Leasa bil via löneavdrag

Mirtai

Trådstartare
Vi har fått möjlighet att leasa bil via jobbet som betalas via ett kombinerat brutto och nettoavdrag på lönen. Eftersom jag redan innan är inne på att byta bil är jag lite nyfiken men är samtidigt rädd att jag missar något!

Så nu frågar jag om ni har några erfarenheter eller tankar som är viktiga att tänka på?

Att pensionen påverkas är jag med på och tänker att det kan avhjälpas genom ett större privat pensionssparande. Men i övrigt? För- och nackdelar?

Vi har fått möjlighet att leasa bil via jobbet som betalas via ett kombinerat brutto och nettoavdrag på lönen. Eftersom jag redan innan är inne på att byta bil är jag lite nyfiken men är samtidigt rädd att jag missar något!

Så nu frågar jag om ni har några erfarenheter eller tankar som är viktiga att tänka på?

Att pensionen påverkas är jag med på och tänker att det kan avhjälpas genom ett större privat pensionssparande. Men i övrigt? För- och nackdelar?

Jag är inte så insatt även om vi just leasar bil (men via min mans arbetsgivare), men undrar om det verkligen är så att pensionen påverkas. Har du lön över maxgränsen för premiepension (heter det väl?) så spelar det ingen roll ur den synvinkeln? Det kan påverka din tjänstepension men det är inte orimligt att din arbetsgivare kompenserar för det (det gör många arbetsgivare vid t.ex löneväxling). Kolla upp det!

Det jag tänker på är att det kan bli dyrt om du byter arbetsgivare, då den nya kanske inte kan ta över avtalet?

En fördel med leasing är att man redan när man ingår avtalet avgör hur mycket man kommer att få betalt för bilen den dag avtalet går ut (vanligen efter tre år). Under förutsättning att man inte utsatt den för mer än "normalt slitage". Detta är som jag ser det inte minst en stor fördel om man vill satsa på någon form av miljöbil där utvecklingen går så fort att andrahandsvärdet är svårt att bedöma och snabbt kan ändras av politiska beslut t ex. Med leasing behöver man inte själv stå risken för att bilen blir svår att sälja p g a osäkerhet kring batteriets hållbarhet och liknande utan man vet redan när man skriver avtalet vilken värdeminskning man ska räkna med.

Jag tror det var DN som nyligen hade en artikel om "privatleasing" och vad man ska tänka på för att jämföra kalkylen för detta med ett rent köp (villkoren för privatleasing kan visst variera mycket dessutom och i vissa fall redovisas viss kostnaderna inte så tydligt så det blir svårare att jämföra.) Så googla efter den artikeln!

Alla bruttolöneavdrag påverkar pensionen. Så det är bra att du redan har det med i beräkningen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 974
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka