lätta transporter

shayd

Trådstartare
Om man skall köpa en ny transport, vilken är då den lättaste på marknaden? Den aktuella hästen väger ca 500 kg och tanken är att man skall kunna dra med så liten bil som möjligt. Finns det transporter med totalvikt under 1000 kg? Vad ligger annars de lättaste på?

Behöver inte kunna lasta mer än ca 520 kg, alltså behövs inte någon med dubbla spiltor.

Sv: lätta transporter

Tja, det går säkert att regga en transport med så låg totalvikt, men då tvivlar jag på att du får köra mer än en shetlandsponny i den.:) I och för sig är t ex aluminiumsläpen från Boj och Ume lätta, särskilt de enaxlade, men jag tror knappast att du klarar dig under 1000 kg ändå. Det är möjligt att du kan hitta något litet gammalt släp med låg tjänstevikt, men då bör du kontrollväga släpet. Det har varit ganska vanligt fram till bara typ 2004/2005 att släpen i själva verket väger mera än vad som är angivet som tjänstevikt på registreringsbeviset.

Em hästars släpen kanske kan vara så lätta??

Värmlandsvagnen enkelaxklad, Henra Amazone 1-hästars boogie, Cheval Libertes Lightmodell (boogie, minns inte modellbeteckningen men är en enhästars den med) och så tror jag det var Ekerötrailer går att få med 500 kg (eller mer, lite olika från märke till märke) lastvikt med en totalvikt på 1200 kg. Ekerötrailer (kan ha varit Dalavagnen med, kan kolla om du vill) och VV är tvåhästars, Henra och Cheval är 1 - 1½hästars. Om du tar ut mellanväggen i en tvåhästars så får du lite mer lastvikt även om det inte är mer än 20 - 30 kilo skulle jag gissa.

Jag valde ju Värmlandsvagn, 1250 DL, den lastar enligt regbeviset 630 kg på 1200 kg totalvikt. Jag tror dock inte riktigt att man ska tro på regbeviset utan den lastar nog 580 - 600 kg.

Henra Amazone lastar 550 kg på 1200 kg totalvikt och då är det en boogie, de andra märkena minns jag inte.

Det du får tänka på är att generellt så kan du bara GLÖMMA fronturlastning och annat, det blir för tungt. Och ju 'renare' släpen är i utrustningsväg dessto lättare är de i sig själva.

Mitt gamla Trane från 1973 lastade 730 (ja jag skrev rätt, sjuhundratrettio) kg på en totalvikt på 1200 kg. Men då fanns där inte en störtbåge t ex och betydligt klenare chassie än nyare släp.

Men frågan är ju HUR långt ner i totalvikt du vill komma? Under 1000 kg totalvikt och lasta 500 kg är knepigt. Min gamla Trane skulle ju klarat det (1200 kg = 730 kg, 1000 kg = 530 kg, 970 kg = 500 kg) men generellt så får du rejäla problem där med nyare släp.

Kan du inte väga upp bilen lite om det inte fungerar? Min lilla fjantbil drar i 'ursprungsskick' 1120 kg på B-kort och 1300 kg på E-kort. Jag viktade upp den till 1200 kg och då drar den alltså 1200 kg på B-kort.

Ett enhästars Henra Amazone har en tjänstevikt på 680 kg.
Och man kan få den med totalvikt från 850 till 1350 kg.

Jag råkade ha en broschyr liggandes.

Dalavagn.
Lastvikt 620 (tror jag)
Får dras av en bil som får dra 1220 max

Jag har en sådan och en nöjd med den. Hög tak så att min stora pålle har utrymme över huvudet. Nackdelen är att den som vi har inte är så ljust. Tycker om den faktist:)

Jacky

Har en pytteliten bil nu och den får dra 1000 kg med min behörighet (BE). Har ett gammalt släp (Trane) med en maxvikt på 1200 kg och det har en maxlast på 750 kg. Min förhoppning var att om man skulle dra ner maxlasten till 500 kg skulle man kanske kunna få ner totalvikten motsvarande (1200 - 250 = 950 kg). Vill dessutom köpa ett nytt släp då jag inte vill lägga massa tid och pengar på att underhålla ett gammalt.

Mitt andra alternativ är att köpa en annan "mindre" bil men som får dra 1200 kg. Enda jag skulle kunna tänka mig är en Renault Megane, någon som vet vad den kan dra?

Orsaken till att jag vill ha en mindre bil är jag kör rätt långa sträckor utan släp och att en större bil då drar betydligt mer.

shayd skrev:
Har en pytteliten bil nu och den får dra 1000 kg med min behörighet (BE). Har ett gammalt släp (Trane) med en maxvikt på 1200 kg och det har en maxlast på 750 kg. Min förhoppning var att om man skulle dra ner maxlasten till 500 kg skulle man kanske kunna få ner totalvikten motsvarande (1200 - 250 = 950 kg). Vill dessutom köpa ett nytt släp då jag inte vill lägga massa tid och pengar på att underhålla ett gammalt.

Mitt andra alternativ är att köpa en annan "mindre" bil men som får dra 1200 kg. Enda jag skulle kunna tänka mig är en Renault Megane, någon som vet vad den kan dra?

Orsaken till att jag vill ha en mindre bil är jag kör rätt långa sträckor utan släp och att en större bil då drar betydligt mer.

Som jag skrev, det är GAMLA släp som du kan hitta det på, tack vare lägre takhöjd, sämre chassie och inga störtbågar, klenare mellanväggar etc.

Nytt och 500 kg lastvikt och 1000 kg totalvikt lär vara i princip omöjligt.

På 1200 kg har du flera val dock.

Min bil är en 88:a drar uppvägd 1200 kg på B-kort, drar 0.66 sommartid utan släp, 0.78 med dubbdäck och utan släp. Med släp har jag inte mätt vad den drar riktigt men gissar på 0.9 - 1.0. Mammas nya, tunga (1490 på B-kort) dieselbil drar 0.5 utan släp och bara marginellt mer med släp. Iofs får man ju då en betydligt högre skatt iom att det är en diesel, men åker man mycket är det väl värt det.

Så satsa på en 'större' liten bil och ett släp på 1200 kg. Eller behåll Tranet och väg ner det är mitt tips. Jag har ju varit i samma sits som dig och vet hur knivigt det är att få lastvikt och totalvikt på 1200 kg bara, och 200 kg mindre - näe..

shayd skrev:

Eftersom du har BE behöver du inte göra något alls!!
Iom att du har BE är det släpets verkliga vikt som är intressant och inte vad du maxa det till.
Altså kan du lasta din 500 kilos pålle på släpet och då få en totalvikt på släpet 450 + 500 = 950. Detta får du med BE dra efter din bil eftersom den är godkänd för 1000 kilo.

Att släpet är godkänt för 1200 kilo och att ekipaget INTE är godkänt att framföra på B spelar inte in i detta exempel.

Altså, har du BE är det släpets+last verkliga vikt som räknas, INTE vad maxvikten är. Du kan hänga en släp med tjänstevikt 1000 kilo efter din bil som kan lasta 2-3ton!!! Du får dra släpet med BE men INTE lasta nått på det.

Hoppas jag inte rört till det nu. Och detta gäller altså för BE kort, INTE B (där är det släpets totalvikt som inte får överstiga bilens tjänstevikt)

Ume släp! Dom är i aleminium och vårat är en-axlat och jag kan rulla det på plats utan problem och jag är inte direkty stark!

shayd skrev:
Har en pytteliten bil nu och den får dra 1000 kg med min behörighet (BE).

Blir lite rädd när du lyckats klara BE-lappen men ändå missat (tydligen) den väsentliga delen att när du väl har denna värdefulla behörighet är det BRUTTOVIKTEN som gäller.

D v s du kan köra med vilken totalvikt du vill på släpet så länge tjänstevikt och aktuell last inte överstiger vad bilen får dra.

Lovisaleonora_ skrev:
Blir lite rädd när du lyckats klara BE-lappen men ändå missat (tydligen) den väsentliga delen att när du väl har denna värdefulla behörighet är det BRUTTOVIKTEN som gäller.

D v s du kan köra med vilken totalvikt du vill på släpet så länge tjänstevikt och aktuell last inte överstiger vad bilen får dra.

Vilket inte hjälper henne ett smack eftersom hon iaf inte hittar en transport med 500 kg:s tjänstevikt (hon vill kunna lasta 500 kg och får dra 100 kg på BE, med andra ord behöver hon ett släp med en tjänstevikt på max 500 kg.

Sen tycker JAG inte det är så bra att dra HÄSTSLÄP med en bil som har maximal släpvagnsvikt på 1000 kg, men det är jag det.. (Som inte drar med min lilla bil vid kasst väglag eller för hög vind, den har 1300 som max släpvagnsvikt och jag ligger under det med mer än 100 kg marginal..)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
355
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 078
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31