Leasingbil med skrikande bromsar

Håller med TS, det går inte att bromsa bort. Jag har precis samma problem. Kom efter jag fått bromsen bytt från att aldrig ha funnits innan, så det beror inte på min körning. Trodde det var för den var ny och tänkte att det skulle gå bort, men har inte hänt.
Jag kör tillräckligt lite stadstrafik för att leva med det, och har för hög ekonomisk tröskel för att lägga pengar på något som bara ar ett estetiskt problem utan att påverka funktionaliteten. Men hade jag behövt stanna vid övergångsställen tio gånger varje dag där folk vänder sig om efter bilen hade jag blivit nipprig.
 
Jag leasar en stor suv, haft den ett år nu. Den gnisslar som fan i bromsarna och jag blir TOKIG!

Jag tog ut den i sept 2019 och den var såklart helt ny då, men i feb lämnade jag in den för koll på verkstaden för den skrek verkligen när man bromsade i låga hastigheter.
De lyckades inte återskapa felet (förstår inte hur, det var bara att trycka ner bromspedalen...) så fick tillbaka den och tänkte att jaja får väl stå ut.

Men nu har det ballat ur, minsta pet på bromsen och bilen skriker. Man ser hur folk på gatan vänder sig för att det låter så, så det är inte jag som inbillar mig.

Ska lämna in den igen tänkte jag, men om de inte kan fixa det, har jag rätt att häva leasingavtalet? Älskar bilen i övrigt så vill ju att de ska fixa felet, men det känns inte som att de bryr sig utan mer rycker på axlarna åt det. Och det kanske låter fånigt att störa sig på men gnisslandet/skrikandet i bromsarna är så jävla störigt och jag tycker att en ett år gammal bil borde inte låta så väl?
Är det helt säkert att inte belägen är slut då? Annars vet jag inte, hullager brukar väl oftast sluta gnissla eller gnissla mindre när man bromsar..
 
Är du knuten till en viss verkstad, eller kan du välja en annan märkesverkstad och se vad de säger?

Att be passagerare eller någon spela in en video när du kör så du får med missljudet är säkert bra för felsökningen.

Leasar av Hedin Bil via just detta märkets bilhall och måste vad jag förstått det lämna in den där. Går jag någon annanstans antar jag att jag måste betala själv och det vill jag inte göra.
 
Håller med TS, det går inte att bromsa bort. Jag har precis samma problem. Kom efter jag fått bromsen bytt från att aldrig ha funnits innan, så det beror inte på min körning. Trodde det var för den var ny och tänkte att det skulle gå bort, men har inte hänt.
Jag kör tillräckligt lite stadstrafik för att leva med det, och har för hög ekonomisk tröskel för att lägga pengar på något som bara ar ett estetiskt problem utan att påverka funktionaliteten. Men hade jag behövt stanna vid övergångsställen tio gånger varje dag där folk vänder sig om efter bilen hade jag blivit nipprig.

Kör mestadels stadstrafik (men även sträckor med högre fart och hårdare bromsningar varje dag) och bilen liksom börjar gnissla lite lätt för att övergå i ett tjutande läge. Det stör mig så mycket 😩
 
Kör mestadels stadstrafik (men även sträckor med högre fart och hårdare bromsningar varje dag) och bilen liksom börjar gnissla lite lätt för att övergå i ett tjutande läge. Det stör mig så mycket 😩

Min pickup (L200) har jag upptäckt (nu, gjort det länge tydligen) gnisslar hysteriskt i bromsarna. Jag behöver bara fundera på att bromsa så väcker jag hela byn. Bromsar lätt, hårt, med släp, utan släp och kör många mil. Fortfarande oljud.
 
Min pickup (L200) har jag upptäckt (nu, gjort det länge tydligen) gnisslar hysteriskt i bromsarna. Jag behöver bara fundera på att bromsa så väcker jag hela byn. Bromsar lätt, hårt, med släp, utan släp och kör många mil. Fortfarande oljud.
Blir du inte tokig av ljudet? Jag blir nästan på dåligt humör när jag hör det 😅
 
Blir du inte tokig av ljudet? Jag blir nästan på dåligt humör när jag hör det 😅

Den bilen är inte direkt tyst i originalutförande - det tog mig 7 månader att faktiskt höra bromsgnisslet. Då bad ANDRA att jag skulle göra något åt det (vilket inte är gjort ännu, dock kollad UA av verkstaden)
 
Leasar av Hedin Bil via just detta märkets bilhall och måste vad jag förstått det lämna in den där. Går jag någon annanstans antar jag att jag måste betala själv och det vill jag inte göra.
Hedin bil säger jag bara.... Jag köpte bil av dom för ett antal år sen och hörde gnissel vid bromsning vid provkörning men det skulle de fixa innan köp. Eller hur, inte. Tjafsade med dom när de menade på att det inte var något fel när den fortfarande gnisslade vid hämtning. Slutade med att jag fick åka och få bedömning av Motormännen och en annan märkesverkstad (som samtidigt hittade typ 15 andra fel på bilen) innan de gav med sig och jag fick häva köpet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp