Bukefalos 28 år!

Ledbandsskada

L

lopard

Min häst fick en rejäl uttänjning på utsidan av framkotan i våras. Han var helt blockhalt på det benet.
Han fick smärtstillande de första 2 månaderna, ingen annan åtgärd från vet!? Han skulle inte ha något stödbandage. De sa att det kunde ta runt ett år innan det blev bra. Visst blev han lite bättre men inte mycket
Jag ringde en som laserbehanlade honom (avslutad nu)och så fick han ha back on track på båda frambenen och jag masserar honom varje dag. Nu är han ohalt i skritt (markerar när han har sprungit för mycket) och markerar lite i trav.
Nu är jag rädd att det är skört och ska komma tillbaka.
Är det någon som vet något som stärker ledbanden eller har något annat bra tips
Tacksam för alla svar
 
Sv: Ledbandsskada

Vad ställdes för diagnos då? Din beskrivning är lite diffus eftersom det finns många ligament i området!
 
Sv: Ledbandsskada

Han fick diagnosen kotledsvrickning först.
Sen andra vet.besöket m. ultraljud var det kollateral ligamentsksada (utsidan, bakre delen av kotan) i falangled (hovled) och vrickning i samma led.
Hoppas du förstog.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledbandsskada

Min förra häst fick en uttänjning på kollateralligamentet på ett bakben för 2 år sedan. Vrickade sig i hagen. Hon fick dock ett "gipsbandage" som hon hade i 3 veckor, då också stillhet i sjukhage.

Det tog 6 månader innan hältan var över och hon var konvalecens. Sedan sakta igångsättning, skritt i 2 månader. Dock fick hon aldrig ordning på detta bakbenet utan avlastade mot diagonala frambenet med upprepade hovledsinflammationer som följd. Hon togs bort i somras :cry:

Din oro över att det kan gå upp är befogat. Det tar jättelång tid innan ligamenetet är stärkt igen. Om jag vore du skulle jag ultraljuda ligamentet för att kolla hur det ser ut nu. Minsta lilla vrickning gör ju att det kan bli skadat igen.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 830
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 455
Senast: Grannox
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp