Laxeringsmedel beroende

Lovisaastenlundd

Trådstartare
Hej! Jag har under 2 år varit beroende av laxeringsmedel, Dulcolax, Toilax mm. Har överdoserat och tagit i princip dagligen. Jag har nu börjat med avvänjning men är livrädd att mina tarmar och mage är förstörda och helt paralyserade! Och att dom inte fungerar och att jag typ ska behöva gå med stomi eller nått! Hur stor är sannolikheten? Är livrädd
 
Äter du normalt? Varför började du använda laxermedel från början - pga problem eller för att du ville gå ner i vikt?

Så länge du äter "normalt", mycket fiber och får i dig tillräckligt med vätska ska det inte vara några problem.

Men glöm inte att normalt är att bajsa 3 ggr/veckan till 3 ggr/dagen. Man anses inte förstoppad om man bajsar 3 ggr/veckan eller mer, så det är ingen panik att använda laxermedel så fort man inte bajsar.
Men för någon som är van att tömma tarmen helt varje dag så är det ju förstås en annan känsla.
 
Det kommer säkert ta tid för dina tarmar att komma igång igen men så vitt jag förstått så brukar de återhämta sig, men man kan behöva göra en successiv nedtrappning precis som du redan gör.
Kan kanske vara bra att parallellt införa livsmedel i kosten som naturligt får igång magen. Tex katrinplommon. Det är ofarligt :)
 
Rekommenderar även psylliumfrön som fått dra i lite vatten en stund. Jag har trög mage och vanliga råd som frukt, vatten och fiber funkar inte för mig.. men psylliumfrön hjälper jättebra ☺️ Är bra både om man är lös och hård dessutom.
Ta hand om dig❤️
 
Hej! Jag har under 2 år varit beroende av laxeringsmedel, Dulcolax, Toilax mm. Har överdoserat och tagit i princip dagligen. Jag har nu börjat med avvänjning men är livrädd att mina tarmar och mage är förstörda och helt paralyserade! Och att dom inte fungerar och att jag typ ska behöva gå med stomi eller nått! Hur stor är sannolikheten? Är livrädd
Som redan skivit kommer det ta lite tidför tarmarna at vänja sig.
Men risken för att tarmarna är "förstörda" är sannolikt icke existerande.

Oro är inte heller bra för tarm- ocj magfunktionen. Ring 1177 om du är riktigt orolig
 
Det kommer säkert ta tid för dina tarmar att komma igång igen men så vitt jag förstått så brukar de återhämta sig, men man kan behöva göra en successiv nedtrappning precis som du redan gör.
Kan kanske vara bra att parallellt införa livsmedel i kosten som naturligt får igång magen. Tex katrinplommon. Det är ofarligt :)
Hur lång nedtrappning tror du? Och hur, har börjat nu med mindre dos och går på i några dagar men typ hur längs ska jag trappa ner? Att man successivt minskar vecka för vecka?
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Kilauea
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 226
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp