Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

rid/ kör hästarna mkt mer ... i alla gångarter o den blir nöjd o glad. Lugn.

Eller låt bli att ställa in hästarna på box där de inte kan få utlopp för energin utan låt de gå ute på stora ytor med artfränder ;):grin:

Sorry, kunde inte låta bli :D

Rolle
IpL

Skrev just i en annan tråd såhär:p

Jag ser många många hästar som bara "skräpar" i hagen år ut o år in.
Mår de bra av det? Knappast, om de inte är i aveln.
Lösdrift kan vara bra för dessa men inte på fritt foder- gäller även många hobbyhästar- dagens promenadhästar som nästan bara rids i skritt. Inte ens motion... för en häst.
............

Man får förstås anpassa sig en del till vilken sorts häst man har. Jag har en gammal erfaren och intelligent, så länge hon kan sätta saker i sammanhang accepterar och förstår hon, däremot tragglande för tragglandets skull köper hon inte. Är hon lös går hon sig väg och ställer sig vid utgången eller går in i stallet.

Hennes föl har jag gått promenader med när de blivit avvanda. Syftet har varit att lära dem vara ensamma med människor, kunna gå avslappnad bredvid mig, titta på nya saker, och fortsätta öva de röstkommandon de lärt sig via min hantering av deras mamma.
För dem är det förstås onaturligt, i deras värld är det bara naturligt att gå i flock med artfränder samt att människor ger dem mat och bestämmer lite över dem.

Skrev just i en annan tråd såhär:p

Jag ser många många hästar som bara "skräpar" i hagen år ut o år in.
Mår de bra av det? Knappast, om de inte är i aveln.
Lösdrift kan vara bra för dessa men inte på fritt foder- gäller även många hobbyhästar- dagens promenadhästar som nästan bara rids i skritt. Inte ens motion... för en häst.

............
På vilket sätt skulle "avelshästarna" må bra av att gå i hage och skräpa hela dagarna medans en häst som inte är i aveln inte skulle må bra av det?

Lite KL

Även om man har hästen på lösdrift och tränar NH med den kan man väl motionera den genom att rida/köra? Hur vanligt är det egentligen att folk tränar NH i stället för att rida? De flesta gör väl både och eller har jag missat nåt :confused:

Många avelsston är i låg kondition och alltså inte lika energiska som hästar i normal kondition. Går allt som det ska har de föl vid sidan alternativt är högdräktiga så man har inte möjlighet att ta upp dem i riktigt god form.

Jag anser nog att en häst inte har något behov av ridning/körning alls. Lever de på en stor lösdrift med en fungerande flock får de sina rörelsebehov tillgodosedda i många fall. Men däremot så anser jag att det är en förutsättning för att hästen ska må bra, att hästen får sitt rörelsebehov tillgodosett, så jag tror visst att det kan vara en orak i många fall.

Men det är i mina ögon inte orsaken till alla problem. Jag har själv haft häst på relativt stor lösdrift i många år, och ridit aktivt.

Givetvis är inte alla individer lika.

De flesta hästar som rids på ett bra sätt reagerar positivt på ridningen och mår bra av den typen av aktivitet. Trots att det är en fullständigt onaturlig situation. självklart kan man uppnå samma tillfredsställelse från marken. Det är inte mindre naturligt än att bli riden. Eller hanterad i stallet, eller hämtad från hagen, eller matad, etc...

Så att förkasta att man intragerar med sin häst på andra sätt än de traditionella tycker jag är ganska trångsynt. Däremot kan jag föstå att man ser kritiskt på den storm av nh-fantaster som sprider sig. Men det betyder ju inte att alla som skulle kunna liknas ur en lekmans perspektiv gör fel.

På vilket sätt skulle "avelshästarna" må bra av att gå i hage och skräpa hela dagarna medans en häst som inte är i aveln inte skulle må bra av det?

? Ett avelssto har ju "fullt upp" hela året om det betäcks varje år. Vilket inte ens är att rekommendera (väl?) för många år i rad eftersom det frestar på stoet. Det händer ju en hel del i kroppen förutom att vikten bara ökar.

Så att "skräpa i hagen" är nog snarare en förutsättning för att stoet ska hålla och ge många föl under en längre period. Även om såklart lättare motion säkert oxå kan ingå, men det faller för mig nästan under att "skräpa i hagen" för en häst :p

? Ett avelssto har ju "fullt upp" hela året om det betäcks varje år. Vilket inte ens är att rekommendera (väl?) för många år i rad eftersom det frestar på stoet. Det händer ju en hel del i kroppen förutom att vikten bara ökar.

Så att "skräpa i hagen" är nog snarare en förutsättning för att stoet ska hålla och ge många föl under en längre period. Även om såklart lättare motion säkert oxå kan ingå, men det faller för mig nästan under att "skräpa i hagen" för en häst :p

Ja, där ser man att det oftast bara handlar om hur man definierar olika saker, alltså vad man menar med det man sägar.
"Skräpa i hagen" betyder kanske olika för oss (t.ex. så har ju ett avelssto en uppgift och ibland ganska tung sådan, det har jag svårt att räkna som "skräpa i hagen") men visst borde även ett sto som får föl må bra av att vara i god kondition och röra på sig?
Medans en "vanlig" hobbyhäst, kanske äldre eller med nån skada/kronisk åkomma som gör att den inte kan tränas hårt kan må bra av lättare motion och mestadels gå i en hage?

Så är det säkert :) Din fråga var ju dock varför en avelshäst skulle må bra av att gå och skräpa i hagen. Jag tror, eller hoppas i alla fall, att avelsston hålls i bra flockar och bra hagar så de naturligt rör på sig så mycket som de känner att de behöver om de fölar så gott som varje år. Så menade jag med mitt svar :)

kl

vad roligt att diskussionen har kommit igång, här gäller det att ligga i för att hänga med:P

Jag har läst tråden och det har blivit just den intressanta diskussion jag hoppats på.
Jag håller med lite på båda "sidor"

Något som jag i ren allmänhet stör mig på är alla människor som berättar om vad de "lärt" sina hästar. Att stå still, galoppera, hoppa osv? Konstigt, det trodde jag alla hästar visste hur man gjorde. Det som måste tränas upp enligt mig är kommunikationen, att få hästen att förstå VAD och NÄR jag vill att han ska göra något. Vad jag uppfattar som ledarskapsträning är att man motiverar en vilja hos hästen att göra människan till lags? Rätta mig om jag har fel. Därför håller jag med lite på båda sidor, jag tror att vissa hästar kanske behöver längre tid att lära känna sin människa och läsa dennes kroppsspråk och tvärtom och då är väl NH att rekommendera.

Till LIA mfl som tyckte det var helt ofattbart att jag inte anser ledarskap viktigt kan jag förklara varför. Jag kan aldrig bli en häst och mina hästar kan aldrig bli människor, vi måste bli kompisar ändå. De måste känna sig trygga och säkra med mig, jag kommer aldrig göra de illa någonsin och det vet dem, jag är inte rädd för plastpåsen på fältet så inte de heller. MEN blir de ändå rädda för något så får de bli det, jag bryr mig helt enkelt inte, människor får ju bli rädda så varför ska hästar vara lydiga robotar? För att de är stora och farliga för människor? Om det är anledningen behöver vi kanske inte envisas med att hålla på med dem.

Jag tror det handlar om vilka förväntningar man har med sin ridning och hästhantering. Jag är en så oambitiös själ att jag "låter" mina hästar stå snett i gången, bli rädda för soptunnor, skrapa med hovarna för att stressa mig vid fodring för å andra sidan "låter" de mig rida dem varje dag över stock och sten, och de stannar i hagen och följer med in i stallet varje kväll och någongång i veckan har vi gosstund då min ena putte drar ner jackan och kör in mulen i halsen och blundar och då blir sentimentala jag så glad att han till och med får beta lite på ridturen :)

Till LIA mfl som tyckte det var helt ofattbart att jag inte anser ledarskap viktigt kan jag förklara varför. Jag kan aldrig bli en häst och mina hästar kan aldrig bli människor, vi måste bli kompisar ändå. De måste känna sig trygga och säkra med mig, jag kommer aldrig göra de illa någonsin och det vet dem, jag är inte rädd för plastpåsen på fältet så inte de heller. MEN blir de ändå rädda för något så får de bli det, jag bryr mig helt enkelt inte, människor får ju bli rädda så varför ska hästar vara lydiga robotar? För att de är stora och farliga för människor? Om det är anledningen behöver vi kanske inte envisas med att hålla på med dem.
Antagligen är det som någon skrev, vi menar olika saker med "ledarskap". Det du anför ovan, varför skulle det göra ledarskap omöjligt?
Du skriver att det inte gör dig något om hästen blir rädd för något. Har du tänkt över det där? Om du rider på en väg och hästen blir skrämd av plastpåsen och hoppar ut framför lastbilen... Bryr du dig inte då heller?
Varför jämställer du en lydig häst med en robot?
Och ja, hästar är stora, starka och tunga, och därmed kan dom bli farliga för människan. Förklara gärna varför man inte ska minimera den risken via ledarskap och hantering!

LIA

Hästar har inte på landsväg att göra.

Det man kan göra är att se till att chauffören saktar ner o oxå bidrar till försikgtighetsåtgärder- om man nu måste ge sig ut. Att se till att FOLK lär sig hästens betéende!
Vi vet väl alla hur en del idioter kör eller snackar i mobilen. Empatilösa.

en del hästar är orädda o andra opålitliga. Det står i trafikutbildningsböcker- just att hästar kan bli rädda för ngt annat vid vägen- som en plastsäck.

Vet man att ens häst inte är 99 så finns det mkt bättre ställen att rida på.

att körhästar måste vara säkrare är ngt annat.

MEN blir de ändå rädda för något så får de bli det, jag bryr mig helt enkelt inte, människor får ju bli rädda så varför ska hästar vara lydiga robotar? För att de är stora och farliga för människor? Om det är anledningen behöver vi kanske inte envisas med att hålla på med dem.
Men hästar får bli rädda trots att man har ett ledarskap. Ett ledarskap innebär inte att hästen aldrig blir rädd, däremot så innebär det att trots att hästen tycker något är obehagligt att gå förbi så gör dom det ändå pga att dom litar på människan. Dom litar på att det inte är någon fara att fly från. Har man inget ledarskap så tar hästen saken i egna hovar och drar till en säkrare plats. Och det förtroendet tar sin lilla tid att bygga upp ibland, hästen litar på än ju mer man upplever saker tillsammans och ju bättre ledarskap får man.

Jag tror det handlar om vilka förväntningar man har med sin ridning och hästhantering. Jag är en så oambitiös själ att jag "låter" mina hästar stå snett i gången, bli rädda för soptunnor, skrapa med hovarna för att stressa mig vid fodring för å andra sidan "låter" de mig rida dem varje dag över stock och sten, och de stannar i hagen och följer med in i stallet varje kväll och någongång i veckan har vi gosstund då min ena putte drar ner jackan och kör in mulen i halsen och blundar och då blir sentimentala jag så glad att han till och med får beta lite på ridturen :)

Det är väl inget oambitiöst eller? Jag låter också min häst säga att jag ska skynda på med hans mat efter ridningen, jag låter honom stå lite hur han vill om han känner för det, däremot får han inte stå och skrapa med framhovarana nu eftersom han är broddad och det sliter så på broddarna men han lyssnar på mig när jag ber honom att sluta.

Du har blandat ihop lydnad och ledarskap, ledarskapet har ingenting med lydnad att göra. Det kryllar av lydiga hästar som allt funkar utmärkt med sålänge inte hästen blir rädd för något. Då brister det oftast och det är då hästar blir farliga, när dom drar iväg eller hoppar ut bland bilar eller vad som helst liksom.

Och jag får väl lägga till lite också att ledarskap är ingenting man får genom att göra lite ledövningar och viftande med rep eller liknande. Ledarskapet är viktigt för hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Hästar har inte på landsväg att göra.

Det man kan göra är att se till att chauffören saktar ner o oxå bidrar till försikgtighetsåtgärder- om man nu måste ge sig ut. Att se till att FOLK lär sig hästens betéende!
Vi vet väl alla hur en del idioter kör eller snackar i mobilen. Empatilösa.

en del hästar är orädda o andra opålitliga. Det står i trafikutbildningsböcker- just att hästar kan bli rädda för ngt annat vid vägen- som en plastsäck.

Vet man att ens häst inte är 99 så finns det mkt bättre ställen att rida på.

att körhästar måste vara säkrare är ngt annat.

Och där begränsade du just mina ridvägar till 500 meter åt ena hållet och 1 km åt andra hållet.
Knappast hållbart. Mina hästar är trafiksäkra, men det är just det som kan bli så farligt, blir de rädda för nåt i diket så är det ju ut i vägen de tar vägen.
Det är här ledarskapet kommer in, är jag ledare så hoppar inte hästen ut i vägen om den inte blir vääääldigt överaskad, och då hoppar den tillbaks så fort man ber om det. (framförallt i ett pressat läge)

Du skriver att körhästar måste vara säkrare, och till viss del håller jag med, men samtidigt så blir jag lite frågande, om du tycker att det är ok att ställa de kraven på en körhäst, varför är det inte ok på en ridhäst?

Mina används som båda.

Därför att du inte kan flytta tillbaka hästen på samma sätt som när du sitter på eller parera innan.

Det händer så mycket mer om en häst med vagn gör fel eller blir skrämd. Plus att det ställs större krav på mental stabilitet hos körhästen, eftersom det är den som fysiskt leder ekipaget s a s.

Just ett bra och befäst ledarskap gör verksamheten med häst så mycket tryggare. Hästen lyssnar och litar på oss, och vi lyssnar och litar på hästen. Kommunikation! Som du skriver, hästen lyssnar och reagerar som vi önskar, även när den för ett ögonblick blir skrämd av något.

Man får verkligen hoppas att åsikten att hästar inte ska vara på landsvägar inte sprider sig. För var ska man då köra/rida och hur ska man då kunna använda sin vagnshäst praktiskt?

LIA

Ja som sagt, jag kör in mina hästar så det är jag medveten om. Men min fråga var varför man inte kunde ställa samma krav på ridhästar? De som då inte vill ha ledarskap är frågan riktad till.

Jag personligen vill ha känsliga hästar som lyssnar på mig oavsett om jag är bakom, på ryggen eller vart som helst.
En inkörd häst måste ju oxå kunna lyssna till komandon när kusken är långt bort, iomed att vagn och allt ska sättas på, och då MÅSTE hästen stå still. Hur många ridhästar har den lydnaden i dagsläget?

Jag personligen tycker att det är en väldigt grundläggande lydnad, det minsta man kan begära är väl ändå att hästen klarar av att stå helt still när man ber om det?

det hade inte räckt för den hästen som blev påkörd av lastbil nyligen.

Om man kan... ska man undvika trafikerade vägar.

Håller helt med dig.
Orsak till att man inte har kraven på ridhästar tror jag beror på slöhet och/eller okunskap. Så många gånger jag hört ryttare säga att dom inte har tid att ... Men tid att dagligen krångla med sina hästar, det har dom. :confused:

Så är det ju bekvämt att skylla sin brist på krav och kontroll på, att man inte tror på ledarskap utan vill vara kompis med hästen. ;)

LIA

Liknande trådar

R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 939
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 191
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 204
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka