Ledas i grimma

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lotta2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 990
L

lotta2

Jag har ställt denna frågan innan, vet inte om det var på ett annat hästforum. Tänkte fråga er här nu, det är en månad sen jag ställde den frågan och fick lite olika tips, men vill gärna ha mera tips.

Vi har ett föl som är 5 mån, shettis, de första mån gick det jättebra att gå med henne i grimma och grimskaft. Men för ca en månad sen så har hon börjat springa förbi mig, sparka bakut och hoppa och stissa. P.g.a att jag är orolig att jag inte ska kunna hantera detta och inte orka hålla henne så har min man tagit henne och det har gått bra tills nu i helgen. Då gjorde hon likadant med honom, gång på gång.

Hon är ju inte så stor, men stark är hon ju ändå.

Jag vill gärna ha ett slut på detta, hon känner givetvis på sig min oro och utnyttjar det. Finns det något bra hjälpmedel man kan ta till för att få bättre kraft så att säga.

Annars är hon hur go som helst, kommer fram i hagen, man kan rykta henne. Hon flyttar sig vid tryck, lyfter på hovar.

Av vissa anledningar har jag inte kraften i armarna men vill ändå kunna gå med henne från stall ut i hage mm. Och jag tycker nog att en häst ska lära sig gå i grimma och kunna hanteras även av mig.

När kan man börja träna henne på att använda träns? Är hon för ung för det? Hur ska jag göra för att få henne att gå bakom mig (oss) utan att rusa iväg. Jag vill ju heller inte att det ska hända en olycka.

Ser fram emot era tips och ideer!!

Sv: Ledas i grimma

Börja med NH, låna böcker om det och läs eller ta ut NH tränare, hästen, liten som stor, skall respektera dig, din personliga zon, inte springa om dig eller springa ifrån dig.

Hon testar dig och förmodligen går du och funderar på när hon skall springa förbi dig när du leder henne, och då gör hästen det.

Hästen känner din osäkerhet och du är inte en bra ledare för den när du är osäker på hur du skall hantera situationer.

Hur hanterar du situationen i nuläget om du leder din häst och den börjar stissa?

Jag har inte gått med henne nu på ett par v, utan det har min man gjort. Och att inte jag gjort det är just för att hon känner väl min osäkerhet och jag vill inte att hon ska få mer övertag. Jag införskaffade mig ett långt grimskaft på 3 m. När hon rusade fram så då gjorde jag ett ryck i grimskaftet och då stannade hon, gick bakom mig ett par m och sen började hon om igen. Min man har gjort likadant, hon stannar de går vidare när hon är bakom och så går de några m och sen börjar hon igen. Min man är inte lika osäker som jag är, men ändå så gör hon så här. När man är i box eller hagen med henne så söker hon kontakt, tycker om att bli borstad, är väldigt social och trevlig. Men det spelar ingen roll om vi går på gårdsplanen eller i hagen, då håller hon på så här. Grimman är inga problem att få på henne. Hon verkar annars väldigt lätthanterlig. Nh har jag funderat på men det är väl inget man lär sig i ett nafs, jag är inte alls kunnig i det. Och när jag ska göra något sånt så vill jag ju vara säker på att jag gör rätt.

Är det nå andra hästar framför henne då ni leder? Jag har en 1 åring som ofta börjar trixa om han måsste gå bakom en annan , men om han är först går han hur snällt som helst. Pröva att först rykta och mysa och göra sånt hon tycker om i hagen och sedan leda lite i hagen. Har övat så med Vægir och det har gått riktigt bra. Lycka till!!

Ett tips är att göra som du gör; ryck i grimskaftet (lugnt och bestämt) så fort hon börjar springa förbi. Direkt efter rycket ska hon backas tillbaka dit hon var och sedan berömmas mycket. Stå sedan still en stund, klappa lite.
När hon står lugnt så gå sakta framåt och upprepa. Glöm inte att berömma mycket!

Gå gärna i krumelurer så hon får tänka på nåt annat och koncentrera sig lite.

Lycka till! :)

Det är ungefär så vi har gjort. Hon har gått både med häst före och ensam och det blir så i vilket fall som. Vi har gått i hage och på ladugårdbacke och det är lika dant. Det vi inte har testat är att gå i krumelurer så att hon får annat att tänka på. Tack för era svar, kom gärna med mer ideer. En gång när jag gick med henne i hagen så började hon så. Efter att jag släppt henne fick hon ett ryck, sprang runt och bockade och sparkade bakut, sprang rakt mot mig, då satte jag upp handen som jag hade grimskaftet i så hon tvärvände, sparkade bakut och sprang åt annat håll.

Träna och tålamod.Enda som hjälper och ger frukt för jobbet. Hon är ju en liten levnads glad "bäbis" ännu så inte för hårda krav. Visst tillrättavisning när hon busar för mycket men annars inga ryck,slit eller skrik. Lunga metoder och försök ta efter övriga flockens beteende mot henne.Dvs s.k NH övning.

Hon ska ju lära sig att umgås med oss två benta på ett bra sätt;)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka