Lättskött häck

Måbär, litet rödvide (salix purpurea 'Nana), liguster. Vill man ha lite livligare känsla på det hela kan man blanda lite former som tex rödvidets bollform med någon pelarformig en och någon vasformigt typ forsythia eller något mer utbrett växande så som vingad benved (mycket effektfullt på vinter. Blandade friväxande häckar är ju både vackra och ger goda levnadsmiljöer för fåglar och andra arter.
 
Syrén hade jag satsat på ändå, eller ett plank.
För mig hade det varit värt rätt mycket pengar att kunna vara ute i min egen trädgård
Problemet med ett plank är att jag bara får bygga 1,8 m högt. När då grannen står på sin veranda som är ungefär 1 m över marken så gör planket rätt liten skillnad.
Syren faller på att den blir risig och skräpig. Jag misstänker att jag har honungsskivling som förstör den. Hade en buske mitt på gräsmattan som "dog" för drygt 10 år sedan. Nu börjar buskarna fallera allteftersom med utgångspunkt från de som var närmast den där busken. Syren är med andra ord helt uteslutet även om växten som sådan har vissa fördelar (och nackdelar)
 
Problemet med ett plank är att jag bara får bygga 1,8 m högt. När då grannen står på sin veranda som är ungefär 1 m över marken så gör planket rätt liten skillnad.
Syren faller på att den blir risig och skräpig. Jag misstänker att jag har honungsskivling som förstör den. Hade en buske mitt på gräsmattan som "dog" för drygt 10 år sedan. Nu börjar buskarna fallera allteftersom med utgångspunkt från de som var närmast den där busken. Syren är med andra ord helt uteslutet även om växten som sådan har vissa fördelar (och nackdelar)
Synd att tuja är uteslutet. Annars hade ett bra alternativ varit att köpa de största tujorna du hittar. De är fula men effektiva.
 
Problemet med ett plank är att jag bara får bygga 1,8 m högt. När då grannen står på sin veranda som är ungefär 1 m över marken så gör planket rätt liten skillnad.
Syren faller på att den blir risig och skräpig. Jag misstänker att jag har honungsskivling som förstör den. Hade en buske mitt på gräsmattan som "dog" för drygt 10 år sedan. Nu börjar buskarna fallera allteftersom med utgångspunkt från de som var närmast den där busken. Syren är med andra ord helt uteslutet även om växten som sådan har vissa fördelar (och nackdelar)

Plank och komplettera med buskar?
 
Plank och komplettera med buskar?
Det är ett 'dike' mellan tomterna som är på kommunens mark, ca 50 cm. Man förväntas sköta den delen av marken också så ett plank är opraktiskt även av den orsaken. Det är svårt nog att dra av sluttningen med gräsklipparen när man har fritt sävngrum åt ena hållet med ett plank blir det helt plötsligt ett trimmerjobb= mer besvärligt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 951
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter inte rikigt ordagrant som det låter men nästan... vi funderar på att plantera en häck runt huset och vi kan ingenting om växter o...
Svar
5
· Visningar
2 404
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp