lättlurade?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 140
  • Visningar Visningar 8 534
Och du Pållan, jag har lärt mig det jag vet om hästar till största delen genom erfarenhet i verkliga livet. Har jobbat inom travet, ridit/tränat islandshästar, western och nu har jag halkat in på den Akademiska ridkonsten. Äger en amerikansk travare som jag har som ridhäst och jag har två shirehästar hemma. Jag tar de delar jag tycker är bra ur HELA hästvärlden, oavsett diciplin och är öppen och mottaglig för nya ideér och intryck jag kan tänkas få på vägen genom hästvärlden. Jag fördömmer inget jag inte vet någonting om och det tycker inte jag du ska göra heller.

Jag tycker att du är otrevlig och har en fruktansvärt dålig attityd mot de flesta människor här på forumet och det är onödigt. Det är ju du som fäller de dumma komentarerna först och det reflekteras bara tillbaka på dig här. Man behandlas som man förtjänar.

Hade du istället för att fråga varför vi använder sådan SKIT som repgrimmor helt enkelt frågat hur en repgrimma fungerar och hur man kan använda den så hade allt nog blivit mycket bättre.

Ok, så vi vet nu att det är en grimma med nån form av metalldelar innanför nack- och nosrem... Egentligen säger inte det så mkt. Det låter inte trevligt, men ajg skulle gäran undersöka det här mer för att kunna analysera hur tillverkaren tänkt...

Kanske var det en sån här Pålle menade som dressyrgrimma? http://store5.yimg.com/I/allpetvetsupply_1775_26731989 "Be Nice" kallas den. Inte så hemsk som den ser ut om man använder den rätt. Det är runda metallnitar i repet som ligger över nacken, inga över nosen. Har ej använt en sådan här grimma själv så jag kan inte säga så mycket mer.

förstår inte vitsen med ringarna vid nosgrimman. Den där ser ut som det är nån som försökt sig på att knyta en repgrimma men misslyckats...men det kanske finns en tanke bakom den.

Jag uppfattar det som att när man tar i grimskaftet så dras remmarna under käken åt...men jag förstår inte varför man prodeucerar denna, när repgrimmorna redan finns...?
Vad är det som gör "BeNice" till nånring bra? Vad är "hemligheten" bakom den? Vad har den för funktion?

Jag tycker den verkar urlöjlig...

POch om det nu var en sån här Pållan menade så faller den ju INTE in i beskrivningen riktigt...eller?

Jag vet inte om det var denna grimma Pållan menade men det kanske hon kan svara på när hon ser den.

De som jag vet har använt denna grimma (westerntränare) har använt den till riktigt svåra hästar som inget annat fungerar på.

Jag vet inte om det var denna grimma Pållan menade men det kanske hon kan svara på när hon ser den.
Det var inte meningen att du skulle veta... Jag orkade bara inte skriva ett nytt inlägg... *väntar ivrigt på svar från pållan*

De som jag vet har använt denna grimma (westerntränare) har använt den till riktigt svåra hästar som inget annat fungerar på.
Ok. Det vore kul att få en förklaring till idéen och se grimman in action...

man känner precis lika bra genom en vanlig...
men håll er till det där tramset då så ska inte jag besvära!!
jag blir heller inte översprungen men tycker bara att det är kul och hästen studdsar och skuttar runt en på vägen!! det tycker inte många av er så ni blir rädd och börjar ha träns på....
guuud säger jag bara vi har olika syn på detta! :rofl:

Tja, nog verkar du ha en lite udda syn på hästar och hur de skall uppföra sig.....

Jag, och de flesta med mig, umgås med hästar för att vi trivs i deras sällskap. Vi vill kunna umgås utan fara för liv och lem på både hästar och människor. Jag vill att mina hästar skall tycka att det är dagens höjdpunkt varje gång jag kommer. Och för egen del söker jag en fristad hos mina hästar.

Att hästarna är väluppfostrade ser jag både som som en säkerhetsgrej och en trivselfråga. Hur andra hanterar sina hästar är mig fullkomligt egalt, så länge hästarna mår bra fysiskt och psykiskt. Just den psykiska biten förbises ofta för rena tävlingshästar, och därför har jag en del synpunkter på det här med "millionhästar". De blir alltför ofta tävlingsredskap som måste skyddas från skada genom att byltas in och separeras från andra hästar. Att som verksam i den världen komma och ondgöra sig över något så banalt som att folk spenderar pengar på utrustning som man inte vet vad de skall vara bra för, istället för att skapa debatt om det som finns i närmiljön, verkar avigt för mig.

Fast du kanske hör till de som tycker att hästarna skall stå i en box 20 timmar om dygnet, och sedan gå i hagen ensam för att undvika skador, trots ditt snack om polare istället för slav? (jag försöker fortfarande förstå hur mina hästar skulle kunna känna sig som slavar bara för att de tycker att det är roligt att vara med mig och att de respekterar mig :confused: )

Mvh
Duvan

Du börjar likna en annan person här inne nu men jag vågar nog inte säga vem. Du och h*n kanske är samma person

Precis min tanke och jag tror att det är det, med tanke på språkval och meningsuppbyggnad. Det enda som saknas är alla smileysar :-) :) =) osv........

Jag har fortfarande inte fått något svar på varför det är bättre med stallgrimma + hingstkedja än en repgrimma :confused:. En repgrimma lägger tryck i nacken och över nosryggen på hästen en hingstkedja lägger trycket under huvet. Jag har sett åtskildiga hästar bli mer eller mindre oledbara med hjälp av hingstkedja. När hingstkedjan dras åt slänger hästen upp huvet och efter ett tag så är det ett invant beteende. Har även sett hästar som börjat stegra sig med hjälp av hingstkedja. Inget av dessa problem har jag sett uppstå då en repgrimma använts.
Förutom det jag skrev ovan så ser jag många fler nackdelar med en hingstkedja.

Varför uttala sig om en grimma som man inte har en aning om hur den används eller hur den ser ut?!
Du kommer bara med en massa felaktiga påstående!
Kan man inte sitt ämne så ska man inte uttala sig och komma med påstående!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: Ramona
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: ako
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
931
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 160
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka