Sv: lätta transporter
Värmlandsvagnen enkelaxklad, Henra Amazone 1-hästars boogie, Cheval Libertes Lightmodell (boogie, minns inte modellbeteckningen men är en enhästars den med) och så tror jag det var Ekerötrailer går att få med 500 kg (eller mer, lite olika från märke till märke) lastvikt med en totalvikt på 1200 kg. Ekerötrailer (kan ha varit Dalavagnen med, kan kolla om du vill) och VV är tvåhästars, Henra och Cheval är 1 - 1½hästars. Om du tar ut mellanväggen i en tvåhästars så får du lite mer lastvikt även om det inte är mer än 20 - 30 kilo skulle jag gissa.
Jag valde ju Värmlandsvagn, 1250 DL, den lastar enligt regbeviset 630 kg på 1200 kg totalvikt. Jag tror dock inte riktigt att man ska tro på regbeviset utan den lastar nog 580 - 600 kg.
Henra Amazone lastar 550 kg på 1200 kg totalvikt och då är det en boogie, de andra märkena minns jag inte.
Det du får tänka på är att generellt så kan du bara GLÖMMA fronturlastning och annat, det blir för tungt. Och ju 'renare' släpen är i utrustningsväg dessto lättare är de i sig själva.
Mitt gamla Trane från 1973 lastade 730 (ja jag skrev rätt, sjuhundratrettio) kg på en totalvikt på 1200 kg. Men då fanns där inte en störtbåge t ex och betydligt klenare chassie än nyare släp.
Men frågan är ju HUR långt ner i totalvikt du vill komma? Under 1000 kg totalvikt och lasta 500 kg är knepigt. Min gamla Trane skulle ju klarat det (1200 kg = 730 kg, 1000 kg = 530 kg, 970 kg = 500 kg) men generellt så får du rejäla problem där med nyare släp.
Kan du inte väga upp bilen lite om det inte fungerar? Min lilla fjantbil drar i 'ursprungsskick' 1120 kg på B-kort och 1300 kg på E-kort. Jag viktade upp den till 1200 kg och då drar den alltså 1200 kg på B-kort.