Bukefalos 28 år!

Leasa bil?

@Lena Furberg Måste man lägga kontantinsats på ett billån? När jag köpte via märkets finansiering minns jag inte att jag gjorde det (men jag kan minnas fel)
Jag har bara lånat via min bank (då köpte vi från Volvos återförsäljare) och då är det 20%, jag trodde alla finansföretag hade samma regler, men jag får kolla upp det!
 
Jo men jag tror att man alltid lägger kontantinsats. Leasing marknadsförs ju ofta med "ingen kontantinsats behövs" så det är nog standard.
Japp, jag kollade på mitt märke nu, minst 20% kontant. Antingen var det inte så när jag köpte eller så minns jag dåligt eftersom jag lämnade en bil i inbyte och därför slapp betala så mycket (eller inget alls)

@Lena Furberg Ber om ursäkt om jag hade fel!
 
Ja,det är det jag menar. Antingen hela insatsen eller del av.
Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.

Banken ger heller inte billån till äldre bilar, minns inte bilens maxålder men minns att jag (vid ett tidigare tillfälle) tyckte det var snålt tilltaget. De gav oss istället ett slags fritidslån (!) som hade lite högre ränta tyvärr.
 
Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.

Banken ger heller inte billån till äldre bilar, minns inte bilens maxålder men minns att jag (vid ett tidigare tillfälle) tyckte det var snålt tilltaget. De gav oss istället ett slags fritidslån (!) som hade lite högre ränta tyvärr.
Jamen det förstår jag. Att banklånet är fristående från bilhandlaren alltså. Det var för att lånade via märkets finansbolag som bilhandeln kunde ta min inbytesbil som (ev del av) kontantinsatsen.
 
Kort fråga - någon här som leasar bil istället för att köpa? Bra eller dålig idé...?
Jag leasar som tjänstebil, då blir det mindre dyrt än att köpa eftersom jag har fria mil bla. Använder möjligheten till bruttolöneavdrag också, vilket gör det liiiite bättre än om jag tagit det på nettolönen. Förmånsvärdet är dock så högt att de ca 5800kr jag betalar i bruttoavdrag lika väl hade kunnat vara typ 9000 för en Tesla (om den fyllt behoven), eftersom förmånsvärdet på en sådan just nu är så mkt lägre än på min dieseldrivna suv med mkt extrautrustning. Privat hade blivit väldigt dyrt dock, pga behov av att köra dubbelt så mkt som de där 1500 milen som ofta är standard.
 
Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.

Banken ger heller inte billån till äldre bilar, minns inte bilens maxålder men minns att jag (vid ett tidigare tillfälle) tyckte det var snålt tilltaget. De gav oss istället ett slags fritidslån (!) som hade lite högre ränta tyvärr.
Men... Jag vet många som har tagit lån för att köpa en gammal amerikanare tex.
 
När jag var sugen på att leasa så sa de till mig att det är förmånligt om håller sig inom vissa mil. Efter det får gu betala mycket för varje mil och skaffa egen försäkring att komplettera med.
Så mig passade det inte.
Men det var rätt lockande just då. Eftersom jag ville ha något stort påkostat och glänsande. Men det får gå ändå.
 
Vad är det som gör Teslan så attraktiv för dig?

Jag skulle jatte garna ha en Tesla om jag inte behovde klamma in tva stora hundar ... och den inte var sa dyr. Har pa USA's vastkust finns Tesla's egna "tank stationer" (jag tror att de fortfarande byter ut batterierna till fulladdade om man inte kan vanta) och numera en uppsjo andra ocksa sa man behover aldrig oroa sig for att bli strandad nagonstans. Och det ar en jatte snygg bil med manga snygga och praktiska detaljer.
 
Nejnej, hon är 19 och har just gått ut gymnasiet, ska jobba ett år och kommer att behöva använda (vår...) bil en hel del, bl.a. i jobbet hon precis fått. Den ev nya bilen blir vår isåfall så får hon överta den gamla. Moppen är såld. Det rör sig dessutom om en kortare tid (2 år) innan hon drar till andra sidan jordklotet och då känns det onödigt att sitta där med 2 bilar på oss två kvarvarande.

Kanske kan det vara idé att kolla Blocket för att ta över leasingavtal? Tycker att det verkar ligga många sådana bilar ute, med ett eller ett par år kvar på kontraktet :)
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 403
Senast: Guldaskig
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
840
Senast: Fetaost
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp