Bukefalos 28 år!

Leasa bil?

Det tycker jag visst man kan. Jag gjorde en jämförelse mellan att köpa och leasa för någon som vill ha en ny bil så ekonomiskt förmånligt som möjligt och en ett år gammal bil som rullat mindre än tusen mil är för mig i praktiken ny.

Som jag skrev så ingår service vid leasing av Fabian. Men inte försäkring, hade det ingått hade jag tagit med det. Kapitalkostnaden tog jag inte upp för den varierar, men för någon med god ekonomi i övrigt är den låg i en tid när bankerna inte längre ger någon ränta på insatta medel.
Fast nä. När man jämför pris/kostnad så är det rimligt att jämföra likvärdiga saker. Vill man ha begagnat så tittar man ju inte på leasing alls.

Jag själv har övervägt leasing eftersom jag vill ha en elbil och då vill jag ha senaste tekniken = ny bil. Då kan jag leasa bättre bil än jag just nu har möjlighet att köpa.
 
Fast nä. När man jämför pris/kostnad så är det rimligt att jämföra likvärdiga saker. Vill man ha begagnat så tittar man ju inte på leasing alls.

Jag själv har övervägt leasing eftersom jag vill ha en elbil och då vill jag ha senaste tekniken = ny bil. Då kan jag leasa bättre bil än jag just nu har möjlighet att köpa.
jag funderar på att leasa en tesla, enda sättet jag kan få en
 
Jag tittade på några andra bilmodeller och det verkar vara gängse att leasingkostnaden på fem år och 5000-7500 mil motsvarar vad en fabriksny eller nästan helt ny bil av fjolårets modell kostar i inköp. Det tycker jag är ganska dyrt även om bilservice ingår.
 
Jag tittade på några andra bilmodeller och det verkar vara gängse att leasingkostnaden på fem år och 5000-7500 mil motsvarar vad en fabriksny eller nästan helt ny bil av fjolårets modell kostar i inköp. Det tycker jag är ganska dyrt även om bilservice ingår.
Jag vet inte vilka bilar du tittar på men tex kan du leasa en Volvo för kring 4-5000 kr/månad vilket blir kring 150 000 - 180 000 kr för tre år. Det får du definitivt ingen ny Volvo för.

3 år är väl standard inom leasing.
 
Vi leasar vår lilla bil. Ingår service, sommardäck och assistans. Kontrakt på 3 år sen lämnar vi tillbaka den. Mycket nöjda men hade vi leasat en stor bil hade det blivit rätt dyrt.
 
En av sakerna som hade oroat mig med leasingavtal är vad som händer om man får en oväntad inkomstminskning och varken har råd att ha bilen eller lösa ut sig från leasingavtalet.

Jag vet att jag har ett lite större "katastroftänk" nät det gäller sådant än gemene man, men det var en av orsakerna att jag valde bort leasing när jag skulle skaffa ny bil för ett år sedan.
 
Man maste ju jamfora applen med applen, inte med paron. Om man leasar en bil far man en ny bil ... sa jamforelsen maste bli med en ny bil.



Fast den har traden fragade om nagon hade erfarenhet av att leasa, inte vad vi andra tycker ar bra eller inte. Och vad det galler "galet dyrt" var jag tvungen att googla ...

Leasa eller kopa bil, vad ar bast
Ja men det blir ju lite så eftersom frågan är lite "hur långt är ett snöre". Svaret blir alltid "det beror på"
 
5000:- i månaden känns saftigt, ändå..... Vi köpte, för x antal år sedan, en visserligen begagnad men ändå hyfsat "ny" Volvo V70 från Volvohandlaren och tror vi betalade under 2000:- i månaden på billånet. Den bilen är fortfarande jättefin men just nu behöver vi en till för att vardagen ska fungera (tonårsdotter med boyfriend...!). En riktigt gammal bil känns för osäkert, jag vill inte behöva reparera i det oändliga och kanske bli stående nånstans med en bil som lagt av. Mannen är väldigt motorintresserad, har byggt en egen AC Cobra som vunnit pris, om det säger nåt. Så han är extremt kunnig. Och han orkar inte med en äldre bil som behöver konstant fixande, samtidigt som en splirrans ny känns onödigt. Helt nya bilar har ju dessutom, ibland, problem som man inte förutsåg när modellen släpptes.

Men jag har inte 20% i handpenning att lägga på ett stort billån.....
 
En av sakerna som hade oroat mig med leasingavtal är vad som händer om man får en oväntad inkomstminskning och varken har råd att ha bilen eller lösa ut sig från leasingavtalet.

Jag vet att jag har ett lite större "katastroftänk" nät det gäller sådant än gemene man, men det var en av orsakerna att jag valde bort leasing när jag skulle skaffa ny bil för ett år sedan.
Det oroar mig också. Eller om man får andra behov och behöver byta bil..
 
Flera har redan lyft de viktigaste faktorerna - bl a att man måste jämföra äpplen med äpplen, alltså nybilsköp med nybilsleasing, och att privatleasingkontrakt nästan genomgående har ganska begränsad körsträcka. För den som kör mer än 1500 mil/år är privatleasing sällan ett lockande alternativ pga de höga kostnaderna för tillkommande sträcka.

Min uppfattning är att privatleasing kostnadsmässigt inte skiljer sig väsentligt från att själv köpa. Det är dyrt att köra en ny bil, och det är under ffa det första året eller två som värdeminskningen är brutal. Jag upplever att det är väldigt vanligt att medvetet eller omedvetet blunda för hela kostnadsbilden i ett traditionellt bilägande, och då framstår ett leasingavtal förstås som dyrt.
 
5000:- i månaden känns saftigt, ändå..... Vi köpte, för x antal år sedan, en visserligen begagnad men ändå hyfsat "ny" Volvo V70 från Volvohandlaren och tror vi betalade under 2000:- i månaden på billånet. Den bilen är fortfarande jättefin men just nu behöver vi en till för att vardagen ska fungera (tonårsdotter med boyfriend...!). En riktigt gammal bil känns för osäkert, jag vill inte behöva reparera i det oändliga och kanske bli stående nånstans med en bil som lagt av. Mannen är väldigt motorintresserad, har byggt en egen AC Cobra som vunnit pris, om det säger nåt. Så han är extremt kunnig. Och han orkar inte med en äldre bil som behöver konstant fixande, samtidigt som en splirrans ny känns onödigt. Helt nya bilar har ju dessutom, ibland, problem som man inte förutsåg när modellen släpptes.

Men jag har inte 20% i handpenning att lägga på ett stort billån.....
Det mest ekonomiska är väl att se över om det går att ta på huslånet? Billån tror jag har mycket sämre villkor (högre ränta).
 
5000:- i månaden känns saftigt, ändå..... Vi köpte, för x antal år sedan, en visserligen begagnad men ändå hyfsat "ny" Volvo V70 från Volvohandlaren och tror vi betalade under 2000:- i månaden på billånet. Den bilen är fortfarande jättefin men just nu behöver vi en till för att vardagen ska fungera (tonårsdotter med boyfriend...!). En riktigt gammal bil känns för osäkert, jag vill inte behöva reparera i det oändliga och kanske bli stående nånstans med en bil som lagt av. Mannen är väldigt motorintresserad, har byggt en egen AC Cobra som vunnit pris, om det säger nåt. Så han är extremt kunnig. Och han orkar inte med en äldre bil som behöver konstant fixande, samtidigt som en splirrans ny känns onödigt. Helt nya bilar har ju dessutom, ibland, problem som man inte förutsåg när modellen släpptes.

Men jag har inte 20% i handpenning att lägga på ett stort billån.....
Menar du att du skulle skaffa lån eller leasing till en bil till din tonårsdotter?
Moped?
 
Menar du att du skulle skaffa lån eller leasing till en bil till din tonårsdotter?
Moped?
Nejnej, hon är 19 och har just gått ut gymnasiet, ska jobba ett år och kommer att behöva använda (vår...) bil en hel del, bl.a. i jobbet hon precis fått. Den ev nya bilen blir vår isåfall så får hon överta den gamla. Moppen är såld. Det rör sig dessutom om en kortare tid (2 år) innan hon drar till andra sidan jordklotet och då känns det onödigt att sitta där med 2 bilar på oss två kvarvarande.
 
De ska ju tydligen vara väldigt förmånliga om man kan leasa via jobbet. Ngt om hur förmånsvärdet är satt..

Det förklarar den enorma mängden Teslor ute i trafiken. Här är dom typ lika vanliga som Volvo (okej, aningen överdrivet men ändå) och med tanke på priset så har jag funderat mycket på det.
 
Det förklarar den enorma mängden Teslor ute i trafiken. Här är dom typ lika vanliga som Volvo (okej, aningen överdrivet men ändå) och med tanke på priset så har jag funderat mycket på det.
Ja i min stad är det också fullt med Tesla. Ser minst en varje gång jag är ute och kör!
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 626
Senast: Guldaskig
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
892
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
300
Senast: ptr
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
609
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp