Ledarskap? Vad betyder det för dig?

Disen

Trådstartare
Det pratas mycket hit och dit om ledarskap. Både här i väldigt många olika trådar, men också i "verkliga livet". Det ordet har fått en väldigt negativ laddning på senare år. Jag blir själv osäker när jag står inför en grupp och talar om ledarskap eftersom man inte vet hur dom känner inför ordet. Samma sak när kursdeltagare kommer fram till mig och vill prata om just ledarskap.

Vad betyder det för dom? Förstår dom vad jag vill förmedla när jag använder mig av ordet eller slår dom dövörat till eftersom ledarskap är en hemsk sak för dom? Eller står dom där och nickar i samförstånd för att sedan gå hem med villfarelsen att det gäller att slänga hunden i backen så många gånger på en dag man bara hinner med? (I så fall har jag iofs förklarat saken väldigt dåligt... men man vet ju aldrig?)

Så.. vad är ledarskap för just dig? Inget är "rätt eller fel" utan jag vill se hur olika människor tänker och tolkar just begreppet ledarskap.

Senast ändrad:
Sv: Ledarskap? Vad betyder det för dig?

För mig handlar ledarskap om att vara en rättvis och tydlig resurs, någon som är trygg att pålitlig, någon som man respekterar och ser upp till.

Någon som det är lätt och motiverande att följa.

Jag är lika trött på folk som blir tårögda av ordet som av de som genast bröstar upp sig lite extra när det hör det.

Missuppfattning 1:

Jag ska vara den grymma alfan över min hund, den ska krypa för mig och gör den inte som jag vill ska den fanimig vräkas ner på rygg! ALLT jag gör är i alfaanda. Hunden får INTE kissa på mitt kiss om jag skulle få för mig att kissa på promenaden!!!!

Skräckexempel:

Gubben som var med i hundprogrammet på 3:an där man kunde vinna ett reklamkontakt för din hund. Dogstar eller något sådant. Han hade en springer spaniel som när den inte var med honom enbart fick ligga i sin korg. Hans inträdesprov bestod utav "tricket" att han morrade på hunden så att den rent förskräckt lade sig på rygg med svansen slickad mellan bena. Den kunde även apportera en öppnad kexchoklad som husse sedan tog och åt upp inför ögonen på hunden.

Missuppfattning 2:

Alla som yttrat ordet "jag vill vara min hunds ledare" är som ovanstående exempel eller Hitler! Hunden ska leva i en värld av gråzoner och alla hundar föds med speciella egenskaper anpassat i en flock. En är jägare, en spanare osv. Tiken och hanen som får para sig får göra det av ren slump. Shejping är för övrigt det enda sättet att träna en hund på och det är vanskligt att ha ramar och regler.

Skräckexempel:

De hundägare som aldrig satt en gräns för sin hund och som shejpar dem trots att deras hundar blir vansinnigt frustrerade över att behöva gissa 1000 gånger innan matte slutar ignorera när man gjort fel. Men det är ingen bestraffning! :idea:

Min syn på saken är ungefär den uppfattningen jag fått av att ha läst lite etologi vad gäller flockdjur och kanske ffa hund och häst. Där existerar ett ledarpar som ansvarar för sin flock. De tar besluten och ser till att flocken är i harmoni. Våld förekommer om ledarskapet ifrågasätts (vilket i stort sett bara händer när nuvarande blir gammal och gaggig) men annars blir det inte våldsammare än allmän tydlighet. Lägre stående tvingas inte fysiskt ner på rygg utan beter sig så självmant när de vill visa sig snälla och lugna.

Jag tycker väl också att man kanske ska ha i åtanke att djur inte är dummare än att de fattar att vi inte är hundar/hästar. Att äta före vovven osv är i min värld overkill och trams. Kort och gott, jag bestämmer-men är inget hitler-fan eller våldsfanatiker för det.

Senast ändrad:

Gubben som var med i hundprogrammet på 3:an där man kunde vinna ett reklamkontakt för din hund. Dogstar eller något sådant. Han hade en springer spaniel som när den inte var med honom enbart fick ligga i sin korg. Hans inträdesprov bestod utav "tricket" att han morrade på hunden så att den rent förskräckt lade sig på rygg med svansen slickad mellan bena. Den kunde även apportera en öppnad kexchoklad som husse sedan tog och åt upp inför ögonen på hunden.

Nä men säg att du skämtar!:eek:

Vad fick han för mottagande i programmet?

Nä men säg att du skämtar!:eek:

Vad fick han för mottagande i programmet?

Jag grät när jag såg det. Han fick vara med dock.

Han fick väldigt mycket kritik riktad mot sig, men åkte ut när han vägrade ändra sitt synsätt på hund...om jag inte minns helt fel.

För mig handlar ledarskap om att vara en rättvis och tydlig resurs, någon som är trygg att pålitlig, någon som man respekterar och ser upp till.

Mycket enkelt och bra formulerat! :) Det är precis såhär jag vill förmedla det i korta drag när jag pratar om det inför en grupp.

Trist att du har så dåliga erfarenheter av shejping;) En bra tränare har inte frustrerade elever(hundar).

Jag har en syn på ledarskap inom hästeriet som jag med stor framgång även fört över på mina hundar:

1. Människan har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Vi vill kunna bestämma när och vart hunden ska gå, och i vilket tempo. (därmed inte sagt att man kontrollerar alla steg, men man ska kunna när det behövs)

2. Människan ska vara trygg och konsekvent så att hunden kan lita på oss, även vid ovana och för hunden skrämmande situationer.

3. Människan ska kunna motivera sin hund så att den vill vara med oss och trivas i vårt sällskap.

Kort sagt, hunden litar på att jag vet vad jag pratar om, och att mina beslut är bra.

/Migo
vars shejpade hundar i allra högsta grad vet vilka regler som gäller;)

Väl sammanfattat!:bow:

Jag är lika trött på folk som blir tårögda av ordet som av de som genast bröstar upp sig lite extra när det hör det.

rent förskräckt lade sig på rygg med svansen slickad mellan bena. Den kunde även apportera en öppnad kexchoklad som husse sedan tog och åt upp inför ögonen på hunden.[/I]

Håller helt med. Som instruktör är det ganska frustrerande, speciellt när budskapet inte går fram fastän man har förklarat.

Min syn på saken är ungefär den uppfattningen jag fått av att ha läst lite etologi vad gäller flockdjur och kanske ffa hund och häst. Där existerar ett ledarpar som ansvarar för sin flock. De tar besluten och ser till att flocken är i harmoni. Våld förekommer om ledarskapet ifrågasätts (vilket i stort sett bara händer när nuvarande blir gammal och gaggig) men annars blir det inte våldsammare än allmän tydlighet. Lägre stående tvingas inte fysiskt ner på rygg utan beter sig så självmant när de vill visa sig snälla och lugna.

Jag tycker väl också att man kanske ska ha i åtanke att djur inte är dummare än att de fattar att vi inte är hundar/hästar. Att äta före vovven osv är i min värld overkill och trams. Kort och gott, jag bestämmer-men är inget hitler-fan eller våldsfanatiker för det.

Mycket bra och helt i enlighet med vad jag har läst.

Det fetstilta håller jag helt med i.

Samma som en bra chef. Någon som är bra på att tala och alla lyssnar. Någon som är bra på ett leda arbetet och delegera uppgifter.

En del människor har det ju bara i sig. En del hundar är också bra på att lyssna på en rätt medioker chef :idea:

Jag har en gång haft en hund jag fick den kontakten med. Jag bara tänkte en tanke och hon "hörde" mig. Hon hade aldrig koppel trots att vi bodde på söder och korsade många trafikerade gator och mötte många hundar. Hon bara fanns där vid min sida. Sen fick hon fritecken och sprang runt och lekte som en galning. Tyvärr slutade hennes dagar mycket för tidigt.

I övrigt är jag ingen så där bra ledare. Jag får träna, trixa och köra med godis, lek och mycket positiv lydnadsträning och sen har jag koppel som livlina när jag vet att det brister. Jag är nog en rätt så normal hundägare..?

Jag grät när jag såg det. Han fick vara med dock.

Han fick väldigt mycket kritik riktad mot sig, men åkte ut när han vägrade ändra sitt synsätt på hund...om jag inte minns helt fel.

Fy fan.:(

...........

Fast det var väl en jaktspaniel? Ibland ska man inte luras av deras kroppsspråk... De kan uppföra sig rätt fjolligt. Det finns betydligt vildare hundar som kör med svansen mellan benet-tricket utan att varken blivit "dominerade" eller slagna på något sätt. Min förra vovve gjorde så. Lika hennes mamma och så hennes syskon (med olika pappor). Jag vet ju att jag aldrig gjort något eller kört med andra konstiga "trick". Hon gjorde så ändå. Många har jag mött som trodde att hon var rädd. Men det vat ett fult trick för att komma nära och sen hoppa upp och slicka dem i ansiktet... En av mina andra hundar apporterade okokt spagetti och henne var det heller inte ett dugg synd om. Jag körde inga fulknep där heller som gjorde att hon inte åt upp det. Hon var bara sååå försiktig i munnen och var det apport så var det. (Inbyggt)

Fast att hundstackaren låg i korgen hela dagarna var ju inte roligt.

Fast det var väl en jaktspaniel? Ibland ska man inte luras av deras kroppsspråk... De kan uppföra sig rätt fjolligt. Det finns betydligt vildare hundar som kör med svansen mellan benet-tricket utan att varken blivit "dominerade" eller slagna på något sätt. Min förra vovve gjorde så. Lika hennes mamma och så hennes syskon (med olika pappor). Jag vet ju att jag aldrig gjort något eller kört med andra konstiga "trick". Hon gjorde så ändå. Många har jag mött som trodde att hon var rädd. Men det vat ett fult trick för att komma nära och sen hoppa upp och slicka dem i ansiktet... En av mina andra hundar apporterade okokt spagetti och henne var det heller inte ett dugg synd om. Jag körde inga fulknep där heller som gjorde att hon inte åt upp det. Hon var bara sååå försiktig i munnen och var det apport så var det. (Inbyggt)

Fast att hundstackaren låg i korgen hela dagarna var ju inte roligt.

Du kan inte ha sett programmet, eller så tänker du på en annan spaniel.
Som jag skrev innan gick han ju inte vidare pga av sin allt för hårda hantering mot hunden.

/Migo
vars shejpade hundar i allra högsta grad vet vilka regler som gäller;)

Blandrastiken som håller med Migo, vars hund också har mycket klara och tydliga regler och tränas med shejping. Många blandar ihop shejping med att muta, då har man liksom inte förstått poängen.

Själv tycker jag att "mördar-modellen" är den som tror att tar man bara i, så är man en tydlig ledare. Vars handfasta handlag syns på 100 meter och vars röst ljuder barskt över apellplanen.

Men suck..du verkar helt missat att jag radat upp 2 stycken sterotypa motsatser i mitt första inlägg? Jag klickar och shejpar också för den delen.

Fast jag ser ju en hund framför mig som jag sett otaliga gånger på t.ex. jaktprov.

For mig ar det att upptrada mot min hund sa vi kan ha omsesidig respect och fortroende for varandra samtidigt som det ar mitt job att se till att hunden tycker att det ar roligast i varlden att vara med mig. Ungefar som med barnen nar de var sma... men den skillnaden att man inte kan forklara sa man maste vara tydligare och mer konsekvent.
Det blir lite mer fysisk lek och mindre fragesport.;)

Lite så ser jag det också.
ledarskap/ledare: Någon hunden känner förtroende för och som den vill vara med. De förutsättningarna gör också att hunden vill göra en glad=lyder.

Det känns för mig ganska irrelevant vem som kissar överst, vem som går först ut genom dörren osv. Säger jag att jag ska gå ut genom dörren först så ska hunden vänta, men i allmänhet och som ledarskapsgrej så ser jag ingen relevans i det.

Ja fast vem som gar forst ut genom dorren ar en praktisk fraga for mig. Jag har en rottis med mycket, MYCKET, hog 'drive'... Det behovs bara att hon far ga ut forst nagra ganger i rad for att hon ska forsoka kasta sig ut, sa hon far allt vanta med dorren oppen, for det mesta gar jag forst men ibland 'releasar' jag och gar efter. Nu hor det ocksa till att vi bor pa landet sa hemma ar det utan koppel, men hon ar inte sa grasios direkt sa om hon rusar knuffar hon ner vad som star nara.:p

Liknande trådar

Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
725
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025