäker i sin hoppning, han stannar ofta om han kommer minsta lilla fel och/eller om han inte litar på och känner ryttaren.
Jag vill därför bygga upp hans självförtroende (och mitt) med enkla hoppövningar där han liksom inte "kan" stanna. Tänkte börja med 5½an, men vill gärna ha fler tips, och helst med personliga erfarenheter. Lite gymnastikhoppning kanske, så han får tänka på lite annat och klura lite, istället för att hoppa enstaka hinder.

Och innan ni skriver det så kommet jag såklart hoppa för en tränare, men det är alltid bra med olika input och så vill jag kunna hoppa lite småhinder hemma också, bara för att inte göra en stor grej av hoppningen.
Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: Lätta övningar!

Jag hade ridit endel cavalettiserier i början för att hästen ska vänja sig vid att gå över bommar lugnt och avslappnat.
Använd hjälpbommar framför hindrena för att hjälpa hästen att komma rätt. Att hoppa studs och olika serier är bra gymnastikövningar för både häst och ryttare.

Jag kommer få hem en häst som är lite osäker i sin hoppning, han stannar ofta om han kommer minsta lilla fel och/eller om han inte litar på och känner ryttaren.
Jag vill därför bygga upp hans självförtroende (och mitt) med enkla hoppövningar där han liksom inte "kan" stanna. Tänkte börja med 5½an, men vill gärna ha fler tips, och helst med personliga erfarenheter. Lite gymnastikhoppning kanske, så han får tänka på lite annat och klura lite, istället för att hoppa enstaka hinder.

Och innan ni skriver det så kommet jag såklart hoppa för en tränare, men det är alltid bra med olika input och så vill jag kunna hoppa lite småhinder hemma också, bara för att inte göra en stor grej av hoppningen.
Tacksam för svar!

5 1/2 i trav då och 6 1/2 i galopp.

Galopp bommar innan hinder ca 3 m travbommar inna hinder ca 2 1/2

Cavaletti 4-5 st sen 2 1/2 meter fram till ett litet rättuppstånde. Trav hela vägen.

Lösahoppa så hästen får upp självförtroendet och inte behöver läggas rätt av ryttare, det värsta som finns är ryttare som måttar sina hästa in i minsta detaj innan hinder.

Lycka till:banana:

Ja jag tycker lite löshoppning lät som en bra ide. Då är det ju ingen ryttare som råkar dunsa ner i sadeln om sprången bli lite knasiga i början, som de lätt kan bli om de typ nästan stannar framför hinder å så.
När hästen sen känner att den börjar få mer koll på alla ben så kommer den nog klara sej bättre med ryttare på ryggen också=)
De brukar tycka det är underbart roligt att löshoppa också å det är ju en bonus.
Se till att det blir "kravfritt" bara. Det ska vara kul att hoppa, så inga höga hinder lr nåt utan bara enkelt och lätt =)

Tack för alla svar! Ska tilläggas att han är 16 år gammal och jag har tävlat LB på honom en gång i tiden (1m, han är d-ponny). Så han KAN hoppa och han hoppar BRA (tror vi har kravlat oss över 120 på träning). Men han har tydligen stannat mycket med sin nya ägare och jag tänkte att eftersom jag inte tänkt tävla honom på riktigt (jag är 21) så ska vi "leka" hoppning så han börjar tycka det är KUL och lätt igen!
Och nej, han har inte ont nånstans, han är minituöst ompysslad och kollad av veterinärer, massörer, eq och allt möjligt, nuvarande ägare är guld! :bow:

Att hoppa studs ganska ofta är mitt tips. Eftersom man nästan bara hinner landa innan det är dags för nästa så blir det inte en så stor grej av hindrena eftersom dom kommer på följd.:)

Lycka till!:banana:

linjer av olika slag med givet antal galoppsprång är alltid bra, det är lätt att komma rätt!
rid 5 1/2, superbra (korta till 5.40 för d-ponny), och lägg efter hand till fler hinder på linjen, typ 6,5 m för ett glpsprång och 9,5 för två etc.
detta kommer ni alltid rätt på och de flesta hästar tycker det är jättekul!
lycka till:D

Hoppa låga låga hinder i början, hoppa gärna ute i skogen, små kvistar, så att hästen tycker att det är roligt. Och när den sedan hoppar bra. Fortsätt inte att hoppa hur mycket som helst, då tappar dom ofta bjudningen och tenderar att skita i det mesta.
Lycka till :D

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
726
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 616
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 443
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 734
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025